
Qui és qui entre les marques més valorades a l’estat espanyol? Quina contribució hi fa Catalunya? La consultora Kantar ha resolt aquestes qüestions en l'informe 2025 Most Valuable Spanish Brands, la publicació anual que recull les firmes millor valorades al territori i la seva variació any rere any. Enguany, aquest selecte grup ha sumat un total de 115.589 milions de dòlars, un 15% més que l’any passat, i revela de quina manera un indicador tan rellevant com el valor de marca ha variat en grans corporacions que actualment es troben en el punt de mira mediàtic, com Mango, Glovo o el Banc Sabadell.
Zara, Inditex i Ortega, a anys llum

Abans d’arribar al moll de l’os, hi ha un seguit d’empreses espanyoles que encapçalen el llistat. Zara és de lluny la primera, en comptar amb una valoració de 33.947 milions de dòlars, gairebé el triple que Movistar, que es troba en segona posició amb 12.619 milions. Zara és la marca de moda que pertany al grup Inditex, del qual n’és propietari, segons Forbes, la persona més rica d’Espanya, Amancio Ortega, que compta amb un patrimoni d’uns 81.800 milions d'euros. Després d’observar la gran diferència entre les dues primeres marques més valuoses de l’Estat, com és evident, Zara s’ha mantingut estable en el llistat.
Mentre a BBVA se li comencen a tòrcer els plans per prendre el control del Banc Sabadell, amb el retorn de l’entitat vallesana a Catalunya i la nova configuració de l’impost a la banca entre altres esculls, la firma biscaïna ha registrat un creixement del seu valor de marca del 39%, fins als 11.350 milions de dòlars, xifra que li ha permès pujar al podi en aquesta nova edició del llistat de Kantar. Per la seva banda, l’increment del 21% del valor de marca de Santander l’ha situat just darrere, en quarta posició amb 9.203 milions.
Del creixement de la moda i la banca, a la caiguda de les energètiques

La banca cedeix les següents posicions a les energètiques: Iberdrola, Endesa i Naturgy continuen, en aquest ordre, el llistat, amb una valoració de marca de 8.715 milions de dòlars, 5.397 milions i 3.987 milions, respectivament. Si bé les entitats bancàries han registrat un creixement en aquest indicador, destaca que és el cas contrari de les energètiques, que han decrescut un 10%, 30% i 16% respectivament. Si bé aquestes empreses se situaven en ubicacions de privilegi en la darrera edició del llistat, en la del 2025 s’han vist sobrepassades per les entitats bancàries, que amb el permís de Zara, ocupen el podi.
Malgrat trobar-se en vuitena posició, CaixaBank ha incrementat el seu valor de marca ni més ni menys que un 46%. Entra sens dubte en el llistat de firmes que més creixement han registrat quant a aquest indicador, i ho fa tot just després d’anunciar que s'acomiada "indefinidament" de Catalunya, en sentir-se “particularment valenciana". En l’exercici del 2024, CaixaBank va guanyar 5.787 milions d'euros, una xifra superior als 4.816 milions que va guanyar el 2023 i que representa un increment del 20,3%. A finals del passat mes de gener, el conseller delegat de l’entitat bancària, Gonzalo Gortázar, va defensar des de València que el banc "és on vol".
Mercadona, amb 3.011 milions de dòlars, i Massimo Dutti, amb 2.839 milions, tanquen un top 10 sense presència catalana. La companyia valenciana de Juan Roig representa el sector alimentari en aquest llistat, mentre Massimo Dutti, després de pujar dos esglaons respecte al rànquing de l’any anterior, acompanya la poderosa Zara amb el valor de marca que més ha crescut en el llistat, amb un increment del 50%.
Pull&Bear, Bershka i Stradivarius continuen el llistat -amb el permís de Repsol, que se situa just per sobre d’aquesta darrera-, i també comparteixen un exagerat creixement com el de la ja mencionada Massimo Dutti. Estem, així, davant un llistat que demostra una variació sectorial: mentre el valor de marca de les companyies energètiques ha registrat un decreixement considerable, el món de la moda i l’àmbit bancari han crescut de manera substancial. I Pull&Bear (+45%), Bershka (47%) i Stradivarius (44%) reafirmen aquesta tendència, amb un valor de marca de 2.747 milions d’euros, 2.669, milions i 2.090 milions per a cadascuna.
Mango i l'excel·lència a la "diferència, rellevància i notorietat"

A mitja taula, en quinzena posició, hi ha la primera contribució catalana. També pertany al món de la moda, malgrat que mostra un creixement més moderat en comparació a les firmes mencionades. És el cas de Mango, que ha augmentat el seu valor de marca fins als 1.835 milions de dòlars (+26%). La firma s'ha pronunciat sobre aquesta fita, valorant molt positivament que "aquest notable creixement posa de manifest l'èxit continu de Mango en la indústria de la moda".
Mango ha estat guardonada amb el premi Excel·lència MDS per ser la marca que ha crescut de manera "més consistent"
A més, Mango ha estat guardonada amb el premi Excel·lència MDS per ser la marca que ha crescut de manera "més consistent" en les tres mètriques que Kantar, l’autora del llistat, identifica com a “vitals” per a un creixement saludable: diferència, rellevància i notorietat. Un reconeixement que "reforça la consolidació de la companyia", que el 2024 va celebrar el 40è aniversari amb una facturació de 3.100 milions d'euros, i que va tancar amb la defunció d’Isak Andic. El consell d'administració de Punto Fa S.L., que aglutina el negoci de Mango, va aprovar el passat 23 de gener el nomenament de Toni Ruiz com a nou president de la companyia.
Sabadell, Glovo i Seat: més aparicions catalanes

Si bé a la segona meitat de la taula les xifres no són tan suculentes com en la primera, l’informe es posa interessant en clau catalana. Després de La Liga (1.534 milions de dòlars), El Corte Inglés (1.189 milions de dòlars), Mapfre (729 milions) i Mahou (717 milions), en vintena posició treu el cap el Banc Sabadell. L’entitat registra un valor de marca de 659 milions de dòlars, ha registrat un creixement del 46% i ha pujat tres posicions en el llistat. Ho ha fet després de decidir tornar a Catalunya, durant més de set anys d’exili voluntari al sud del País Valencià i anunciant els millors beneficis de la seva història: 1.827 milions d'euros, un 37,1% més.
Seat i Estrella Damm també es troben entre les 30 empreses amb més valor de marca
Com bé mencionàvem a l’inici del llistat, l’entitat vallesana retorna a Catalunya en plena OPA hostil del BBVA, un moviment que ha estat especialment ben valorat pels organismes i institucions catalanes, com ara Pimec, que a través del seu recentment reelegit president, Antoni Cañete, ha manifestat que el Sabadell és "un banc arrelat al territori". Per la seva banda, el president del banc, Josep Oliu, anunciava recentment que “el fet que hi hagi una OPA demostra el valor de l’entitat i el seu posicionament com a líder en banca d’empreses i pimes al país".
Reprenent el llistat, Mutua Madrileña (amb 654 milions de dòlars de valor de marca) es cola entre el Sabadell i una altra marca catalana que ha estat durant el passat 2024 en el punt de mira: Glovo. L’empresa dels riders ha registrat un valor de marca de 587 milions després d’un any convuls per al seu fundador i conseller delegat, Oscar Pierre, que va ser citat a declarar el passat mes d'octubre per mantenir els repartidors com a autònoms. Una manera peculiar de celebrar el desè aniversari de la firma nascuda a Barcelona, constantment amenaçada per multes que podrien enfilar-se fins als 430 milions d'euros.
Cruzcampo (557 milions), Bankinter (470 milions) i Iberia (465 milions) continuen el llistat, tot just abans d'Occident (427 milions de dòlars), que fa temps va deixar de ser Catalana. Estrella Galicia se situa en 27a posició amb una valoració de marca de 386 milions de dòlars, per deixar espai a dues insígnies catalanes: Seat (373 milions) i Estrella Damm (361 milions). El grup Meliá tanca el rànquing amb 340 milions de dòlars de valoració.