La Barcelona més empresarial i econòmica ja té un ambaixador al món. Ha triat un “italià renaixentista”, “un líder innovador i disruptiu, dinàmic i amb una visió de futur estratègica que va més enllà del seu compromís amb l’empresa”. Aquest empresari, considerat també “un visionari”, és Luca de Meo, el fins fa dos mesos president de Seat i que el proper juliol estarà ja al capdavant de l’aliança automobilística Renault Nissan-Mitsubishi.
La designació, més voluntariosa que altra cosa, ha estat iniciativa d’una part dels empresaris de la ciutat que temen perdre un homòleg que en només quatre anys –els que ha estat dirigint la companyia a Martorell- ha fet seva la marca Barcelona i l’ha promocionat des de tots els seus vessants de la mà de Seat, el fabricant del grup Volkswagen del qual va assumir les regnes quan tenia pèrdues i que l’ha conduït fins als millors resultats dels seus 69 anys d’història.
La tasca de Luca de Meo i la seva influència en el dinamisme i promoció de la ciutat ha despertat l’interès del Círculo Ecuestre, el Cercle d’Economia, la Fira de Barcelona i Foment del Treball per fer-li un reconeixement públic que, segons l’empresari italià, encara fa “més difícil deixar Barcelona”. Il commendatore catalano, com l’ha definit la premsa italiana, considera l’etapa laboral i personal que ha passat a Barcelona “la millor de la seva vida”.
El reconeixement públic del Círculo Ecuestre, el Cercle d'Economia, Fira de Barcelona i Foment fa encara "més difícil deixar Barcelona", segons De Meo
En un acte d’homenatge celebrat aquest dijous a Barcelona, Luca de Meo ha rebut l’escalf d’uns 200 empresaris i executius a qui ha recordat que “Barcelona necessita un gran projecte que uneixi l’energia de totes les forces econòmiques i socials, que doni una visió de futur als catalans i als espanyols”. Els ha instat a que reconeguin que hi ha talent i potencial i que queden moltes possibilitats per explotar, molta innovació per tirar endavant i molts mercats per conquerir, i que es pot fer “sense complexos” davant la resta de països europeus.
Al seu parer, es tracta d’una “qüestió d’actitud” que ell va haver de despertar en “la gent de Seat que malgrat tenir tots els recursos i el talent pensaven que no podien baixar a la gespa i guanyar el partit”. El 2018, Seat més que guanyar el partit es va emportar la Lliga: va obtenir 300 milions de beneficis, va elevar el negoci a 10.000 milions, en va invertir uns 1.200 i la plantilla va arribar als 15.000 treballadors, 2.000 més que els que tenia el 2015 quan va arribar De Meo.
Amb aquests resultats, qui no miraria amb bons ulls el seu artífex? I ha estat aquesta admiració, amb certes dosis d’amistat, que s'ha apoderat de la sala del Círculo Ecuestre, on s'han reunit els amfitrions de l’acte d’homenatge, el seu president Antonio Delgado, el seu vicepresident y president del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona, Enrique Lacalle, el president de Fira de Barcelona, Pau Relat, el president del Cercle d’Economia, Javier Faus, i el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
Els futurs de Seat i Renault
Entre la resta d’assistents, i amb l’absència de representants per part de l’Ajuntament de Barcelona, hi ha hagut el president del Banc Sabadell, Josep Oliu, i el seu conseller delegat, Jaume Guardiola; el president de la Cámara de Comercio de España i president d’honor de Freixenet, Josep Lluís Bonet; l’expresident de Foment Joaquim Gay de Montellà; el president del grup Puig, Marc Puig; el director general de CaixaBank, Juan Antonio Alcaraz; el president d’Inmobiliaria Colonial, Juan José Brugera; la presidenta de Savills Aguirre Newman Barcelona, Anna Gener; la presidenta de Webhelp Spain, Helena Guardans; el president del Grup Godó, Javier Godó; la presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de L’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín; el Delegat de l’Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro; i el director general de Fira de Barcelona, Agustí Serrallonga, entre d’altres.
De Meo: "Seat és una empresa sòlida i segur que l'èxit els seguirà acompanyant... És perillós personalitzar l'èxit de les grans empreses"
Respecte el futur de Seat, Luca de Meo ha afirmat que “segur que l’èxit els seguirà acompanyant” perquè “és una empresa molt sòlida” i ha volgut restar pes a la seva aportació perquè, ha dit, “és perillós personalitzar l’èxit de les grans empreses”. “Tu dónes la cara però la feina la fan els milers de persones que hi treballen. Al cap i a la fi, l’èxit de Seat ara té arrels en decisions que es van prendre el 2009, 2010 i 2011, de la mateixa manera que nosaltres hem pres decisions que impactaran el futur de Seat els propers anys”.
El seu futur a Renault-Nissan? De Meo dóna poques pistes. Caldrà esperar que aterri a la nova companyia. Mentre, llegeix el que es publica sobre aquesta aliança automobilística per començar a entendre el grup. Per a ell és un repte que “afronta amb molta il·lusió” i espera “poder ajudar a solucionar tot el que tinguin entre mans”. Admet que el 2020 serà un any “clau”, però a la vegada “complex” per al sector automobilístic mundial, però defensa la indústria de l’automòbil per la seva resiliència, per ser capaç de reinventar-se i seguir innovant.
Luca de Meo ha tancat la seva intervenció amb un “fins sempre, Barcelona!”. La ciutat que, segons els assistents, “ha portat al cor” i ha sabut “buscar la complicitat de la ciutat i els barcelonins”. Potser per això: “Fins i tot, quan estic al Caprabo la gent se m’acosta per intentar dissuadir-me que no me’n vagi”, ha assegurat De Meo. Afable i rialler.