
Si els supermercats catalans últimament estan de rècord, el mateix succeeix amb un de valencià. Mercadona "no té sostre" i guanya 1.384 milions d’eurosel 2024, un 37% més, en un any amb moderació de preus de la cistella de la compra i marcat per la tragèdia de la DANA. Es tracta del segon exercici que el grup supera el llindar de 1.000 milions en beneficis. La cadena de supermercats amb més treballadors a Espanya continua polvoritzant el total de vendes amb 38.800 milions facturats, un 9% més que l'any anterior, que també havia sigut de rècord. La principal clau dels bons resultats? Segons el màxim mandatari de Mercadona, Juan Roig: "prenent decisions valentes, impopulars i molestes".
Pel que fa al balanç empresarial, Roig ha destacat que el 2024 ha sigut un any "espectacular" per la companyia que té 110.000 empleats, més de 15.000 d'ells a Catalunya, segons ha detallat la companyia a VIA Empresa. "Sembla que parlar de beneficis no és sa, però és una cosa molt bona”, ha remarcat el president i principal accionista de la companyia. De fet, Mercadona ha crescut un 0,7% en quota de mercat, arribant al 28,2% actual. L'empresa té gairebé culminat el procés de transformació de la xarxa d'establiments. De les 1.674 botigues, 1.432 entren dins de la classificació del que Mercadona va batejar com a Botigues 8, “el doble de rendibles”, més modernes i amb millors serveis (aparcaments, secció A punt per menjar, etc). “En dos o tres anys esperem acabar les Botigues 8”, han indicat des de la cadena de supermercats.
Durant aquest 2024, Mercadona ha notat un increment de clients, amb una pujada de 170 tiquets per botiga al dia respecte de l'any anterior. En un any amb els preus de les matèries primeres més moderats, la cadena de supermercats ha apujat els preus de la xocolata, el cafè i el peix i han abaixat els de l’oli, la llei i el sucre. El carro de compra mitjà s’ha situat en 220 euros, un 2% menys que l’any passat. La venda en línia ha seguit a bon ritme també, puix que va arribar als 840 milions d'euros, però continua representant una xifra de només el 2% sobre el total d'ingressos.
6.000 llocs de treball creats a Espanya
D'altra banda, la companyia de supermercats ha creat aquest any 6.000 nous llocs de treball a Espanya i ha repartit una prima de 700 milions d'euros entre els empleats, com a mesura excepcional pels bons resultats aconseguits. Pel que fa al salari dels treballadors, la companyia ha optat per aprovar una pujada de sou del 8,5%.
Juan Roig (Mercadona): "Sembla que parlar de beneficis no és sa, però és una cosa molt bona”
El directiu valencià ha avisat que la reducció de jornada a 37,5 hores que ha aprovat el govern espanyol i que ara ha de rebre l’aval del Congrés dels Diputats és una mesura que “no és neutra” i afectarà els clients, els proveïdors i el capital i també la recaptació d’impostos “si baixen els beneficis". “És una decisió de molt calat i amb efectes sobre tots els components”, ha afirmat Roig.
L'impacte de la DANA a València

Roig ha presentat aquest dimarts els resultats de la cadena de la cadena de supermercats al centre de coinnovació que té al polígon Font del Gerro a Paterna (València), amb presència de dues de les seves filles, Hortensia Roig i Amparo Roig, les dues conselleres. La compareixença ha estat molt marcada per les referències de Roig a l'impacte de la DANA. L'empresari s'ha emocionat diverses vegades durant la seva intervenció, recordant moments de la resposta i l'impacte de la riuada a València.
La compareixença de Mercadona ha estat molt marcada per les referències de Roig a l'impacte de la DANA
El mandatari de Mercadona ha recordat que les inundacions van ser una “catàstrofe natural” que “ningú s’esperava” i ha evitat posicionar-se sobre si el president del País Valencià, Carlos Mazón, hauria de dimitir, tot centrant les crítiques en la manca d’actuacions a partir de l’endemà de la tragèdia. “Cap administració va actuar amb l’agilitat que tocava i això ho puc dir amb tota la veu i la força”, ha dit en una roda de premsa des de Paterna.
El directiu ha recordat les 224 víctimes i 3 desapareguts al País Valencià de les inundacions del 29 d’octubre i ha esmentat especialment “quatre grans empresaris que van traspassar i eren amics”. “Ha sigut un any especialment dur per nosaltres”, ha assegurat Roig, que ha agraït als treballadors i als voluntaris el suport. La gota freda va afectar 21 botigues de l’empresa, el bloc logístic de Riba-roja i la planta de congelats, que va quedar completament destrossada. “Ens vam sentir molt acompanyats pels treballadors”, ha dit Roig.
En total, l’entorn de Roig ha aportat 108 milions d’euros en ajuts directes a persones i empreses afectades, amb transferències a més de 1.000 treballadores i a 4.600 petits empresaris. Entre altres, el grup va decidir obrir el pavelló de l’Alqueria del València Basket el mateix 29 d’octubre per acollir les persones que necessitaven un sostre.
Canvis a la cúpula directiva

L'executiu Paco Espert, un veterà a l'empresa, liderarà la nova direcció general de Compres i Prescripció de Mercadona, en assumir també el departament de compres mar, fruita, verdura, forn i Llest per Menjar, que fins ara dirigia Rafa Berrocal, que deixa la companyia.
Mercadona també ha posat en marca un altre important procés de reestructuració de la seva plana major amb els moviments registrats en aquesta arrencada del 2025. Es tracta d'una macroàrea en què la firma valenciana concentra totes les seves estratègies d'adquisició de productes i que fins fa un lustre estava repartida entre diversos directius: José Miguel Fernández (transformats alimentaris), Guillermo Pérez (derivats lactis), Teresa Pol (forn), Rafael Berrocal (mar, fruita i verdura) David Cid (derivats del petroli i multinacionals) i el mateix Paco Espert (prescripció de secs).
Així doncs, llocs de direcció general repartits el 2021 entre set persones passen a ser ocupats per un sol directiu. Amb aquesta nova reducció de membres al comitè de direcció, Juan Roig deixa en sis el nombre de representants al màxim òrgan de govern de la signatura valenciana líder a Espanya en el sector de la distribució comercial.