• Empresa
  • Mémora, el negoci que no mor

Mémora, el negoci que no mor

La companyia de serveis funeraris innova amb l'enviament de cendres a l'estratosfera o la recuperació de la memòria digital per compensar les xifres en anys de menor mortalitat

Una dona neteja una làpida pujada a una escala al cementiri de Tàrrega.
Una dona neteja una làpida pujada a una escala al cementiri de Tàrrega.
Neus Navarro
02 de Novembre de 2015
Segurament s'ha d'estar fet d'una pasta diferent per treballar en aquest negoci. "Almenys sí que s'ha de tenir una sensibilitat especial. Tots els que hi treballem, des de la persona que atén una família fins a la persona que està donant el servei funerari, hem de tenir una certa vocació", apunta Juan Jesús Domingo, conseller delegat de Grupo Mémora. Treballen amb el client en els pitjors moments de la seva vida, quan han d'acomiadar al pare, l'amic, la parella... en definitiva, quan sembla que el menys apropiat és parlar d'assumptes com la cerimònia (religiosa o no) i el funeral. Però, tan inevitable com la vida, el negoci de la mort dóna grans resultats econòmics a la companyia, que ha tancat 2014 amb vendes per valor de 172 milions d'euros de facturació i una quota de mercat del 16,8% a Espanya.

La companyia gestiona 125 tanatoris, com els d'Esplugues, Hospitalet i Molins de Rei; 26 crematoris i 23 cementiris, sent des de 2011 la màxima responsable -conjuntament amb l'Ajuntament de Barcelona- de Serveis Funeraris de Barcelona (SFB). Ja en 1998el Grupo Mémora aconseguia el 49% de SFB, però actualment la companyia gestiona una participació del 85% de SFB i el consistori reté el 15% restant.

Aquesta operació va motivar el trasllat de la seu principal des de Madrid a Barcelona fa quatre anys. "Amb l'adquisició i privatització de Serveis Funeraris de Barcelona és un dels compromisos que vam prendre amb l'Ajuntament, que tenia tot el sentit perquè amb aquesta venda, Barcelona es convertia en una de les unitats més grans del grup", justifica Domingo. De fet, en 2014 dels 47.000 serveis funeraris realitzats, 16.000 pertanyen a la ciutat de Barcelona, el que suposa un 34% del total.

Nous serveis per un nou temps
Coneguda des de 2006 sota el nom de marca Mémora, l'empresa pertany a la firma de capital risc 3i Group, un fet que en paraules del directiu ha implicat "la modernització de les formes de gestió i dels equips, més musculatura financera i innovació en tecnologia". Però, com s'innova en aquest sector? Veient les estratègies del Grupo Mémora, hi ha dues vies: des de la incorporació de serveis nous (que ajuden a igualar la facturació) i aprenent molt dels altres, assimilant informació. "Hem incorporat pràctiques d'altres sectors, per exemple estem aprenent del sector hoteler a gestionar els tanatoris i del sector retail de luxe, com atendre al client quan arriba a nosaltres".

L'altra via, la dels nous serveis, els està funcionant, tot i que Domingo reconeix que encara ho fa a poc a poc. Extracció de l'ADN dels difunts, creació de diamants a partir de cabells, enviament de cendres a l'estratosfera i altres menys estrambòtics, com la recuperació de la memòria digital o la contractació del funeral en vida són alguns dels nous productes de la companyia. "Evidentment, aquests serveis no deixen de ser minoritaris. Per a nosaltres és més un element qualitatiu, perquè foren facturacions immenses haurien de ser serveis comprats per la majoria dels clients".



En 2014, dels seus clients, mig miler va decidir utilitzar el servei Electium, el de contractació del funeral en vida. L'oferta en si mateixa ja forma part del seu propòsit d'educar als clients en una nova cultura de la mort en què es naturalitzi el procés de l'adéu com l'etapa final de la vida. "Hem vist que un fenomen natural demogràfic és l'envelliment de la població, que va acompanyat de més salut. Les persones grans avui dia tenen més autonomia i capacitat de decisió que fa 30 anys", apunta Juan José Domingo.

Assegura que estan ben atents a les tendències, per això constaten que les cerimònies laiques ja són el 16,8% del total a Catalunya. No en va el seu és un negoci lligat a les tradicions de la societat així com a la seva evolució. Per això, la digitalització actual també s'ha colat en el seu negoci amb funerals que es retransmeten en streaming o missatges de condolença que arriben en directe a la família des de qualsevol part del món. Fins i tot el seu web permet enviar whatsapps o sms amb les coordenades exactes dels tanatoris on se celebren funerals.

Negoci internacional 
Grupo Mémora també és un negoci internacionalitzat, amb una forta presència a Portugal, a través de la filial Servilusa, qui té el 5% de la quota de mercat. "És un servei radicalment diferent. Els serveis funeraris estan mot basats en els usos i costums de cada societat, cadascuna té uns serveis funeraris molt diferenciats i el mercat portuguès no s'escapa d'aquesta situació. Sembla mentida que a vegades traspassant una frontera tan propera ens hi trobem amb pràctiques tan diferents", comenta Domingo. De fet, gestionen els tres únics tanatoris del país (Figuera de Foz, Elvas i Cascais), ja que les vetlles se solen fer en les capelles de les esglésies.

Les xifres de facturació del mercat portuguès no són tan determinants (27,5 milions d'euros) però contribueixen a l'èxit de la companyia, que s'ha vist afectada darrerament tant per l'impacte de l'IVA del 21% com per la reducció de la mortalitat en els últims anys. "2012 va ser un any de molta mortalitat i en conseqüència, 2013 i 2014 van ser de menys mortalitat. En canvi en 2015, tant per la cristal·lització dels nostres projectes d'expansió com per la mortalitat, serà un any de molt fort creixement del grup", preveu el conseller delegat de Grupo Mémora.

Per continuar creixent amb confiança, Mémora va crear fa dos anys un campus per formar treballadors i directius en les competències que calen en una empresa funerària com la seva. Professionals que se sumaran als 1.250 treballadors de la companyia i a la xarxa de 130 empreses funeràries que la formen, dotant de valor una companyia que es defineix com "independent, no vinculada a les empreses asseguradores" (tot i que treballa amb totes i representen vora el 60% dels seus serveis) i en la que, quan ajudes a famílies en situacions molt complicades, la gratificació emocional és molt alta", conclou.