El monopoli de Renfe en el mercat ferroviari està a punt d'acabar-se. El Govern espanyol ha fixat desembre del 2020 com la data de la liberalització del transport de viatgers en tren. A partir de llavors, les empreses privades que disposin de llicència d'operador ferroviari podran entrar a competir en el trànsit d'Alta Velocitat i Llarga Distància amb Renfe.
Així ho estableix el Reial Decret aprovat pel Consell de Ministres a Barcelona, que modifica la Llei Ferroviària per adequar-la a aquest termini de liberalització fixat per la Unió Europea per a tot Europa.
__relacionada_
Segons aquesta modificació de la llei, a partir de desembre del 2020, i segons subratlla el Ministeri de Foment en un comunicat, "qualsevol empresa que disposi de llicència d'operador ferroviari i del corresponent certificat de seguretat, pot entrar a prestar servei en competència amb Renfe".
La Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC) ja va donar llum verda a ILSA per oferir un nou servei de transport de viatgers en tren d’alta velocitat, però Renfe s'hi va oposar en qüestionar els càlculs realitzats per la CNMC i considerar que la filial d’Air Nostrum no arriba a complir aquest percentatge i es queda al 19,7%, xifra que representa 2,5 quilòmetres per a un trajecte de 968,7 quilòmetres.