Les empreses pertanyents als països de la Unió Europea tenen força deures a fer en matèria de mediambient, i amb una data d’entrega ja definida: l’1 de gener del 2025. A partir d’aquesta, totes les organitzacions que superin els 250 treballadors o els 40 milions de facturació hauran de mesurar, reduir i certificar la seva petjadadecarboni -uns deures que Brussel·les no recomana deixar per a la nit d’abans-. Si bé avui, 5 de juny, és una data destacable en el calendari en clau mediambiental, en celebrar el Dia Mundial del Medi Ambient, l’1 de gener del 2025 es converteix també en un dia determinant quant a les obligacions que hauran de complir les empreses, ja que, traduït en xifres, suposa que el 75% de l’activitat a Europa és susceptible d’aquest canvi normatiu.
El 75% de l’activitat a Europa és susceptible d’aquest canvi normatiu
Manglai, i la "sostenibilitat 360"
En aquest context, també marcat pels avenços tecnològics, neixen projecte com Manglai, la plataforma de gestió mediambiental per a empreses que té la missió d’ajudar a simplificar i agilitzar la reducció de les emissions de carboni. “El 2023, arran de l’increment d’alarma i consciència sobre l’emergència climàtica, vam veure que moltes empreses, sobretot pimes, tenien l’obligació reguladora o el desig d’implementar mesures mediambientals, però no tenien ni el coneixement ni grans pressupostos per recollir i processar les dades que permetin dur a terme aquests processos”, explica a VIA Empresa el cofundador i CEO de Manglai, AndrésCester.
La plataforma, que va ser llançada a inicis d’enguany, interpreta la informació de cada empresa, que prèviament ha recollit totes les factures, documents i arxius pertanyents a la seva activitat econòmica, i la transforma en una xifra d’emissions de CO2 en temps real. D’aquesta manera, els empresaris disposen de les dades d’emissions per activitat, per empleat, les emissions totals, i gràfics comparatius amb altres períodes. Però no s’atura aquí: la intel·ligència artificial -sempre supervisada per un humà- intervé per crear un pla de descarbonització individualitzat per a cada empresa i, un cop acabat, la plataforma emet el certificat de càlcul, reducció i compensació de CO2 del Ministeri per a la Transició Ecològica. “És una sostenibilitat 360, des del mesurament fins a la certificació”, assegura Cester.
El gran repte de "fer molta pedagogia"
Sens dubte, l’equip de 10 persones que compon Manglai, liderat per Cester i els seus socis cofundadors, JaumeFontal, JesúsCabezas i JordiLópez, es troba immers en un àmbit ple de reptes. “Ens trobem en un moment molt interessant del mercat en què no només comencen a haver-hi normes reguladores tant a l’Estat com a Europa, sinó que, a més, els diferents actors, com ara clients o inversors, estan impulsant aquest canvi”, apunta Cester, qui considera que un dels grans reptes de l’actualitat és el de “fer molta pedagogia i explicar a clients des del començament el problema que volem resoldre, per què és important i quines mesures hem de dur a terme”.
L’empresari explica la voluntat de convertir Manglai en un projecte ambiciós i de gran creixement, però rendible. “Vam desenvolupar el projecte amb la idea que fos capaç d’autosostenir-se i, des d’un principi, ho hem assolit, el creixement ha estat molt ràpid”, apunta Cester, qui detalla que Manglai ja compta amb uns 50 clients entre els quals destaquen empreses com Zumex, Viko, ColumnaCapital o Cableworld. “També ha estat molt interessant el fet d’haver estat capaços d’abastar clients de diferents geografies, com ara Europa, els Estats Units, Llatinoamèrica o l’Àsia”, afegeix.
Aprofitar "el món explosiu" de la IA
Si bé la iniciativa no pretén establir grans fites quant a facturació “perquè som una companyia petita cercant oportunitats”, Cester detalla que preveu una facturació de mig milió d’euros en el tancament del 2024. De fet, la quantitat equival a la ronda de finançament que va tancar el passat febrer liderada per la firma All Iron Ventures i diversos business angels, destinada a reforçar els equips de vendes i de tecnologia per tal d’agilitzar tots els processos relacionats amb la descarbonització dels diferents clients.
De cara a la segona meitat d’aquest 2024 i a inicis del 2025, Cester posarà el focus en el desenvolupament de la part tecnològica del projecte, on destaca la IA, “un món molt explosiu i naixent en què hi ha molta recerca i molta feina d’assaig i error, i en què ens volem situar com a líders”. El cofundador també destaca la seva voluntat d’expandir les aliances amb diversos socis que afavoreixin el creixement de l’equip per arribar al màxim nombre d’empreses “per descarbonitzar l’economia”.
Cester: “Les empreses s’estan adonant de la importància d’actuar, en els pròxims anys es reforçaran i seran molt més competitives”
“Les empreses s’estan adonant de la importància d’actuar, en els pròxims anys es reforçaran i seran molt més competitives”, conclou Cester, qui afegeix que “si fem bé la nostra feina, totes les empreses que ara són pioneres sortiran reforçades dins de cinc o deu anys, quan la legislació sigui extremadament exigent”.