• Empresa
  • Mobles 114, la supervivent amb disseny a l'ADN

Mobles 114, la supervivent amb disseny a l'ADN

L'editora de mobiliari encara el futur després de superar un concurs de creditors amb la producció de proximitat i el millor disseny català com a fonaments

La seu de Mobles 114 a Barcelona
La seu de Mobles 114 a Barcelona
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
17 de Febrer de 2020
Act. 17 de Febrer de 2020

Tria, Pey, Ona o Torres Clavé són els noms d'alguns dels clàssics de Mobles 114. La mítica editora de mobiliari ha superat una època d'endreça després d'un concurs de creditors i ara Gabriel Moragas i Mercè Rovira la codirigeixen. Amb una facturació que ronda els 2,8 milions d'euros, la firma barcelonina ha reordenat el seu catàleg i ha assentat les bases per encarar un futur amb els ulls posats en l'exportació, la producció de proximitat i el millor disseny català.

 

L'empresa va ser fundada el 1972 pels dissenyadors industrials Josep Maria Massana i Josep Maria Tremoleda, juntament amb Mariano Ferrer, com una botiga i editora de mobles i estudi d'interiorisme on creen els seus primers dissenys i en promocionen d'altres. El carrer Enric Granados, 114, al barri de l'Eixample de Barcelona, va ser la seva primera seu i l'origen del nom de la companyia.

Els dos dissenyadors van sortir de la primera promoció reglada a la Massana. L'empresa neix en un moment en què hi havia molt poc mobiliari contemporani a casa nostra. "Per produir els seus dissenys només podien muntar una empresa", recorda Moragas. Ràpidament, el negoci de compravenda de mobles d'altri queda arraconat i a principis dels 80 l'editora ja té prou força i incorporen nous dissenyadors. El sector del disseny floria a Barcelona amb Vinçon, Bocaccio Design o, més tard, Nanimarquina o Santa & Cole.

 

__galeria__

Moragas s'incorpora a la casa en aquell moment per encarregar-se de la producció i un temps més tard també entra l'actual sòcia i co-directora, Mercè Rovira. Ella fa feina de comptable i "mà dreta" donant suport a la gestió de Tremoleda.

El 1998 l'empresa, amb l'edifici a Enric Granados i dos magatzems separats, se centralitza a l'Hospitalet al carrer Riera dels Frares. "I allà hi vam ser fins a l'any 2014", diu Rovira. L'empresa va arribar a tenir 60 treballadors "sense ser fabricants" per acoblar i logística.

La producció actualment el 99% de la producció es fa a la província de Barcelona: "I no dic 100% perquè tenim un proveïdor a Breda", riu Moragas. I a part d'alguna importació puntual, això sempre ha estat així. A més, Mobles 114 van ser pioners en l'ecodisseny, sent els cinquens de certificar-se en l'ISO 14.006.

Un nou model

A partir del 2014 s'enceta una segona etapa de l'empresa després d'un concurs de creditors. En aquest moment Moragas i Rovira agafen el relleu de l'empresa, "condicionats per la crisi" i perquè els fundadors es retiren. El pla estratègic inclou, d'una banda, un canvi de model, desprenent-se de la planta i aplicant el lean manufacturing: "Intentant que els productors ens entreguin les peces a un operador logístic". Així, l'externalització de la producció ha estat total.

De l'altra, el segon canvi va ser endreçar el catàleg, que havia crescut molt perdent certa coherència comercial. "Volíem ser més especialistes, centrant-nos en seients, taules, complements -penjadors, papereres...-, i prestatgeries", puntualitza Moragas. Antigament el catàleg havia inclòs mobles de bany, il·luminació, moble d'exterior, però sense profunditat de gamma, fent més complicada la venda.

Deixar en part de banda el concurs públic també ha estat un nou camí: "Abans teníem més projecte públic que feia dents de serra en el compte de resultats, per això vam apostar per un producte més repetitiu i per fidelitzar el client", afegeix el director.

Mobles 114 factura 2,8 milions d'euros, les vendes a l'exterior representen el 50% del volum de negoci amb l'estanteria Tria com a producte estrella

En aquest camí l'empresa també ha fet un esforç de màrqueting per comunicar el nou catàleg. "Ara hem d'eixamplar la base comercial, anar a fires, per vendre més", rematen.

Actualment l'empresa factura 2,8 milions d'euros: "En els millors moments Mobles 114, el 2002 es va facturar gairebé 8 milions i el 2014 va caure fins a 2 milions d'euros", recorda la directora. Hi fan feina 14 persones i ara la seu és a Pau Claris 99.

Les vendes a l'exterior representen el 50% del total del volum de negoci: "Vam ser dels primers del sector a exportar, amb uns nivells molt alts, però ara fins i tot altres empreses venen més que nosaltres a fora", diu Rovira. El mercat principal és Catalunya, després l'Estat espanyol i França, la resta de destinacions són diverses -Alemanya, els Estats Units- amb percentatges més petits. "Ens està anant molt bé a Corea", exclama Rovira.

Rovira:  "Vam ser dels primers del sector a exportar, amb uns nivells molt alts, però ara fins i tot altres empreses venen més que nosaltres a fora"

Si bé abans de la crisi el client preferent eren les botigues, la sacsejada a Mobles 114 ha fet que ara "visitem més arquitectes i interioristes" dirigint-se amb el nou catàleg cap al contract. "La voluntat que un producte s'incorpori al catàleg és que serveixi per a contract però també per a la llar", matisa Moragas, al que Rovira afegeix que "els mobles de contract s'estan domesticant i la cadira que podries posar en una oficina també la pots posar en una casa".

El sector

El disseny industrial a Catalunya, i Barcelona en concret, és una història d'emprenedors i supervivents: "Aquí és on en som més, mentre al País Valencià i al País Basc eren productors que han incorporat el disseny". Mentre a Catalunya sí que van néixer només empreses dedicades al disseny. "El sector és petit però és bo i fort", assegura el director.

Pel que fa al sector en l'actualitat, els experts opinen que els nous dissenyadors ho tenen molt complicat però tenen l'esperança que "es pot exercir la professió de dissenyador i produir-se els propis productes, no cal estar en una gran empresa". Això, si, noten que "totes les empreses necessiten dissenyadors, el que és complicat és que el disseny sigui a l'ADN d'una empresa, d'aquestes no en neixen gaires". L'autoedició sembla el futur i això està cristal·litzant en el moviment maker.

Ikea o Kave Home ha fet mal a Mobles 114? La pregunta és obligatòria. "Ikea ens va fer molt de mal, sobretot en moble de la llar, però vist amb perspectiva crec que Ikea apropa el disseny a tothom, educa", per, així obrir la porta a comprar mobles de més qualitat. Moragas recorda que Ikea també s'han adonat que necessiten "exclusivitat" i han fet certes col·laboracions amb HAY o Virgil Abloh, director creatiu des de 2018 de la línia masculina de Louis Vuitton.

"Els nostres productes fugen de la moda, han de ser atemporals"

A moltes marques catalanes de disseny els passa: fan un producte d'acces luxury. Molts joves es moblen el pis d'Ikea, però després es compren una Tria de Mobles 114 o una Cesta de Santa & Cole. Precisament l'estanteria Tria és el gran hit d'aquesta firma, que representa el 30% de la facturació, seguida de la taula d'oficina Pey que afegeix un 20% del volum de negoci", mentre seients i complements acaben de completar la facturació. "El penjador Ona agrada molt i l'exportem molt a Alemanya" i fins i tot penja i forma part del fons del MoMa. "Els nostres productes fugen de la moda, han de ser atemporals", expliquen.

Tan atemporals que fins i tot recuperen mobles de dissenyadors que feia anys que no es produeixen. Per exemple la darrera incorporació al catàleg, la taula auxiliar Jujol 1920, dissenyada per l'arquitecte Josep Maria Jujol. O també la taula de Miguel Milá MMS 1963, que també està inclosa en la seva col·lecció de clàssics.

"Les taules Pey o estanteries de Mobles 114 es poden trobar en moltes biblioteques de Catalunya i també al DHub i, fins i tot, al palau de Justícia d'Estrasburg", diuen.

Digital?

"Anem amb una mica de retard respecte de la resta del sector", confessa el co-director. Pel que fa al màrqueting "estem fent esforços", però encara no es plantegen la venda directa online. "No és el nostre moment encara", diu la co-directora. La voluntat hi és, si la venda de mobles només en línia és complicada: només Hem ho ha aconseguit i moltes empreses amb un ecommerce fort -Kave Home, Ikea, Nordicthink, Doméstico- tenen botigues físiques.

Un cop amb el catàleg endreçat, Mobles 114 es plantegen potenciar l'esforç comercial: "Les inversions aniran a vendes, fa uns anys la Tria no s'exportava i ara és el primer producte", rematen. A més, com no són especialistes, intentaran fer marca: "Mobles 114 ha de ser coneguda igual a tot arreu, en uns països som coneguts per penjadors i en altres, per cadires i som molt més!".