Mercadona, Carrefour, Lidl, Eroski i Dia acumulen el 51% del mercat de la distribució estatal, segons l’informe Balanç de la Distribució 2023 de la consultora Kantar Worldpanel. L'escenari dibuixat per l'estudi subratlla que pràcticament totes les grans cadenes han guanyat quota de mercat. Factors com la promoció o la marca blanca han guanyat pes entre els consumidors en un 2023 marcat per la pujada de preus. Pel que fa als cinc primers del rànquing, Mercadona lidera la llista a distància de la resta amb un 26,2% de la facturació.
Els supermercats del valencià Juan Roig van créixer un 0,6% en relació amb les xifres assolides el 2022, que van ser, doncs, del 25,6%. El segon de la llista Carrefour, va aconseguir l'any passat un 9,9% de quota de mercat, un 0,2% més que en l'exercici anterior. La penetració al mercat del número tres, Lidl, va ser del 6,4%, un 0,5% superior a la del 2022. El grup alemany és propietari també dels supermercats Aldi, que es van situar en vuitena posició amb un 1,5% del mercat.
Eroski es va situar en la quarta plaça amb un 4,4% del mercat (un 0,1% més) i el cinquè lloc el tanca Dia amb un 4,1% (és l'únic grup que va experimentar una baixada de vendes l'any passat, un 0,5% menys que el 2022). La consultora Kantar espera per a aquest any un panorama sense grans canvis significatius i amb un control progressiu de la inflació. També preveu que continuï la concentració del Gran Consum en el retail organitzat i augura que les cadenes que aconsegueixin capitalitzar el transvasament des de la distribució tradicional seran les que més creixeran.
En aquest sentit, considera que les seccions de fresc jugaran un paper "determinant". En un altre ordre, un estudi elaborat per Facua ha constatat que un 62,7% de les famílies ha comprat productes de qualitat inferior per fer front a la pujada del cistell de la compra. L'informe, que duu per títol Com han canviat la cistella de la compra els teus hàbits de compra en els últims anys?, apunta que un 42,5%, per exemple, ha reemplaçat oli d'oliva per un altre de menor qualitat, un 37,6% ha fet el mateix amb el peix i un 31% amb la carn.
L'anàlisi també precisa que, entre els enquestats, s'ha reduït a gairebé a la meitat el consum de vedella, quan fa dos anys un 32,9% dels consumidors en menjava un o dos cops per setmana ara s'ha situat en el 17,6%. Un 82,3% la consumeix cada dues setmanes o amb menor periodicitat, d'aquests el 30% no la compra. Facua també precisa que el 2022 per un 67% dels participants el peix era un àpat setmanal i ara és d'un 43,3%, mentre que la ciutadania que opta per no adquirir-lo ha pujat del 5% al 10,9%. La fruita també ha experimentat una davallada, un 77,7% en menjava quatre o set dies a la setmana i en l'actualitat és d'un 62,3%, una situació pràcticament calcada amb els làctics (del 76,6% el 2022 al 63% actual).