El dia que Mark Zuckerberg va anunciar el canvi de nom de Facebook a Meta, a l'esdeveniment virtual Facebook Connect 2021, va suposar un abans i un després en la història del metavers. L'objectiu de Zuckerberg, propietari i CEO de Meta, és crear un univers digital on els usuaris puguin accedir mitjançant dispositius de realitat virtual i augmentada. Crear un espai virtual i col·lectiu que sigui el més semblant possible a la realitat. És un projecte de futur, actualment en procés de desenvolupament. I des d'aquell dia, aquesta és l'estela que estan seguint moltes empreses digitals.
Per algunes encara és d'hora, però ja han començat els debats, les proves pilot i els experiments. Hi ha universitats al metavers, compravenda de solars, esdeveniments corporatius, venda de productes virtuals i gaming, molt gaming. I aquest és només el començament. De fet, la previsió dels experts és que d'aquí a 15 anys dediquem entre dues i quatre hores diàries als espais virtuals immersius.
"Veig una semblança amb el naixement d'Internet. Quan es pensava que si no estaves a Internet, no eres ningú. Doncs amb el metavers serà així: si no ets al metavers, no seràs ningú", explica Jordi Conejero, cofundador i CMO de Linking Realities, una startup fundada el 2021 que té l'objectiu de facilitar a les empreses l'accés al metavers. Com? Creant avatars fotorealistes de manera fàcil i ràpida: amb una fotografia. Els avatars de Linking Realities es diuen Union Avatars i són de cos sencer i en 3D.
La previsió dels experts és que d'aquí a 15 anys dediquem entre dues i quatre hores diàries als espais virtuals immersius
Conejero també compara el metavers amb Internet en el sentit que creu que aquest ha de ser "descentralitzat i immersiu". És un concepte que encara s'està creant i, per tant, encara s'estan establint les bases.
Un cop tenim l'avatar, per on es mou?
Ells ajuden a crear l'usuari, però no l'espai ni el metavers, encara que treballen amb col·laboradors que sí tenen espais al metavers on realitzar, per exemple, esdeveniments corporatius. D'aquesta manera, "aquestes empreses que senten la febre del metavers" poden tenir-ne accés a través d'aquest enllaç que fa Linking Realities entre les dues realitats, la física i la virtual.
Conejero admet, però, que "encara està tot per construir, que hi ha molt per evolucionar i desenvolupar". Encara que hi ha sectors més avançats, com el gamer, i plataformes descentralitzades també molt desenvolupades, com Decentraland, The Sanbox o Somnium Space.
El repte: l'avatar universal
L'avatar de Union Avatars es pot integrar avui dia a múltiples plataformes o mons que estan dins del metavers, com Somnium Space (que és descentralitzat i públic) o plataformes privades, que creen espais on realitzar esdeveniments privats, tant socials com corporatius. La solució de la startup, llançada fa exactament un any, funciona com un programari que s'integra directament en aquestes plataformes de metavers i des d'allà el client "pot crear sempre que vulgui els avatars que vulgui". En aquest any, han creat gairebé 5.000 avatars.
Per als avatars d'Union, Conejero explica que estan "intentant aconseguir integracions en totes les plataformes més importants de metavers", perquè si no, en voler canviar de món, es perd tant l'avatar com els complements que l'acompanyen. En aquest sentit, també estan desenvolupant un convertidor d'estils: afegint a l'estil realista actual, un de boxer -com pixelat, utilitzat a jocs com Minecraft- i un de cartoonize, com els avatars del Fornite. Amb aquesta aposta, Linking Realities vol "abastar el món dels videojocs," explica Conejero.
"Volem oferir diferents eines per desenvolupar la identitat digital de les persones i les empreses", indica Conejero i, per això, es troben en constant desenvolupament. De fet, a finals del 2022 esperen poder llançar un nou producte: l'UAS, l'Universal Avatar Standard, que està orientat a l'usuari final i que "té l'objectiu d'oferir la portabilitat i operabilitat del avatar entre totes les plataformes que hi ha al metavers". D'aquesta manera, l'usuari no perdrà ni l'avatar ni els assets que tingui en un món del metavers quan vulgui accedir a una altra plataforma.
El repte, però, és complicat i requereix aliances. "És un repte visual també", admet Conejero, ja que l'estètica del metavers d'una plataforma no té res a veure amb la d'una altra. També s'utilitzen diferents blockchain entre plataformes, fet que implicarà "haver de fer ponts entre uns i altres".