Els ous d’or de Catalunya

L’empresa familiar Liderou es dedica a l’avicultura des de fa més de 100 anys amb la comercialització d’un producte tradicional que s’adapta als nous temps

Els ous d'or de Catalunya surten d'una empresa familiar de Maià de Montcal: Liderou | Liderou
Els ous d'or de Catalunya surten d'una empresa familiar de Maià de Montcal: Liderou | Liderou
Barcelona
21 de Maig de 2018

Els veïns del poble de Maià de Montcal, a la Garrotxa, són dels pocs que podrien parlar de la gallina dels ous d'or sense que sigui una simple metàfora. L'ou ha estat durant més d'un segle (i encara ho és) el seu bé més preuat, d'aquí que aquest mateix any hagi celebrat la Fira de l'Ou. Compten amb un bon grapat de granges que es dediquen a la cria d'aus de corral, però sobretot tenen la que podria ser l'empresa més experta en aquest aliment blanc i groc de tot Catalunya: Liderou.

La companyia va néixer el 1900 venent els ous, pollastres i conills dels pagesos de la província de Girona als mercats de la zona. Però també a Barcelona, on segons explica la seva besnéta, Dolors Callís, enviava el producte en tren. Ella està ara al capdavant d'un negoci que en cap moment ha deixat de ser familiar, però que al llarg d'aquests més de 100 anys d'història s'ha convertit en una companyia de que manipula anualment 84 milions d'ous i que factura 10 milions d'euros.

No perdre la tradició

Va ser cap a mitjans dels 50 quan la tercera generació es va incorporar al negoci. "El meu pare ja va imaginar una avicultura més organitzada i amb molt més volum", explica Callís, que continua el relat amb una petita anècdota: "En el seu viatge de noces, els meus pares se'n van anar a Suïssa a veure una màquina que s'utilitzava per plomar els pollastres i allà van fer la seva primera comanda. Aquest va ser l'inici de l'escorxador de pollastres que va continuar amb una evolució de l'empresa cap a l'especialització final en ous".

Centre de classificació d'ous de la companyia | Liderou

Centre de classificació d'ous de la companyia | Liderou

El seu pare tenia un compromís total amb la companyia, uns valors que la quarta generació manté vius i que considera pilar fonamental de la seva filosofia. "Som un equip que intenta que les persones que col·laboren se sentin partícips al màxim del negoci. No ho veiem com una activitat a curt termini, les inversions i decisions que hem anat prenent sempre han girat entorn aquests valors", remarca la directora general de Liderou.

Callís: "Som un equip que intenta que les persones que col·laboren se sentin partícips al màxim del negoci"

Per això han mantingut el seu model de treball amb granges externes malgrat que han ampliat les instal·lacions amb el temps. Les primeres granges que treballaven amb la companyia es van construir als anys 70 i va ser a partir d'aquestes que es va fer una posterior ampliació cap als 90 amb la incorporació del centre de tipificació, consolidant així l'espai que ocupen actualment. Des d'aquí es recullen els ous, s'envasen i es fan arribar al client l'endemà per mantenir, com subratlla Callís, "la seva elevada frescor".

Pioners en producció alternativa

Des de fa poc el consumidor ha pres consciència sobre el model d'explotació de les gallines. Això ha fet que saber què significa el primer número dels ous ja sigui una cosa normal. Un nou hàbit que ajuda aquesta companyia de La Garrotxa, qui ja fa temps que va apostar pels models de producció alternativa: "Vam començar abans del 2012, quan es va aprovar la normativa de benestar animal, però a partir d'aquí va ser quan es va fer tot de manera més clara i concreta".

Instal·lacions Liderou

Instal·lacions de Liderou a Maià de Montcal (Garrotxa) | Liderou

La seva estratègia ha estat treballar de la mà d'agricultors que busquen un complement a la seva activitat agrícola o amb l'aviram. "Fins i tot tenim casos de gent amb terrenys que han construït granges amb el nostre acompanyament i assessorament en la inversió. Els aportem les gallines, recollim els ous i tanquem el circuit. Molt del producte ecològic i de gallines a l'aire lliure ve d'aquest model de producció", il·lustra la CEO.

Callís: "Tenim casos de gent amb terrenys que han construït granges amb el nostre acompanyament. Els aportem les gallines, recollim els ous i tanquem el circuit"

A més d'aquestes col·laboracions externes, tenen diverses unitats de producció pròpia d'ous de gallines criades tant a l'aire lliure com en gàbia. Precisament aquests darrers, els de les gallines en gàbia enriquides (amb el número 3), són el producte més venut, seguit cada cop més de prop de les del número 2, "segurament empès per l'estratègia d'algunes cadenes d'eliminar els altres", afirma.

L'envàs també és símbol de qualitat

Liderou també ha sabut captar i fidelitzar el seu client amb l'exterior. Van ser pioners a crear un packaging amb una nansa arrodonida en forma de cresta de gallina, el que facilita el transport del paquet. Això és també el segon envàs de l'ou, i si el primer estava en condicions impol·lutes, perquè no ho havia d'estar també per fora? Aquesta és la pregunta que es van fer, segons Callís, pel que van buscar la manera "d'anar el més ben vestits possible i donar la sensació al client que s'emporta un cistell amb nansa".

Callís: "Busquem donar una imatge oberta, de valor afegit i de diàleg amb el client"

"Sempre hem estat molt curosos amb la informació que comuniquem al consumidor. La línia de packaging és un element important i hi hem treballat molt. També busquem donar aquesta imatge oberta, de valor afegit i de diàleg amb el client a través del web amb respostes a preguntes que ens fan, receptes... i a través de les xarxes", comenta.

Gamma de productes del número 1 de l'empresa | Liderou

Gamma de productes del número 1 de l'empresa | Liderou

Una nova fórmula per a cada generació

A la darrera edició de la fira Alimentaria van presentar un ou amb tòfona, entre altres innovacions. Callís cap que els hàbits de consum evolucionen i ells intenten estar-ne a l'aguait per no perdre el tren: "L'ou està vist com un aliment que ha de ser molt natural i s'ha de vigilar amb certes manipulacions. Vam fer una vegada un intent de treure al mercat un ou enriquit amb àcids grassos Omega 3, però no va funcionar. Llavors es veia com una manipulació estranya, però ara hi ha una nova tendència de gent jove foodie a qui li agrada cuinar i incorporar productes nous com la tòfona, que marida molt bé i li dóna un plus a l'ou".

Les seves apostes també en la línia de productes elaborats com ouspoché o remenats i truita. "Vénen envasats i amb controls exhaustius", aclareix, "estan pensats per facilitar la incorporació del producte a hospitals i escoles on els problemes de manipulació o elaboració ho ha dificultat".

Ara per ara, les cadenes de supermercats són el seu principal canal de vendes, seguit de les botigues especialitzades i els mercats tradicionals, i del canal Horeca. És en aquest darrer on comercialitzen els productes elaborats.

L'ou es queda a casa

El seu mercat natural és el de proximitat. Tenen vendes a l'Estat espanyol i al sud de França, pensar a anar més enllà és, segons la directora, una qüestió de trobar l'equilibri entre els costos i els ingressos: "L'ou és un producte de compra pròxima. Hem rebut peticions de països llunyans interessants en el producte i en com l'envasem, però és complicat per la seva fragilitat i conservació. El cost de transport és massa elevat".

Dolors Callís, directora general de Liderou | Liderou

Dolors Callís, directora general de Liderou | Liderou

Per això fins al moment l'exportació només representa un 5% de la facturació, però no descarta posar esforços en el mercat exterior si troben clients que els permetin fer el salt.