Les pantalles ocupen un 35% del nostre temps diari. D’aquesta xifra, analitzada per Electronics Hub arran del Digital 2023: Global Overview Reporter elaborat per Data Reportal, és difícil diferenciar, de mitjana, quin percentatge es destina a un ús productiu -per dir-li d’alguna manera- i quin percentatge es destina al contingut Brain Rot, que Josep M. Ganyet menciona en aquest article. Si bé de manera individual els mòbils de l’actualitat disposen d’uns informes de temps d’ús cada vegada més exhaustius, per valorar l’ús que dona la població en el seu conjunt a la tecnologia hi ha un indicador força adequat: els rànquings de les aplicacions més descarregades. No tenen per què ser les més utilitzades, però aquests informes revelen com integrem la tecnologia en el nostre dia a dia, quin ús li donem i com evoluciona la nostra relació amb aquesta.
Partint de la base que el telèfon intel·ligent és el dispositiu més utilitzat, tal com ho assegura un estudi de l’Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), podem analitzar les aplicacions més descarregades, que cada any les botigues d’aplicacions per a Apple i Android, l’App Store i Google Play, publiquen en acabar l’any. I encara més: també guardonen aquelles aplicacions i jocs amb la finalitat de reconèixer el talent dels desenvolupadors que ofereixen “experiències excepcionals” als seus usuaris. Google Play ho fa amb els seus Best of 2024 i Best Games, seleccionant tres aplicacions i reconeixent fins a 10 jocs en diverses categories; i la firma de la poma mossegada ho fa amb els App Store Awards 2024, reconeixent fins a 17 aplicacions que inclouen jocs i els diferents dispositius que ofereix la companyia, incloent-hi tauletes, rellotges intel·ligents i alguns dels darrers productes presentats el passat setembre.
Els més descarregats a l’iPhone: IA i els gegants del comerç electrònic
La que fa no gaire era una desconeguda, ara s’ha guanyat l’etiqueta de l’aplicació mòbil més descarregada per a iPhone: Temu. Nascuda el 2022, és l’autora del desinflament de Shein -també present en aquest llistat, en quarta posició-, que planejava la seva sortida a borsa a inicis d’aquest 2024. Temu és una plataforma de comerç electrònic d’origen xinès, i ofereix una àmplia varietat de productes a preus molt competitius, molt semblant a la seva competidora.
Si bé Shein és més coneguda, ja que compta amb una trajectòria molt més àmplia, en haver sigut llançada l’any 2008 sota el nom SheInside, és la quarta app més descarregada, per sota de Temu, que s’està expandint tant en el continent europeu com especialment en els Estats Units, mitjançant el seu model de baix cost. L’experiència de Shein i l’auge de Temu estan protagonitzant una guerra judicial per controlar el mercat del comerç electrònic, que s’origina en un seguit d’acusacions de la primera a la segona per suposadament vendre més de 10.000 productes copiats.
Shein ha acusat Temu de vendre més de 10.000 productes copiats
Des d’aleshores, les demandes han escalat entre totes dues companyies com si d’un partit de tenis es tractés, mentre milions d’usuaris eleven aquestes dues empreses als esglaons més alts de l’App Store. Un fet que podria variar en les pròximes setmanes, ja que experts en ciberseguretat han recomanat recentment desinstal·lar l’aplicació de Temu, ja que la privacitat dels seus usuaris podria estar en risc.
La segona posició de Threads, en perill amb l'auge de Bluesky
Deixant de banda aquest partit de tenis que s’està jugant en territori xinès, la segona aplicació més descarregada és Threads, la xarxa social dissenyada per Meta i que prometia esdevenir la successora d’X. La realitat, però, és que Bluesky l’està avançant per la dreta, malgrat que sorprenentment Threads ha estat la segona aplicació més descarregada a l’estat espanyol durant el 2024. Es podria explicar amb el fet que va ser llançada a Europa el 14 de desembre del 2023, i la curiositat que aquesta xarxa havia creat a Europa -ja que als Estats Units es va llançar uns mesos abans-, juntament amb un gran grup d’usuaris amb ganes de trobar una alternativa a X, va impulsar una allau de descàrregues protagonitzades durant el primer semestre d’enguany.
La seva integració amb Instagram és, a més, una de les grans responsables de l’èxit d’aquesta xarxa, que segons les darreres dades de Meta comptaria amb uns 100 milions d’usuaris actius cada dia. Una xifra substancialment superior als prop de 20 milions de Bluesky, malgrat que cal subratllar que aquesta darrera xarxa està creixent a cop de milió d’usuaris per dia. Veurem aquest 2025 qui s’imposa com l’alternativa definitiva a X.
ChatGPT, número u en productivitat
La versió mòbil de ChatGPT és la tercera aplicació més descarregada d’aquest 2024. Apple la cataloga com l’app número u de productivitat, i després de més de 100.000 valoracions per part dels seus usuaris, compta amb una puntuació de 4,8 sobre 5 en l’App Store. Per les seves funcionalitats i pel seu creixement, no seria estrany que ChatGPT es posicioni aquest pròxim 2025 com l’aplicació més descarregada entre els usuaris d’iPhone -de fet, ja ho és a Android-: en totes les plataformes compta amb més de 300 milions d’usuaris; i no només: l’aplicació d’OpenAI és la primera a integrar-se al 100% amb l’ecosistema d’Apple. De fet, amb el recent llançament d’iOS 18.2, l’assistent Siri s’integra amb ChatGPT en els dispositius compatibles amb la plataforma d’IA desenvolupada per Apple, Apple Intelligence -de l’iPhone 15 Pro en endavant-.
La cinquena posició se l’adjudica l’app de Google -que no Chrome-. Es tracta d’un assistent personal i cercador que permet dur a terme cerques ràpides, i que integra funcions com el popular Discover o Lens, que permet realitzar cerques per imatge o veu. Cal distingir-la del navegador web de Google, Chrome, l’aplicació que es presenta com una alternativa al navegador d’Apple, Safari, i que està dissenyada per a una experiència completa de navegació a la web. També força descarregada, però no de les que més.
Guardons al millor joc i a "l'impacte cultural"
Si bé aquestes han estat les aplicacions més descarregades per part dels usuaris d’iPhone, Apple ha distingit aquells desenvolupadors que, malgrat no comptar amb programaris tan exitosos quant a descàrregues, han ofert “experiències excepcionals a l’App Store”. Aquests reconeixements s’han dut a terme en el marc dels App Store Awards 2024, que han reconegut l’app Kino, de Lux Optics Inc., com l’aplicació de l’any. Es tracta d’una aplicació de càmera de vídeo professional, que ofereix un seguit d’eines i preconfiguracions que permet als professionals del món audiovisual assolir uns resultats encara més precisos. Ara bé, l’aplicació de l’any no és gratuïta: té un cost de 9,99 euros, i malgrat comptar amb una puntuació de 4,5 sobre 5, són diversos els usuaris que manifesten que el programari “no paga la pena”, ja que “no ofereix res que altres aplicacions gratuïtes no facin”.
Google Play també ha guardonat AFK Journey com el millor joc de l'any
Finalment, Apple també ha reconegut el joc de l’any: AFK Journey, de Farlight Games. El fet que Google Play hagi guardonat el mateix joc assegura que aquesta distinció a la desenvolupadora singapuresa sigui més que merescuda, i la companyia de la poma mossegada ha aprofitat per seleccionar sis guanyadors en la seva categoria d’impacte cultural, una categoria adreçada als desenvolupadors que “han fet millor la vida dels usuaris i les comunitats”: Oko, EF Hello, DailyArt, NYT Games, The Wreck i Do You Really Want to Know 2.
Els lectors de PDF i QR, protagonistes a Google Play
Si fem el salt de l’App Store a Google Play, la pel·lícula canvia considerablement: el ja mencionat ChatGPT és indiscutiblement l’aplicació més descarregada, per sobre de Qr Code Scanner i de Visor de PDF y escáner, en segona i tercera posició. Si bé els dispositius d’Apple ja compten amb les funcionalitats que ofereixen aquestes dues de manera nativa, igual que ho poden fer molts dispositius d’Android, val a dir que la varietat de marques que s’acullen sota aquest sistema operatiu és molt més extensa i, per tant, el catàleg de dispositius també ho és. Això fa que molts d’aquests no disposin d’aquestes funcionalitats -avui dia, bàsiques- i molts usuaris es vegin obligats a cercar-les en la botiga d’aplicacions o trobar solucions més eficaces.
Entreteniment, compres i amor: líders en ingressos
A Google Play, Temu també desbanca a Shein, situant-se en quarta posició, i la cinquena queda reservada per a Lector PDF y Visor PDF Archivo, molt similar a la segona i tercera posició d’aquest llistat. Com a curiositat, Google Play ofereix un rànquing addicional compost per les aplicacions gratuïtes que més ingressos generen; en aquest ordre, són Google One, TikTok -curiosament desapareguda entre les cinc aplicacions més descarregades tant a l’App Store com a Google Play-, Disney+, Amazon i Tinder. Sí, els usuaris estan invertint en entreteniment, compres... i en trobar l’amor per Internet.
Partiful ha estat seleccionada com l'aplicació del 2024 a Google Play
Si posem el focus en les millors apps de Google Play, la botiga d’aplicacions també distingeix les millors de l’any. Després d’una curiosa selecció, on es reconeix a WhatsApp, l’aplicació de notes Notewise, o Wikiloc, entre d’altres, la botiga d’aplicacions destinada als usuaris d’Android ha seleccionat Partiful com l’aplicació de l’any. Com del seu nom es pot deduir, es tracta d’una eina dissenyada per crear, gestionar i compartir esdeveniments, des de sopars, fins a aniversaris, passant per celebracions de Cap d'Any. Segur que els seus desenvolupadors la faran servir per acomiadar-se d’aquest 2024 a so de bombo i platerets.