El setembre sol ser un mes que deixa reaccions molt diverses. Alguns no acaben de pair el final de les vacances i el retorn a la feina i a l'escola; altres, desitgen que arribi el moment de treure el plàstic a les llibretes i agendes. Qui en sap de la il·lusió que suposa pels més petits de la casa estrenar el material nou és la marca catalana de papereria Enri, que celebra enguany el 75è aniversari proveint les famílies per a l'inici del curs.
Amb una estructura i filosofia una mica llunyana de la que va marcar el seu naixement a Barcelona el 1939, l'empresa es troba integrada actualment dins el grup francès Hamelin. Distribueix també els productes de la marca Oxford i s'ha posicionat com un dels líders en el mercat espanyol i portuguès.
Sota l'ala de grans companyies
El nom Enri prové, ni més ni menys, que del nom del seu propi fundador: Enrique Grebler. Seguint el mètode tradicional de manipulació i transformació del paper, treu al mercat les primeres llibretes de la marca en la dècada dels 40.
Però com tota indústria tradicional, la tecnologia és una realitat que cal implementar per poder ser competitius. El 1970 la companyia de paper gironina Torras, de qui Enri ja era client, mou fitxa i adquireix el negoci de Grebler. Amb aquesta operació, es trasllada la fàbrica a Flaçà (Girona) per controlar de més a prop l'activitat, i per fer una inversió en maquinària prou moderna per industrialitzar la producció.
El següent a posar els ulls sobre el negoci és el grup Hamelin, líder en el mercat europeu del paper. Així és com Enri passa a principis dels 90 a beneficiar-se de la influència i presència d'una marca de renom a Europa, fent-se el seu lloc. I, alhora, treu rèdit d'un segon procés d'innovació i creixement tecnològic per ser més competitius.
Innovació, la clau de l'èxit
El grup Hamelin l'integren quatre marques: Enri, amb llibretes i agendes; Oxford, llibretes; Canson-Guarro, material de dibuix escolar i belles arts; i Elba, amb productes d'arxiu. Tan Canson-Guarro com Elba són dues de les adquisicions posteriors a Enri per part de la matriu francesa.
De la fàbrica de Flaçà depèn directament la producció de les cases Enri i Oxford, i estan sota la supervisió de Santiago Oset, que ocupa el càrrec de director general. Mentre que la primera supera ja el mig segle d'història, Oset revela que la segona porta al mercat poc més de 10 anys. El detall interessant del seu naixement està en el concepte, ja que va néixer com una segona marca per comecialitzar les llibretes catalanes a tot Europa de la mà d'Hamelin.
Una de les característiques que les diferencien de les d'Enri, i que assenyala el director, és el gruix: "Vam optar per innovar, per fer un paper de 90 grams i per l'eslògan que la tinta no traspassa".
La publicitat televisiva és l'arma amb què Oxford ha aconseguit una quota de mercat a la península tan important com la que té. "Fins a la data, hem fet que sigui una marca de referència a Espanya i Portugal", assenyala Oset, "i seguim fent molta inversió en innovació". La facturació del conglomerat a Espanya i Portugal el 2013 va arribar als 35 milions d'euros.
L'últim producte que defineix l'ànima renovadora de la companyia és una aplicació per a mòbils que escaneja els apunts d'un full: SOS Notes. És específica per a la gamma de quaderns Oxford Student, ja que duu imprès un marge especial que delimita la zona, i està pensada, sobretot, per a estudiants. Tot i que és aviat per parlar d'èxit o fracàs, Oset assegura que els distribuïdors han acollit bé la novetat. Ara cal saber com ho rep el client final.
Un producte estacional i en crisi
"El producte manipulat, especialment els quaderns, han caigut una mica, però es troben ara en un moment d'estabilitat. En el material de dibuix artístic hem viscut una crisi més forta i ara remunta lleugerament, però els productes d'arxiu d'Elba sí estan a la baixa a causa de les noves tecnologies". Oset fa una radiografia general del sector amb positivisme tot i saber que les previsions no són 100% bones. Confia en la forta aposta per la innovació i detalla amb franquesa que el resultat final vindrà donat per la capacitat "d'analitzar la tendència i aturar-la".
A tot això cal afegir-hi el caràcter estacional de les papereres. Concentren el volum de feina entre el juny i l'agost, quan treballen a fons amb els distribuïdors per tenir tot el material disponible a les botigues al setembre. "És en aquest moment on es fa el 70% de la venda al consumidor", reconeix.
Control de la península des de Catalunya
La fàbrica de Flaçà, a més de servir per a la producció d'Enri i Oxford, és també el punt des del qual Hamelin comercialitza la resta de marques a la península ibèrica.
Formen la plantilla un total de 100 persones, però només 70 operen directament a la seu gironina. La resta de l'equip el representen els comercials que mouen el producte a la resta de l'Estat espanyol i a Portugal.
Llibretes catalanes per al nou curs escolar
La marca de papereria Enri celebra els 75 anys de la companyia fent front a la crisi del sector amb una forta inversió en innovació de productes
15
de Setembre
de
2014
Act.
16
de Setembre
de
2014