“El cotxe ja no representa un element d’estatuts. Fa anys no tenir cotxe era una vergonya; ara és ser modern, està de moda”. Tant ha canviat? Sí, sinó el president del Club d’Automoció d’Esade Alumni, Joan Miquel Malagelada, no s’hauria atrevit a fer aquesta afirmació. I és que ara parlem de compartir cotxe, de llogar-ne per hores... A Madrid hi haurà 2.000 cotxes de carsharing urbà a finals d’any i mig milió de persones abonades, unes xifres superiors a les de Barcelona, que espera una normativa concreta per al free floating.
Una de les empreses que més ha contribuït a crear aquest paradigma és Avancar. Va néixer a Catalunya el 2004 com la primera empresa de carsharing d’Europa, però des del 2012 forma part del grup nord-americà Zipcar, la companyia més gran del món d’aquest sector.
Loring: “La gent utilitza el cotxe un 4% del temps. Tenir-ne un et costa entre 16 i 20 euros cada hora d’ús, és car”
A Barcelona hi té més de 400 cotxes i amb un sistema adaptat a la regulació de la zona, perquè la companyia sap que la base pot ser homogènia a els països on opera, però cada ciutat pot tenir un marc normatiu que marca la diferència. Potser per això a Londres o Madrid la plataforma té més activitat, ja que són dues capitals que tenen una actitud poc restrictiva davant l’activitat.
De compartir cotxe a gestionar una flota
A més d’Avancar, hauríem de parlar de Socialcar, Drivy, Car2Go, Blablacar... són plataformes diferents però que tenen una mateixa base: el transport eficient de persones. I la llista seguirà creixent, augura el director del mercat espanyol, José Loring, tant amb competidors directes com amb plataformes que cobreixen altres. El motiu no és cap altra que cada cop hi ha menys espai al carrer i mes carrils bici, i a Barcelona s’hi ha de sumar, diu, “un transport públic de qualitat”. “La gent utilitza el cotxe un 4% del temps. Tenir-ne un et costa entre 16 i 20 euros cada hora d’ús, és car”, afegeix.
D’aquí que ja estiguin sortint eines alternatives com Baiback per a la gestió de flotes. És el producte llançat per l’asseguradora Línia Directa i la consultora DealerBest i està centrat especialment en la recompra i amb l’objectiu de reduir el temps i costos de totes les operacions relacionades amb els vehicles. El servei està pensat per a empreses de renting, carsharing, fabricants i també concessionaris perquè ja contemplen la revolució com un canvi que afecta tot el sector automobilístic.
Les marques també abracen la nova mobilitat
Hyundai és un dels que no vol perdre la cursa. El 2017 va tancar un acord de col·laboració amb Avancar per renovar els seus vehicles i incorporar els nous models de la marca coreana. D’una banda, permet l’entrada dels híbrids i s’avança cap a una gestió més sostenible; de l’altra, la companyia s’acosta a un nou client que ja no compra, sinó lloga.
Seat també ha fet la seva aposta, tot i que amb la compra el passat mes de febrer del carsharing Respiro. “Aquesta és només una pota. Volem ser referents en el servei de mobilitat i compartir és una sola peça, però era un segment ja provat i tenia sentit començar per aquí”, assenyala el cap de carsharing de Seat, Francesc Delgado.
Delgado: "El cotxe autònom estarà regulat per un operador i serà 'on demand'"
De moment compten amb els seus 180 vehicles i 15.000 clients a Madrid i ja tenen clar que volen créixer pel territori espanyol, d’aquí que acabin de fer una ampliació de capital que també servirà per dotar la startup de vehicles híbrids de gas. “És una decisió a llarg termini”, valora Delgado, que celebra que el pas s’hagi fet amb un projecte emprenedor perquè “t’equivoques ràpidament i aprens amb la mateixa velocitat”.
El representant de Seat té clar que el cotxe autònom és el futur i que enfortirà el concepte de compartir vehicle, no de posseir-lo. “Estarà regulat per un operador i serà on demand. Ara és hora de començar a saber com pot anar el mercat en uns anys per identificar unes tendències i poder avançar-se”, conclou.