• Empresa
  • El Mobile de les victòries, el 5G dels rudiments

El Mobile de les victòries, el 5G dels rudiments

L’edició de supervivència del congrés després de la pandèmia tanca amb bones sensacions però amb recels sobre el format i les tecnologies que s’hi presenten

El visitant del Mobile, més local que mai, ha pogut conèixer les tendències internes del sector, a un congrés amb escassa UX | EP
El visitant del Mobile, més local que mai, ha pogut conèixer les tendències internes del sector, a un congrés amb escassa UX | EP
Barcelona
02 de Juliol de 2021
Act. 02 de Juliol de 2021

Els ponents de la sessió de tancament del Mobile World Congress coincideixen en la victòria que ha suposat la mateixa celebració de l'esdeveniment. Amb l'aposta per l'edició de 2021, GSMAMWCapital jugaven amb els diners de la banca, en tant que només el fet de ser a Fira – amb restriccions, proves, mascaretes; sense Ericsson, ni Samsung, ni tants altres noms internacionals – ja era guanyar. Després d'un any sense presencialitat, en un sector milmilionari, però prou petit perquè tothom es conegui, donar als executius, analistes i treballadors de les indústries tecnològiques un espai de trobada ha estat suficient per engrescar l'ecosistema. "Trobava a faltar creuar-me amb gent i tenir converses", comenta l'SVP i CMO de Cohere TechnologiesRonny Haraldsvik – i continua trobant-lo a faltar, atès que la seva empresa ha assistit al Mobile de forma telemàtica.

 

El panorama al sector de les telecomunicacions i la connectivitat que queda després del Mobile 2021, però, deixa entreveure que el congrés, i el procés que hi ha conduït, ha canviat les coses. "L'statu quo s'ha acabat, estem presenciant un veritable canvi", avisa el mateix Haraldvisk. El VP tecnològic de QualcommEuropa, Dino Fiore, coincideix en el potencial transformador que, des del seu punt de vista, manté el Mobile. "L'edició d'aquest any ens ha ensenyat que el Mobile encara pot ensenyar les noves tendències de la indústria; que el MWC és on s'ha de ser".

Aquest canvi en l'estructura empresarial – i els punts de vista i projeccions – del sector de les telecomunicacions és, de fet, una necessitat per acompanyar la innovació tècnica. "L'ecosistema ha d'evolucionar – l'empresa, però també els reguladors, els governs, els operadors", exigeix Eugina Jordan, la VP de màrqueting de Parallel Wireless. La directiva reivindica una nova indústria de les telecomunicacions – amb nous stakeholders – per fer front als reptes que venen. "Una tecnologia com l'Open RAN – que permet la interoperabilitat en la connexió entre els dispositius mòbils i les infraestructures de telecomunicacions – no tindrà èxit, o no el que podria, sense l'emergència d'un nou ecosistema".

 

Jordan:  "L'ecosistema ha d'evolucionar – l'empresa, però també els reguladors, els governs, els operadors"

Els avenços en infraestructures – l'internet per satèl·lit d'Elon Musk és l'exemple més radical entre una munió de noves propostes – s'han combinat amb les noves aplicacions de la computació al núvol i amb el gran protagonista, el 5G. La nova generació de connectivitat per amplada de banda ha estat present allà on es mirés, tant al Mobile com a 4YFN, i suposarà, segons alguns experts, canvis revolucionaris. "El veritable potencial transformador del 5G es troba en la seva combinació amb altres tecnologies, com els nous dispositius o el cloud computing", augura un optimista Flore, que no ha trobat el suport dels seus contertulians.

El salt no paga la pena

"La indústria no ha fet una bona feina en comunicar als potencials usuaris el canvi que suposa el 5G", estima Haraldvisk. Alguns dels directius i analistes assistents troben que, tot i que els usos industrials de la nova generació han quedat molt clars – l'augment de l'eficiència en les connexions que suposa la gran baixada en la latència, el desbloqueig de noves bandes i ones – això no s'està traduint en cap canvi profund en l'experiència dels usuaris comuns. Jordan hi coincideix: "El 5G és un gran repte perquè ara mateix només és una mica millor que el 4G, i els usuaris no pagaran per una simple millora incremental". "Cal un progrés específic en aplicacions d'usuari del 5G, més casos d'ús específics", comparteix Flore.

Haraldvisk: "La indústria no ha fet una bona feina en comunicar als potencials usuaris el canvi que suposa el 5G"

El CBO de KaiOSTechnologiesNicolas Zibell, espera que properes edicions del Mobile posin més èmfasi en els usos reals del 5G. "Calen casos d'ús real que mostrin com serà el futur, com, concretament, els diferents sectors faran servir el 5G i les seves aplicacions reals". Les innovacions no es poden quedar, opinen, en l'àmbit de l'empresa. El canvi en l'experiència d'usuari en la transició del 3G al 4G va ser "dramàtic", i això encara no s'observa en la nova generació. "Les empreses poden innovar sobre el 5G, però el canvi per als usuaris no és prou significatiu", conclou Haraldvisk.

La transició cap al 5G suposa, a més, certs perills per a la cadena de producció. "El pas cap al 5G està generant escassetat de components, i això fa que els dispositius low end apugin els seus preus", lamenta Zibell, que troba que el canvi en l'statu quo porta el risc de deixar les persones amb menys accés a la tecnologia enrere. Flore, per la seva banda, considera aquest un risc conjuntural i temporal. "Els problemes en la cadena de proveïment – argumenta – es deuen a la covid, no a la transició al 5G. L'escassetat de components és un problema temporal que s'està solucionant".

El risc d'aquesta pujada de preus que augura Zibell és, a més, el de l'aprofundiment de l'escletxa digital. "El problema de l'escletxa digital no és si les persones tenen accés a la xarxa: és si tenen accés, i si es poden permetre, un dispositiu per connectar-s'hi". El cap d'intel·ligència de GSMA, Peter Jarich, hi aporta més complexitat. "Les diferències en connectivitat són diferències en formació, en ús, en habilitats, en cost...". Flore manté, però, que aquest problema es solucionarà, i que no afectarà els preus dels dispositius més accessibles. "Tancar la divisió digital és molt important, però la part dels components se solucionarà".

El Mobile que ve

"Necessitem encarar la reducció de la petjada de carboni de la nostra indústria", alerta Zibell. En properes edicions, el directiu de KaiOS espera que les empreses vagin més enllà de celebrar els seus plans de sostenibilitat i plantegi un full de ruta com a sector. Els MWC que venen, per al CBO, han de ser els de la sostenibilitat, però també de la fiscalització. "No hem fet res – lamenta – que m'hagi convençut que estem reduint les emissions. Hauríem de saber com ho estem fent com a indústria". La de la sostenibilitat és una qüestió, a més, que preocupa a la indústria. "Totes les converses que tenim amb grans jugadors de Silicon són sobre la petjada de carboni. Els esforços hi són", assegura Haraldvisk.

Zibell :"No hem fet res que m'hagi convençut que estem reduint les emissions. Hauríem de saber com ho estem fent com a indústria"

Pel que fa a la part més creativa, els ponents del tancament del Mobile coincideixen en un mateix factor: la presència de les startup millora l'ecosistema. La proposta de diversos representants de les emergents catalanes presents al 4YFN és compartida, segons Peter Jarich, per molts dels assistents al Mobile. "És refrescant veure les startup al mateix lloc que els grans noms de la indústria", comparteix Zibell. La innovació, com comparteixen els directius, és el nucli del Mobile. L'alineament de l'ecosistema que reclamava Eugina Jordan passa tant pels gegants del sector com per l'ambient de la startup, que ha guanyat protagonisme a l'edició d'enguany del congrés de GSMA.