Miquel Martí va néixer a Barcelona l’any 1970. Si bé compta amb una àmplia trajectòria en el sector privat, no va ser fins al 2013 quan es va embarcar en “el projecte de la seva vida”: el Tech Barcelona. Fa més d’una dècada que dissenya i lidera l’associació tecnològica més gran del sud d'Europa, que compta amb tres seus a la ciutat comtal: l’icònic Pier01, el Pier03 i el Pier07. Es tracta de tres edificis que acullen una gran part del pastís del teixit emprenedor català, i el reforcen mitjançant l’impuls d’empreses emergents, el foment del talent i l’empoderament de l’ecosistema. I és que, en els darrers anys, tant l’agenda de Martí com l’entitat treuen fum: sense anar més lluny, el 2023 va reunir més de 20.000 assistents en les més de 360 activitats que va dur a terme -és a dir, una al dia de mitjana-, i va registrar més de 1.000 connexions entre els agents involucrats; tot, entre les parets que han vist créixer alguns dels principals unicorns a l’estat espanyol, com ara Glovo o Wallapop.
El 2023, el Tech Barcelona va reunir més de 20.000 assistents en les més de 360 activitats que va dur a terme
La immersió de Miquel Martí en el món laboral, però, es remunta a l’any 1995, quan amb un quart de segle de vida i un any després d’acabar els estudis d’enginyeria industrial a la Universitat Politècnica de Catalunya, va passar a formar part de Mimaven, la firma fabricant d’equips d'electrònica fundada pel seu pare a Rubí. Tot apuntava que Martí, el més gran de tres germans, acabaria assumint el comandament de la firma, i així va ser: en els onze anys de trajectòria que va desenvolupar a l’empresa vallesana -període que va aprofitar per estudiar un màster en administració d’empreses-, va ocupar diverses posicions, passant d’exercir de tècnic a director general adjunt.
Quan les reunions familiars esdevenen “consells d’administració”
Però, tal com Martí recorda a la periodista Mar Galtés en el seu Barcelona startup, “cada reunió familiar es va convertir en un consell d’administració”, fet que va impulsar l’enginyer a abandonar l’empresa i explorar nous horitzons. Així mateix, el 2006 va iniciar una nova etapa a Aidit, l’empresa propietat de les universitats politècniques de Catalunya i de Madrid, com a responsable de la seu de Barcelona. Cinc anys més tard va fer el salt a Biocat per impulsar l’International Center for Scientific Debate i exercir com a director de finances, d’innovació i de desenvolupament de negoci, fins que va rebre la trucada del seu amic i assessor de Biocat, Ignasi Costas, amb un sucós projecte entre mans: l’Ecommerce&Tech Barcelona.
“Per fer recerca has de ser molt bo, i la combinació de no ser excel·lent en recerca, i que la gestió m’agradava, em va portar a fer un nou salt en la meva trajectòria”, explica Martí en una conversa amb VIA Empresa en la seu principal del Tech Barcelona, el Pier01. “En un moment determinat, Ignasi Costas em va trucar per comentar-me que, amb en Miguel Vicente, CEO i fundador de LetsBonus, estava muntant un projecte amb molta càrrega tecnològica que creia que havia de liderar jo; i després d’un viatge a Chicago, que em va servir com a període de reflexió, vaig acceptar”, recorda.
Ecommerce&Tech Barcelona, l’inici de l'associació tecnològica més gran del sud d'Europa
Així mateix, allà cap al 2013, la Lluna eclipsava Júpiter, Leo Messi guanyava el seu quart Ballon d’Or, i a la ciutat comtal naixia l’Ecommerce&Tech Barcelona, que amb el nom de Tech Barcelona s’acabaria convertint en l'associació tecnològica més gran del sud d'Europa: entre fundadors, emprenedors, inversors i líders digitals, l’entitat ja compta amb un total de 1.400 socis, ofereix suport a més de 90 grans corporacions que volen apropar-se a les tecnologies més disruptives i acostuma a reunir més de 20.000 persones cada any, gràcies a esdeveniments com el Tech Spirit, el punt de trobada anual de referència que, precisament, els passats dimecres i dijous va celebrar la cinquena edició en una Llotja de Mar farcida de cares conegudes en l'ecosistema emprenedor català.
Miquel Martí, qui des d’aleshores ha exercit com a director executiu de l’organisme, reconeix que la feina l’acompanya “les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, i fins a punts malaltissos”. Tanmateix, assegura que aquesta “és la seva passió”, motiu pel qual trobar “finestres de desconnexió” per dedicar temps al seu gran hobby, el bàsquet, és suficient per continuar involucrant-se en cos i ànima al que, segons la revista Forbes, és un dels principals espais d’innovació a escala mundial.
Barcelona, “la gran marca d’una bona ciutat on viure”
I és que aquest espai no es podia ubicar en un altre lloc que no fos un dels principals hubs tecnològics a Europa: “L’èxit de Barcelona com a ecosistema digital europeu rau en la feina feta prèviament, tant en l’àmbit públic com en el privat, així com la presència d’uns quants emprenedors que van creure que la tecnologia havia de ser el centre de tot allò que estaven desenvolupant, i que fan que tot això comenci”, apunta Martí. Si bé el CEO de Tech Barcelona situa l’origen d’aquest moviment en l’era postolímpica, el hub barceloní no s’unifica fins a finals del 2011 i inicis del 2012, quan, qui aleshores era l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, visita la seu de LetsBonus, la firma de comerç electrònic que simbolitza un dels grans casos d’èxits de l’ecosistema català.
Martí: “Que un ecosistema s’aglutini d’una manera privada i pública és molt potent, i permet que tots traiem profit de la gran marca de Barcelona"
“A partir d’aquí comença tot”, comenta Martí: “El sector públic llança incubadores públiques, continuem tenint onades d’emprenedors amb cada vegada més èxit, comptem amb grans companyies instal·lades i, finalment, Barcelona eclosiona amb la consolidació del Mobile World Congress i el naixement del 4YFN, i l’aparició del Tech Barcelona com a aglutinador d’un ecosistema que estava fragmentat”. En aquest sentit, el CEO del Tech Barcelona destaca “que un ecosistema s’aglutini d’una manera privada i pública és molt potent, i permet que tots traiem profit de la gran marca de Barcelona, la gran marca d’una bona ciutat on viure i on desenvolupar un projecte professional”.
Els Piers, les incubadores catalanes d’unicorns
Com a representant d’aquest darrer sector, precisament, Martí destaca “les moltes energies” que va dedicar a la creació dels tres Piers, com a grans encarregats d’abraçar la innovació i el talent. “És una cosa que vam detectar que funcionava a altres llocs del món amb els quals volem competir, com ara Londres, París, Berlín o Nova York”, relata Martí, qui defineix aquests espais com “la serendipitat, o dit d’una altra manera, la conversa informal o la trobada a l’ascensor que pot provocar un nou negoci, una nova idea o una nova col·laboració”. Concretament, tots aquells projectes que han vist la llum durant la història del Tech Barcelona, entre els quals destaquen fins a quatre unicorns que han passat a formar part de la història del selecte club dels mil milions: “Hem tingut companyies molt assenyalades com Holaluz, que ha tingut un pes molt important en el desenvolupament de l’ecosistema, Antai Venture Builder, d’on han sortit Glovo o Wallapop, dos dels referents que hi ha actualment a l’estat espanyol, o un dels millors unicorns que ha tingut el país, Letgo”.
Martí recorda temps passats, quan Letgo va ser adquirida pel grup OLX l’any 2020, coincidint amb l’esclat de la pandèmia, i quan la intel·ligència artificial, malgrat ser present en la societat, encara no havia esclatat. “Ara, hem passat d’uns models de negoci basats a reinventar models existents fent servir la tecnologia, a començar a tenir empreses de base tecnològica on la IA està al centre del seu desenvolupament”. “Especialment, aquelles que s’adrecen al sector de la salut són molt potents, el que està passant a Barcelona en els àmbits de la tecnologia i la salut és un cas d’èxit espectacular”.
“Els ecosistemes són bons si el talent és bo”
Albert Einstein mai pensava en el futur perquè “sempre arriba massa d’hora”. Miquel Martí tampoc ho fa, perquè aquest ja és aquí: “El Tech Barcelona evoluciona cada dia com a entitat d’ecosistema que és”, diu, i afegeix que “el que estem veient és que començarem a tenir més empreses de base científica i que venen del coneixement universitari, fet que es traduirà en més talent. I això afavorirà el nostre ecosistema, perquè els ecosistemes són bons si el talent és bo”.
Martí: “L’èxit de Barcelona com a ecosistema digital europeu rau en la feina feta prèviament"
El jove Miquel, que allà cap a finals dels 80 transitava els passadissos de la UPC, “definitivament mai” hagués imaginat acabar liderant un dels ecosistemes més potents d’Europa. “Avui dia, si pogués parlar amb ell li diria que intenti entendre tot el que fa. Per què està fent les coses, i on vol arribar”. “També li diria que s’envolti de bones persones i que no sigui tan dogmàtic. Si bé de vegades li servirà per defensar certs projectes, també li pot tancar portes”.
Ara per ara, les del Tech Barcelona no preveu tancar-les; estan més obertes que mai.