Els últims 100 anys, Barcelona ha canviat de cara constantment. A les renovacions d'edificis mítics s'hi han sumat noves construccions, un fet que mostra el creixement de la ciutat. Hi ha poques entitats que puguin explicar aquesta transformació des dels orígens, però una d'elles és Mimeisa Asset Management. Amb més de 100 anys d'història, aquesta empresa familiar catalana de quarta generació s'encarrega des de fa dècades de gestionar edificis mítics com el del Hard Rock Cafe, el Diagonal Beethoven o botigues de luxe com la de Kenzo a passeig de Gràcia. La seva aposta de futur? La sostenibilitat.
Avui, l'empresa divideix la seva cartera de més de 45 actius en tres tipologies: 37% d'hospitality, 37% de retail i el 26% d'oficines. Les seves arrels es troben a Piera (L'Anoia) i continuen mantenint l'arrel catalana, encara que s'hagin estès per altres grans ciutats com Madrid, on també gestionen els apartaments de luxe GZ19. Ara bé, no ha sigut fàcil assolir una posició capdavantera al mercat d'actius d'oficines, residencials, comercials i hotelers en entorns urbans i prime. Ni tampoc barat.
"Tot ho va començar el meu besavi Miquel, que va aprendre l'ofici de forma artesanal amb els seus germans", record a VIA EmpresaMiguel Casas. Ell és l'actual CEO. Preguntat per la història de la companyia, recita fil per randa tots els moviments històrics que han portat a Mimeisa fins on és ara. De la primera generació que va emigrar de Piera a la ciutat comtal, recorda que "treballaven els 365 dies de l'any" i que "van començar amb locals comercials".
A partir de la segona generació, Mimeisa va modernitzar-se i professionalitzar-se com a empresa
Tot seguit, van fer el salt als pisos, però el gran canvi no es va produir fins a la següent generació. "El meu avi Joan va estudiar comerç i arquitectura tècnica, i es va adonar que la forma de gestionar l'empresa era molt millorable", continua Casas. Així doncs, el seu pare va apostar per ell i va decidir vendre la seva part del negoci per prestar-li el capital de la venda per la seva proposta de construcció i promoció.
En Joan va portar innovacions tècniques i va canviar el model de finançament de la firma. Un procés de professionalització que aviat donaria resultats: l'empresa era més rendible que mai. Per la seva banda, ell era un addicte a la feina (workaholic). Però, aleshores, un atac al cor amb 45 anys ho va canviar tot: "A partir de llavors, va dir que havia d'abaixar el ritme i va decidir començar a patrimonialitzar".
Alhora, va formar a les seves dues filles. Una d'elles era la mare d'en Miguel. Ella seria qui rellevaria en Joan al capdavant de Mimeisa després d'estudiar Econòmiques, però abans va dirigir amb èxit grans propietats de la companyia, com l'hotel Royal Ramblas, al centre de Barcelona. Una de les seves ajudants va ser la seva germana María José, l'encarregada de compres de la firma.
"Quan la meva tieta ens va deixar, la meva mare va decidir professionalitzar l'empresa i va contractar un director general que venia de la banca", apunta. Així es va mantenir fins a l'any 2016, amb l'ascens al poder de qui avui és el CEO de la companyia. Quan Casas va assumir el càrrec, Mimeisa ja era una empresa dedicada plenament a la gestió patrimonial d'edificis i de negocis com hotels i restauració.
La sostenibilitat, aposta de present i futur
En un moment en què la petjada ecològica és ben present al dia a dia de les empreses, el sector immobiliari no es pot quedar enrere. O, almenys, així ho veuen des de Mimeisa. "Avui, els clients volen productes i serveis amb ànima i que hi hagi un valor afegit no només per ells mateixos, sinó per la comunitat", reflexiona Casas. Per aquest motiu, la seva immobiliària vol deixar un "llegat" que comença amb formacions sobre sostenibilitat als mateixos clients. "Alguns potser no ho valoren, però hi ha d'altres que sí i estan disposats a pagar un sobrecost per fer bé les coses", agrega.
En el cas de les oficines, aquesta conscienciació comença des del moment en què se signa el contracte amb el llogater. "Afegim clàusules verdes i els obliguem a contractar una energia renovable que no suposi un sobrecost. Òbviament, nosaltres els ajudem", puntualitza. És un exemple de la quantitat de "normatives sostenibles" que estipulen als documents. "És curiós perquè ningú es queixa. Alguns poden criticar el preu o les carències, però de la clàusula de sostenibilitat ningú se'ns ha queixat", comenta Casas.
Les clàusules verdes també s'inclouen als contractes residencials, però tampoc generen cap controvèrsia. "Crec que els clients sí que s'hi fixen i que ho valoren", insisteix. El CEO de Mimeisa ho atribueix a una qüestió d'encaix de perfils i del "valor" que té la seva proposta: "Als nostres edificis també busquem l'engagement a través de classes de ioga o col·laboracions especials amb fundacions pel dia de Sant Jordi", explica.
Recentment, Mimeisa ha rebut la certificació BCorp, un reconeixement pel seu benestar ambiental, social i econòmic
Tot plegat va començar fa vuit anys, amb l'arribada al càrrec de Casas, i s'ha coronat amb la recent certificació BCorp, un reconeixement per l'organització ecològica BLab que premia a les empreses compromeses amb el benestar ambiental, social i econòmic. "És un dels estàndards més alts pel que fa a bones praxis", destaca el dirigent. Malgrat que Mimeisa no és una empresa que cotitzi a la borsa, el CEO pensa que rebre aquesta distinció pot ajudar-los a l'hora de "captar talent i trobar sinergies amb gent del sector".
Com resoldre el problema de l'habitatge?
Mentre que Mimeisa acumula reconeixements i reforça la seva posició al mercat immobiliari, hi ha una tendència oposada per a molta gent. El problema d'accés a l'habitatge és una qüestió a la qual no volen donar-li l'esquena. "És un drama", avança Casas. Des del seu punt de vista, el conflicte es troba al transport i la poca connectivitat que hi ha entre les grans ciutats i els municipis propers. "No pot ser que una persona que visqui a Mataró, Gavà, Sant Cugat del Vallès o Terrassa trigui una hora i mitja per arribar a Barcelona. En total, són tres hores, a més de tot el desgast que implica", critica.
Amb tot, la seva solució passa per "construir corones" i agilitzar l'accés a capitals com Barcelona o Madrid, ja que "és impossible que tothom visqui a la mateixa ciutat". Ara bé, també denuncia que els polítics no volen arreglar el problema a causa dels temps que porten les reformes: "Si comencen a fer-ho els d'ara, saben que qui s'emportarà el crèdit seran els de la següent legislatura".
Mimeisa aposta pel "model híbrid" a les oficines, per locals comercials "més grans i amb més experièmcia" i per un turisme que "prioritzi la qualitat a la quantitat"
Pel que fa al sector oficines, Casas defensa el "model híbrid" entre la presencialitat i el teletreball, i creu que les empreses "s'estan començant a adonar", després d'un període en què el teletreball havia repuntat amb força. Quant als hotels, el CEO de Mimeisa aposta per un model turístic que "prioritzi la qualitat a la quantitat", és a dir, en la línia de l'estratègia del Gremi d'Hotels.
Finalment, l'empresari creu que el comerç electrònic generarà un "canvi rellevant" als eixos comercials de les ciutats i, per tant, afectarà els locals comercials que també gestiona Mimeisa. "Ara necessitem menys locals, però han de ser més grans i que aportin més experiència", conclou. És la recepta d'èxit d'una de les family offices amb més transcendència al sector immobiliari català.