La Cambra de Comerç de Barcelona ja està oficialment en campanya electoral. I com era d'esperar, els candidats a la presidència fan valdre els seus millors recursos per fer el cim cameral. L'economista i advocat Ramon Masià ha presentat un llibre al Reial Cercle Artístic de Barcelona acompanyat per l'escriptor Albert Torras, els membres del Think Tank Catalans Lliures Roger Medina i Pau Vila i el director de la plataforma C'Mon, Ramon Cobos, entre d'altres. El títol és com el seu eslògan de campanya: Anem per Feina! El subtítol és de passat a futur: Del Consolat de Mar a la Cambra de Comerç d'Europa.
Un cop fetes les presentacions, Masià que es defineix com a "tímid per a unes coses i assertiu per a unes altres" fa pràcticament un any que prepara la seva candidatura: "Les presidències a la Cambra han estat molt presidencialistes, però avui el més important és l'equip i hi ha molta gent que no surt als crèdits". Dins a la seva llista dels 40 principals hi ha noms destacats com: el fundador de Grup Ametller, Josep Ametller, el president de Retailcat, Joan Carles Calbet, la fundadora d'ACC Imagen, Beth Robes, el CEO d'Eurofil, Lluís Puig, el conseller delegat de Sogesa, Alfred Martínez-Sabadell, el doctor Ramon Cugat o l'expresentadora Asha Miró.
Masià: "No tenim grans corporacions al darrere, ni cotitzem a l'Ibex 35"
"No tenim grans corporacions al darrere, ni cotitzem a l'Ibex 35", assegura. El seu objectiu és "empresaritzar la Cambra de Barcelona" que compta amb més de 400.000 potencials electors, entre els quals hi ha autònoms, pimes i grans empreses. "Ni el Barça té 400.000 socis com nosaltres. La Cambra té molt poder i no deixa ningú al marge, és una institució representada a tot el món", afegeix. Ara bé, a les darreres eleccions de 2010, en les quals Masià era cap de campanya de l'encara president Miquel Valls, només va votar un 1,8% del cens electoral, del qual el TSJC va considerar nul el 100% del vot emès per correu postal i només un 9,2% va votar de forma presencial.
En aquest sentit, Masià critica que "la Cambra ha tingut les esquenes cobertes i no ha fet un gran esforç per comunicar. Com a Cambres ens hem oblidat una mica del nostre soci que són les nostres empreses". El vot electrònic ha irromput amb més força (i polèmica) que mai en aquest escenari de baixa participació electoral. Tot i mostrar-se "totalment partidari" del vot electrònic, el candidat a la presidència reclama garanties i posa en solfa tant la manca d'explicacions de la Cambra com "l'angoixa" de la Generalitat pel que fa al (des)coneixement sobre el sistema de votació. "Prendrem les mesures que estiguin al nostre abast per garantir que no hi hagi una tupinada", etziba. En definitiva, es tracta d'evitar impugnacions per fraus per suplantació d'identitat.
Membre del ple de la Cambra de Comerç i del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Masià vol assumir les regnes de totes dues institucions. El programa de Masià no és un programa, sinó un pla de treball o "un contracte" amb la societat civil i els electors. O almenys així és com li agrada definir-ho.
Un llibre amb punxa
El llibre consta de quatre parts: De La Llotja a la Cambra, Barcelona com a ciutat de comerç, Temps de canvis i la Cambra del segle XXI. Els agraïments tenen nom i cognom: Antoni Negre i Villavecchia (expresident de la Cambra de Comerç de Barcelona i oncle de Masià) i Toto Masià Mas-Bagà. L'ara candidat a la presidència va ser el cap de campanya i estratègia de Negre i també de Valls. Com a tal, és un gran coneixedor dels mecanismes, el funcionament i el backstage de l'ens cameral.
Segons Masià, "és fonamental denunciar quan les coses no van bé. Des de 2015 he tingut un paper incòmode, però l'he hagut de fer i dir a la Cambra que ens hem adormit, que es pot fer molt més i no hem de tenir el més mínim complexa". Una crítica que no ve de nou i és que són popularment conegudes les seves diferències amb Miquel Valls. "La gestió de les infraestructures a Europa tenen una importància cabdal. I nosaltres aquí som els convidats de pedra quan amb una visió de 360 graus podríem fer molt més del que hem fet fins ara", alerta.
Masià: "Hem d'incidir en la independència de la Cambra respecte a les polítiques de partits, les subvencions i els favors institucionals"
Encara més i amb el llibre obert: "Barcelona és la cinquena ciutat més innovadora d'Europa. Com és que la Cambra no fa passes decidides en aquest sentit?", "la Cambra no pot ser només un club de grans empreses" o "Hem d'incidir en la independència de la Cambra respecte a les polítiques de partits, les subvencions i els favors institucionals".
"Volem que la Cambra de Barcelona sigui un referent i jugui a la Champions League", reivindica Masià que ha sigut cònsol honorari de Corea i estén la mà a cooperar amb les Cambres de París, Hamburg o Milà. "No volem ser només un think tank sinó construir un teixit europeu comú", remata a boca de gol des del Cercle Artístic. La seva estratègia inclou també mediació i arbitratge. "Quins millors ambaixadors que els empresaris líders que tenim a Barcelona", es pregunta en clau retòrica després d'haver incorporat a les seves llistes Saqib Tahir i Jin Hao que presideixen les associacions del Pakistan i la Xina a Barcelona. "Com deia el president Pujol: són catalans perquè catalans són tots aquells que viuen i treballen a Catalunya", recorda Cobos.
"Tot plegat, des d'una Catalunya que ha patit daltabaixos, i que busca el seu espai. Un marc que, sigui el que sigui, el que vulguin els catalans, ha d'estar obert a tot el món. Tots els processos i conflictes polítics d'envergadura sempre han afectat les empreses. Hem de contribuir a seguir generant llocs de feina, creant empreses i creant riquesa. I també, fer que aquells que han marxat, tornin", que escriu Masià en el seu llibre. Tota una declaració d'intencions d'un nou Joc de Trons electoral que tot just acaba de començar.