• Empresa
  • Barcelona es mou a cop d'app

Barcelona es mou a cop d'app

Un 35% de la ciutadania escull el seu mitjà de transport amb una eina digital, un nou hàbit promogut per l'arribada d'alternatives que reclamen més suport de les Administracions

Les noves apps i plataformes han portat a Barcelona un nou sistema de mobilitat
Les noves apps i plataformes han portat a Barcelona un nou sistema de mobilitat
Barcelona
06 de Juny de 2018

Has calculat quant trigues a anar i tornar de la feina? Si et mous per Barcelona, probablement estaràs en la forquilla entre els 56 i els 84 minuts diaris. És un marge ampli que depèn tant de la distància com del trànsit, però també del tipus de mitjà de transport escollit. I és, també, un temps considerable que, per sorprenent que pugui semblar, s’ha anat escurçant en els últims temps. Tot gràcies a la digitalització, on tant el lloguer de vehicles on demand i les apps com les llicències VTC han permès dinamitzar el paradigma de la mobilitat.

 

Segons les dades presentades aquest dimecres en l’estudi MobilityISDIgital de l’escola ISDI, els viatgers que menys temps perden a fer el trajecte són els qui van en bicicleta –que segurament recorren menys quilòmetres-, mentre que els qui més minuts hi destinen van en tren. El metro és la tria per excel·lència, l’agafen diàriament un 25% dels barcelonins, seguit de l’autobús (17%), la moto (14%) i el cotxe (13%). Unes dades que contrasten amb Madrid, on el 29% prefereix el cotxe i el 24% el metro.

 

En aquest punt pren importància el cotxe. El 74% dels madrilenys en posseeix un; a Barcelona, el 59%. Ara bé, les VTC creixen més en freqüència d’ús a la capital espanyola respecte a l’any anterior: un 51% dels viatgers n’agafen. En el cas de la ciutat catalana, ho fa el 33% perquè la moto i la bicicleta continuen sent dues opcions a l’alça.

Sigui quina sigui l’opció de mitjà de transport i nucli urbà, hi ha un element comú en la societat espanyola: les apps són la via principal per escollir vehicle i un 35% dels ciutadans ja contracta nous serveis digitals de mobilitat.

Un nou sistema avalat per la llei

Les dades analitzades mostren un clar canvi en els hàbits de mobilitat. Tal com ha apuntat el director d’ISDI Barcelona, Dionís Guzman, el 2017 “ha estat l’any del boom de noves incorporacions”. Perquè per molt que el transport públic i el cotxe continuïn tenint una quota important, la bicicleta, les VTC i les plataformes digitals per compartir cotxes i motos estan entrant de manera contundent.

isdi mobilitat 2

Simmer, Mellado, Suñol, Tomás i Vernetta durant el debat | ISDI

Un bon exemple és Cooltra i eCooltra. Es tracta de dos serveis diferents que ofereix la mateixa companyia: scooters de benzina o bé elèctriques. Permeten trobar la moto més propera a través del mòbil i pagar per minuts. Una proposta fàcilment aplicable a ciutats com Barcelona i Madrid, on la llei permet aparcar en qualsevol lloc. I és que el seu CMO, Jordi Tomás, ha assegurat que les pautes administratives són clau: “A Itàlia necessitem una llicència especial per poder portar el servei. Aquí hi ha molta més facilitat i això és el que ha permès que el sistema entri i es consolidi”.

Suñol: “Les administracions haurien de facilitar el 'carsharing' com a mitjà per sortir de la ciutat"

Un punt de visa que ha compartit el country manager d’Espanya a Drivy, Jaume Suñol, qui lidera l’expansió del marketplace de lloguer de vehicles privats per hores. “El paper de les Administracions és vital”, ratifica, “haurien de facilitar el carsharing com a mitjà per sortir de la ciutat, que puguis connectar-te amb estacions i plataformes que et facilitin canviar de transport i moure’t més enllà de la ciutat”. Un clar vot a favor de la commutació de sistemes i de la col·laboració entre aplicacions diverses, com també un missatge d’alerta per als consistoris, els qui han de ser ràpids per adaptar-se a les necessitats de la societat.

Unes necessitats on hi ha la d’impulsar el free floating, que no és més que el lloguer de cotxes per hores. En la moto ja s’ha vist i funciona, però perquè com deia Tomás, es pot aparcar. En el cas del vehicle de quatre rodes no és tan fàcil, les zones estan limitades i sembla que el consistori català encara preveu reduir més les places d’aparcament. Una decisió que ha provocat que Car2Go hagi tingut èxit a Madrid i no a Barcelona. “Aquí no està permès”, ha explicat el digital officer de Seat, Fabian Simmer, que recentment ha vist com la companyia adquiria el 100% de la startup Respiro, amb un servei similar a la capital espanyola. “Volem créixer a tot el país, però necessitem espai físic. Barcelona és la smart city número 2 del món, però ha de millorar en aquest aspecte per avançar en les noves tendències”.

El temps és or

“En el digital ho vols fàcil i ho vols ja”, ha sentenciat el CCO i cofundador de Carnovo, Santiago Vernetta, qui sap que la immediatesa és el requisit que més valoren els usuaris. En segon terme situa la independència, motiu pel qual han creat una companyia de compra vehicles en un context on sembla que tenir vehicles propi s’està convertint en una utopia. “Hi ha molta gent que viu als afores de la ciutat i necessita cotxe per moure’s. La xarxa de transport estaria molt més ben desenvolupada si es facilités canviar de vehicle”, ha afegit apel·lant a la proposta de commutació de Suñol.

En aquest sentit, Simmer de Seat ha revelat que la marca automobilística ja treballa amb l’Ajuntament de Barcelona en el disseny de l’smartroute planning, que no és més que una xarxa per incentivar aquest transbord a mitjans públics i privats diversos per trobar la combinació més adient. Perquè el futur va cap aquí, cap a l’ús de plataformes diverses, ha insistit el cofundador i CEO de Chipiapp, Emilio Mellado, una iniciativa que acaba d’arribar a la ciutat comtal per ajudar a trobar la millor combinació de mitjans de transport.

Mellado: "No hi ha fidelització en un sol servei. Un usuari pot utilitzar eCooltra, un taxi i Cabify"

Tal com ha assenyalat, “no hi ha fidelització en un sol servei. Un usuari pot utilitzar primer eCooltra, després un taxi i arribar a la destinació amb un Cabify”, ha afegit a tall d’exemple. Un comportament que té molt en compte el preu: “Una persona pot estar disposada a pagar més per llogar una moto si té bon servei, però també ho està perquè sap que arribarà 10 minuts abans que no amb un cotxe o amb tren i al final sortirà més barat”.

isdi mobilitat

Imatge del debat organitzat per ISDI | ISDI

La idea principal és que el factor temps és la clau i que l’usuari ha après a posar un preu als seus minuts. Una conclusió a la qual també ha arribat Drivy, on el seu country manager ha revelat que alguns clients estan disposats a assumir un cost més elevat pel lloguer d’un vehicle si el seu propietari permet formalitzar el contracte a través de l’aplicació i obrir el cotxe amb la mateixa tecnologia.

De la mà dels competidors

Waze, Apple, Alexa, Shazam... són aplicacions que s’han integrat a Seat en els últims anys. Amb aquesta estratègia el seu digital officer ha relatat que la marca vol “ser el primer del grup Volkswagen en temes digital. Tenim un client 10 anys més jove que el de la resta de companyies, també entre les del grup, per això vam ser dels primers a integrar la tecnologia mòbil al cotxe i a buscar aliances amb tercers. I no intentant desenvolupar la seva innovació internament, com fa la majoria, sinó integrant aquests tercers en el procés”, ha definit Simmer.

Això és el que els ha portat a topar-se amb una de les principals amenaces del sector: són serveis que s’estan oferint de manera gratuïta i no monetitzen. “No agrada a tothom, els caps sempre pregunten com poden generar ingressos. És un paradigma que s’ha de resoldre per veure com guanyar diners”, ha explicat sobre les inquietuds del moment. Però si tot plegat es pot veure com un repte, Simmer també hi veu una oportunitat: “Totes les empreses partim de la mateixa base. No importa si ets Seat, Fiat, Porsche o Audi, tots hem de fer el canvi i ningú sap 100% cap a on va”.

Vernetta: "L’usuari es pot crear la seva pròpia flota de Drivy”

Potser anem de debò cap a una societat amb menys vehicles propis, com tot sembla vaticinar. En aquesta línia treballen tant Drivy com Carnovo, per estrany que sembli, ja que la plataforma d’adquisició de cotxes recomana als seus clients posar-lo al marketplace francès per amortitzar la inversió. “Creiem que l’usuari es pot crear la seva pròpia flota de Drivy”, ha comentat Vernetta.

És una mostra més de com els grans fabricants com les noves iniciatives poden trobar sinergies per dibuixar un sistema de mobilitat on guanyin tots. “Al final hem d’aconseguir que els usuaris tinguem les màximes opcions i que siguin les més eficients les que guanyin”, ha conclòs Suñol.