La pandèmia no ha deixat a cap sector indiferent, però la moda i els dissenys van ser un dels àmbits molt més trastocats per les restriccions i el confinament. Des de llavors, molts dissenyadors que tenien el seu espai físic o participaven d'altres espais per les seves marques s'han trobat desemparats i sense saber molt bé cap on continuar el seu negoci. Aquella frase de "juntes guanyarem" cobra sentit després de la pandèmia per cinc dissenyadores que, contra tot pronòstic funden Moode, un espai on convergir i continuar creant de manera conjunta.
"Vam tenir la necessitat d'ajuntar-nos i compartir-ho tot", explica Roberta Modena, una de les dissenyadores de Moode. Juntament amb Svetlana Ko, dissenyadora d'Anakon; Lisa Ivarsson; Zhanna Dymchenko, dissenyadora de Zhannaona i els dissenys de Sentit Alegre, van impulsar un projecte que ja ha fet soroll dins del món de la moda. "L'objectiu era aconseguir ajudar-nos en el dia a dia", recorda Modena. Una opinió que també comparteix Dymchenko qui explica com el fet d'estar juntes en un mateix espai ajuda a la "cocreació i el networking".
L'última novetat que han obert aquest grup de dissenyadores és un showroom de la mà de Barcelona Activa, que no només ha demostrat ser un èxit sinó que ha rellançat les seves vendes privades: "La idea principal era exposar tot allò que hem creat durant la pandèmia", explica Ko. I és que la moda és un dels grans elements que crea comunitat, una clientela que Moode denomina com a "interessats" i com a tal "s'ha d'aconseguir connectar amb el nostre públic", reconeix la creadora i dissenyadora de la marca Zhannaona.
Ko: "Volem fer en tres anys el que molts dissenyadors fan en deu"
Després de l'èxit del seu showroom, les dissenyadores de Moode no volen parar aquí. Gràcies a la creació de comunitat i contingut, Moode es podria arribar a convertir en un espai essencial on els dissenyadors podrien entrar a compartir les seves experiències i contactes: "No ens hem plantejat tancar el grup, igual que el fet de ser totes dones, tot ha sigut un creixement orgànic", explica Modena. Així doncs, el grup de dones dissenyadores està disposat a seguir creixent i ampliant les seves vendes en altres països: "Tenim una gran diferència envers on venem més, per això volem començar a obrir altres showroom a diferents països i moure'ns cada vegada més", descriu Ivarsson. Un argument que encara porta més enllà Ko, ja que explica que la missió és "fer en tres anys el que molts dissenyadors fan en deu".
Ser complement i no competència
No és cap secret que el món de la moda és molt competitiu, ja que cada dos per tres algun dissenyador o alguna nova marca intenta buscar un lloc en el mercat. Per a les dissenyadores de Moode la competència no és un problema, sinó que tot el contrari: "Sempre hem tingut l'objectiu de no trepitjar-nos entre nosaltres perquè hi ha mercat per a tothom", diu Dymchenko. En esperit de connectivitat i complementació, les cinc dissenyadores han compartit recursos des del primer dia que van començar a treballar plegades: "Distribuïdors, contactes, fins i tot models, ho compartim tot", afegeix Modena.
Però, que fa a Moode diferent? Les dissenyadores no treballen de manera conjunta sinó cooperativa. Hi ha un intercanvi de coneixements i de suggeriments, però totes les línies en les quals treballen són completament diferents: "Cada una destaca en alguna cosa i per això funcionem tan bé", recorda Modena. Una opinió que comparteix Dymchenko qui explica que "des de Moode fomenten la companyonia". D'aquesta manera, les dissenyadores s'enfronten a un món competitiu des d'una base de cooperativitat, potenciant sempre la competència, "però de manera sana", tal com descriu Svetlana Ko.
Moode ja apareix en el radar de moltes persones per haver-se convertit -en poc més de tres mesos- en una marca amb llum pròpia. Un conglomerat de diferents dissenyadores i artistes que han volgut ajuntar forces per combatre l'última crisi de la pandèmia. "Moode s'ha convertit en una oportunitat de demostrar el que tenim", reconeix Ko. Així doncs, les dissenyadores demostren que de manera cooperativa es pot arribar més lluny, i no necessàriament tenint el mateix patró, perquè tal com recorda Lisa Ivarsson: "Nosaltres tenim estils molt diferents, però els nostres valors estan alineats entre ells".