Viure en un món d'homes entre ciberatacs, glamur, vela, robòtica i multinacionals

Cinc dones, àmpliament reconegudes professionalment, es reuneixen a la jornada 'Talking About: Being a Woman in a Men’s World’ organitzada per Juno House i VIA Empresa

 Les ponents i assistents de la jornada 'Talking About: Being a Woman in a Men’s World’ | Mireia Comas Les ponents i assistents de la jornada 'Talking About: Being a Woman in a Men’s World’ | Mireia Comas

La majoria de les dones porten diversos barrets, a la feina, com a directives, a la vida personal, com a mares, parelles, i amigues, i molt més. I un "plus" més, algunes d'elles en un entorn professional totalment masculinitzat. Quina és l'experiència laboral d'una dona en un món protagonitzat per homes? Com es pot inspirar a les més menudes i a les adolescents per aproximar-les a noves professions? A la jornada Talking About: Being a Woman in a Men’s World organitzada per Juno House i VIA Empresa s'ha abordat amb proximitat i amb un "pla d'acció" i "sense laments" la vida de cinc professionals àmpliament reconegudes en un "món d'homes", des de la ciberseguretat, al gran consum, l'esport, la robòtica i les finances. Un spoiler? Benvingudes quotes, cal promoure les professions a les escoles, buscar col·laboracions amb els homes més sèniors que estan al capdavant de les organitzacions i donar molt de valor als professionals de l'educació. I una sorpresa final: un petit futbolí al costat de la sala d'actes que "té molt a dir".

Més info: Viure en una professió "masculinitzada": 7 experiències transformadores

Com es pot suposar, gran part de les xifres sobre la igualtat de gènere en la majoria de les professions són dispars i alarmants. Però, per a Elena Busquets, directora de VIA Empresa i moderadora de l'acte, juntament amb Eva Vila-Massanas, fundadora de Juno House, "no es tracta de victimitzar-se, sinó d'empoderar a les noies més joves, a les que fan carrera i a les que estan al capdavant". Actualment, en el sector de la construcció només hi ha un 8,4% de presència de dones i en el transport i emmagatzematge tan sols un 20%. Els perills? Per a Busquets dos de clars: moltes d'aquestes professions i sectors estan desenvolupant les tecnologies i dinàmiques del futur. I, com a conseqüència, podem estar construint un món que arrossegui biaixos de gènere durant dècades.

Del "no vaig amb caputxa" a l'impacte social

Mónica Espinosa, directora del Centre d'Innovació i Competències de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya | Mireia Comas
Mónica Espinosa, directora del Centre d'Innovació i Competències de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya | Mireia Comas

Si algú et diu que ha treballat a la Interpol com te l'imagines? O que es dedica a la ciberseguretat? I la lluita contra atacs informàtics? "Ni els meus companys ni jo anem amb caputxa ni estem en sales fosques", apunta amb humor Mónica Espinosa, directora del Centre d'Innovació i Competències de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya i que té més de 20 anys de trajectòria professional en aquest sector. I és que en el món de la ciberseguretat hi ha molts mites per desmentir, però sí unes xifres verídiques que denoten la masculinització del sector: només el 23% dels empleats són dones. Per entendre-ho bé, "queda molta feina per fer" i cal tenir present que en la ciberseguretat "no fa falta ser enginyer" ni tampoc "un gran friki de la tecnologia".

L'impacte social, la remuneració i la formació constant, tres elements per atraure perfils femenins al món de la ciberseguretat

Com es pot atraure a nous perfils femenins? Espinosa remarca orgullosa el "gran impacte social que té". "Protegim hospitals públics d'amenaces informàtiques cada dia", explica. O, encara més "protegim la vida digital dels menors". I anima als perfils femenins a endinsar-se a una professió ben remunerada i que, habitualment, compta amb formacions exprès d'entre 7 i 8 setmanes que els permeten treballar per primera vegada en la ciberseguretat. I, tot i que en les empreses emergents de ciberseguretat, només el 6,5% d'elles estan liderades per dones, les del gènere femení són les que més inversió aixequen. Un clar exemple, Laura Urquizu, sòcia i consellera delegada de Red Points, una plataforma de protecció contra riscos digitals amb IA entrenada durant 10 anys contra falsificacions, suplantació d'identitat i pirateria i que ja és rendible mentre espera facturar 30 milions anuals.

Anna Font, de psicòloga a directora comercial de Bon Preu

Anna Font és psicòloga i directora comercial de Bon Preu | Mireia Comas
Anna Font és psicòloga i directora comercial de Bon Preu | Mireia Comas

Per abordar Bon Preu no és necessària cap explicació, ja que és un dels supermercats amb més impacte i facturació de Catalunya. Les xifres? Més de 2.259 milions d'euros de facturació anuals i 10.700 treballadors, a part de ser una locomotora econòmica d'Osona. El seu president i fundador és Joan Font, mentre que la seva filla Anna Font és l'encarregada de liderar la direcció comercial del grup i impulsar la part de comerç en línia de la companyia i, sembla, que li està donant "molts fruits".

Font (Bon Preu): "Hem de posar glamur a gestionar 100 persones, sigui una botiga o una companyia, per tal de reconèixer aquesta gran tasca"

Font considera que en contraposició amb les altres ponents "el sector del comerç és feminitzat des de sempre". "A Bon Preu, un 75% dels alts càrrecs de gerents de botigues són dones, que lideren equips de 100 persones". "Una botiga és com una petita i mitjana empresa", respon divertida Eva Vila-Massanas, fundadora de Juno i també moderadora de l'acte. "Hem de posar glamur a gestionar 100 persones, sigui una botiga o una companyia, per tal de reconèixer aquesta gran tasca", contesta amb un somriure Font. I, sobretot, el significat de liderar equips multiculturals, amb diversos perfils professionals i de franja d'edat.

Més info: Font (Bon Preu) i Carandell (Benito): “L’empresa és un germà més dins de la família”

Una nova aventura professional d'Anna Font també té a veure amb D-ONA, que tal com vam explicar a VIA Empresa, és un fons de capital que, juntament amb Andrea Carandell, CEO de Benito, es dediquen a invertir en projectes en fase llavor i prellavor amb base tecnològica. Van començar el gener del 2024 i han rebut 140 projectes i ja han començat a invertir en un d'ells. D-ONA compta amb una inversió inicial de 5 milions d'euros amb l'objectiu de visibilitzar l'emprenedoria femenina. Un altre grup d'inversió és WeRock Capital, en què moltes membres de Juno House i la mateixa Mónica Espinosa, ponent de l'acte, en formen part. El grup es va iniciar fa quatre anys i donen suport a empreses emergents, majoritàriament de Barcelona, en què hi hagi una dona a l'equip directiu. 

La Copa Amèrica i el talent femení

Coraline Jonet, directora de l'equip Youth & Women's America's Cup | Mireia Comas
Coraline Jonet, directora de l'equip Youth & Women's America's Cup | Mireia Comas

L'aterratge de la Copa Amèrica, amb el permís de les exhibicions de Fórmula 1 a Barcelona, ocupen portades des de fa dies als mitjans de comunicació. Tot i que la vela sovint és molt masculinitzada, a la jornada també s'ha volgut comptar amb un cas excepcional que esperen que "inspiri moltes noies de totes les generacions". Es tracta de Coraline Jonet, directora de l'equip Youth & Women's America's Cup per a Alinghi Red Bull Racing, que competirà a la Copa Amèrica que se celebrarà a la ciutat comtal. Ha guanyat moltes competicions i, en aquesta ocasió, Barcelona serà una seu única perquè és la primera vegada de la història en què competirà únicament un equip de dones. 

La suïssa, amb un perfecte castellà i que també s'ha animat amb algunes paraules en català, explica que només hi ha un 12% de dones al sector de la vela que són entrenadores. I d'aquí la importància de les quotes, que ajuden al fet que més dones s'endinsin a les competicions. Per exemple, als Jocs Olímpics de París d'aquest estiu s'ha impulsat que hi hagi una tripulació mixta per obtenir medalla.

Moltes dones enginyeres estan a dins d'equips de vela de la Copa Amèrica

Tot i que possiblement per a molts lectors el món de la vela és força desconegut, aglutina molts perfils professionals. Jonet apunta que en un equip de vela hi ha més de 100 persones que el conformen i que s'encarreguen del vaixell, compten amb enginyers (molts d'ells són dones), professionals encarregats de l'anàlisi de dades, la comunicació i també perfils de recursos humans. 

De l'èxit del bàsquet a revolucionar el món de la robòtica

Mireia Riera, directora de negoci i vendes a Keybotic | Mireia Comas
Mireia Riera, directora de negoci i vendes a Keybotic | Mireia Comas

Qui també abraça l'esport és Mireia Riera, professional de bàsquet amb el Barça, tot i que s'ha retirat des de fa tres anys. Ara és directora de negoci i vendes a Keybotic, una fàbrica de gossos robots autònoms per a inspeccions industrials. Riera comparteix visió amb la regatista de la Copa Amèrica i té clar que l'esport li ha ensenyat moltes lliçons i en destaca l'evolució comparant-lo amb el futbol femení i el reinat de les futbolistes Alexia Putellas i Aitana Bonmatí. De fet, el Barça Femení s'ha convertit en la secció més rendible del club després de guanyar-ho "absolutament tot". En el seu cas i després de 15 anys de trajectòria al món del bàsquet, la catalana explica que era habitual no cobrar com a jugadora o de "comptar amb els pitjors horaris d'entrenament". En canvi, ara té clar que "estem en el moment ideal perquè hi hagi una evolució".

Riera (Keybotic): "He contactat amb més de 200 empreses de la indústria química i la minera per buscar sinergies i no he trobat cap dona al capdavant"

L'enginyera va fer el salt al món de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM), fortament masculinitzat. A Keybotic, és una excepció, ja que són 15 membres a l'empresa i la CEO és una dona. Això sí, també alerta que li està costant trobar perfils femenins per a noves posicions. I exemplifica com és el seu dia a dia en un entorn força masculinitzat. "He contactat amb més de 200 empreses de la indústria química i la minera per buscar sinergies i no he trobat cap dona al capdavant", continua Riera. "I, encara més, quan visito les plantes de les fàbriques, és pràcticament inexistent", conclou. Aquí cal sumar-hi el "vessant de ser dona i jove". De fet, de la seva promoció universitària la majoria d'elles s'han decantat per estar en departaments d'innovació i cap està a una planta d'una fàbrica "on es prenen les decisions més importants".

De periodista a analista financera

Itziar Erkiaga és Finance Analytics Global Team Leader a Bayer | Mireia Comas
Itziar Erkiaga és Finance Analytics Global Team Leader a Bayer | Mireia Comas

Itziar Erkiaga és l'exemple d'una transformació professional en tota regla. Va estudiar periodisme i actualment és Finance Analytics Global Team Leader de la multinacional alemanya Bayer. Des del 2020 és la responsable a escala global. Erkiaga és partidària d'apostar per fer carrera a les multinacionals, ja que en el seu cas, es dona suport al talent intern i hi ha possibilitat que se t'obrin moltes portes. I, sobretot que a Bayer, hi hagi un 47% de les posicions de management formades per dones.

Erkiaga (Bayer): "A les multinacionals es dona suport al talent intern i s'obren moltes portes"

Hi ha estereotips entorn d'una multinacional? L'analista avança que hi ha molta meritocràcia i que pel talent femení pot ser una bona oportunitat. Tot i que moltes dones tendeixen a ser pràctiques i no volen entrar en molts "entrellats o maldecaps" de les grans corporacions. Tot i això, hi ha la possibilitat de créixer molt, amb bons salaris i sobretot de tenir a molts referents i comptar amb bona mentorització, com li va succeir a ella, que va tenir una gran líder al capdavant.

Eva Vila-Massanas, fundadora de Juno House i Elena Busquets, directora de VIA Empresa, moderadores de l'acte | Mireia Comas
Eva Vila-Massanas, fundadora de Juno House i Elena Busquets, directora de VIA Empresa, moderadores de l'acte | Mireia Comas

Un consell final de les cinc ponents? "Estar atents perquè el paradigma d'home i dona pot caure molt aviat", apunta la membre de Bon Preu. L'experta en ciberseguretat demana que hi hagi "més quotes de gènere durant més temps". I la resta remarca la importància que té l'escola en les vocacions dels més menuts, de fomentar els bons professors, "educar els homes en molts aspectes", buscar col·laboracions amb els sèniors de 70 anys que estan al capdavant de les organitzacions, escoltar les noves generacions. I sobretot, no tenir por a parlar de diners.

I un últim bonustrack final: el futbolí del club de dones Juno House on s'ha celebrat la trobada és únicament de dones. Una edició limitada -només n'hi ha dos a Barcelona- que esperen veure replicada en molts bars i locals d'oci de Catalunya. Perquè tal com Alexia Putellas o Aitana Bonmatí han apropat el futbol a les noves generacions, les cinc professionals són l'exemple de la resiliència i el creixement professional en un "món d'homes". I, sense lamentacions, perquè hi ha molt de camí per recórrer per les generacions actuals i també per les futures.

 Les ponents i assistents de la jornada 'Talking About: Being a Woman in a Men’s World’ | Mireia Comas
Les ponents i assistents de la jornada 'Talking About: Being a Woman in a Men’s World’ | Mireia Comas
Més informació
Les dones hem de parlar de diners
Punt d'inflexió #8: Talent. Amb Irene Gómez de Keybotic
Avui et destaquem
El més llegit