A la feina ho calculem tot, excepte el que realment importa. Ingressos, despeses, productivitat... Els números proporcionen una il·lusió de control, però quan ens enfrontem a un èxit o fracàs rotund, tots assenyalen cap a la mateixa direcció: la cultura de l’empresa.
La cultura empresarial s’ha convertit en l’ingredient secret de la vida de les organitzacions, allò que marca la diferència, però per a la qual ningú té una recepta. En el llibre Más allà de lo medible (Empresa Activa, 2017) de Margaret Heffernan s’efectua un repàs a aquest cúmul de petits pensaments i costum del dia a dia que generen i sostenen la cultura d’una empresa, com ho són la forma de parlar, escoltar, discutir o pensar.
La seva autora acumula l’experiència de dècades d’observació del desenvolupament i funcionament de les organitzacions i ha arribat a una conclusió: són els petits canvis els que tenen més impacte. El més important per enfortir una organització no és fer grans reformes estructurals, sinó una sèrie de petits canvis com admetre el conflicte com a catalitzador creatiu, celebrar els errors, escoltar totes les persones d’un equip, etc. Heffernan no ofereix una simple recepta per transformar-ho tot de la nit al dia, ni una sèrie de trucs i consells. En lloc d’això, recull informació de l’acte de pensar, un concepte prosaic i poc sofisticat que s’oblida fàcilment i acostuma a infravalorar-se per norma.
Quan ens aturem a pensar redescobrim el que la feina ens aporta: valor, enginy, imaginació, frustració... En suma, tot allò que compta, més enllà del que es pot mesurar.
Vols un exemplar de Más allá de lo medible? Entra al sorteig i participa, regalem un exemplar entre els lectors de VIA Empresa.