• Empresa
  • Movistar i Netflix, la revolució en ‘streaming’

Movistar i Netflix, la revolució en ‘streaming’

Les productores treuen rèdit d’unes plataformes que porten intrínseca la internacionalització, però que enlairen els costos laborals amb pressupostos més generosos

Movistar i Netflix roden diverses sèries a Barcelona, a la imatge, 'Hache'
Movistar i Netflix roden diverses sèries a Barcelona, a la imatge, 'Hache'
Barcelona
14 de Març de 2019

Més de 20 milions de persones estan subscrites a una plataforma de vídeo online a l’Estat Espanyol. Movistar lidera el mercat amb prop de 12 milions de clients, tot i que Netflix creix a passes de gegant i es va situar a finals del 2018 en 8 milions. Un any abans, la seva xifra estava al voltant del milió. La quota d’HBO i Amazon Prime Video és més minsa comparada amb aquests dos grans, però la tendència del sector audiovisual ja ha fet que els professionals albirin un futur en plena revolució en streaming.

 

Només a Barcelona, Netflix ha rodat recentment el documental Examen de conciencia d’Albert Soler, Elisa y Marcela d’Isabel Coixet o la sèrie coreana Recuerdos de Alhambra, amb altres localitzacions a Catalunya, i ara s’hi està gravant Hache de Jorge Torregrossa. I en el cas de Movistar, Patricia Dolera treballa a la capital catalana amb Déjate llevar i Berto Romero amb Mira lo que has hecho, entre altres. Una clara mostra de com la producció audiovisual ha revifat després de la caiguda dels anys de crisi, segons la Barcelona Film Commission.

La sortida d’un sector en crisi

“L’impacte d’aquestes plataformes el notem des de fa dos anys. Va començar Netflix i Movistar va continuar. Estan donant molta feina a la indústria”, explica el productor executiu de Diagonal TV, Albert Sagalés. La productora viu ara un moment dolç amb el salt de La catedral del mar al mercat internacional després de conquerir l’audiència nacional, un treball produït en conjunt amb Atresmedia, TV3 i Netflix, aquest últim amb una precompra amb drets d’emissió.

 

La ficció està revivint a casa nostra. Ho saben a Diagonal TV, però també a Mediapro. Fonts de la companyia dirigida per Jaume Roures expliquen a VIA Empresa que l’entrada d’aquests “nous actors i pressupostos” han dinamitzat l’activitat empresarial audiovisual. El 2018 van tancar amb gairebé un 75% de produccions de ficció per a plataformes online, amb un ampli ventall de canals que inclouen també TNT, Fox o Direct TV, entre altres. Motiu pel qual afirmen amb rotunditat que “mai s’havia consumit tant contingut” i que és sobretot en l’ecosistema de les sèries on més dinamisme hi ha actualment.

Impacte homogeni al sector?

El vent no només bufa a favor dels grans, tal com apunten des de Mediapro, sinó que és una oportunitat “per a tothom, petites i grans”. “L’important és que el talent pugui donar visibilitat als seus projectes i poder produir-los”, afegeixen, “busquem talent i també ens associem amb petites”.

Una opinió que Sagalés no comparteix al 100%, ja que les plataformes de vídeo en streaming, afirma, arriben amb pressupostos més grans i amb capacitat d’atraure els millors professionals. “Estan donant feina, però estan provocant una inflació de preus brutal”, concreta, una situació que lament que va en detriment dels productors de sèries més amb menys recursos.

Sagalés: “Estan donant feina, però estan provocant una inflació de preus brutal”

El també president de Proa Ficció denuncia que els productors catalans estan “farts de demanar favors” per solucionar el problema i assegura que cada cop és més difícil contractar bons actors i tècnics, els qui no volen treballar pel que consideren “salaris de merda” davant l’oferta econòmica de Netflix.

El conflicte, però, es dóna en la producció de telemovies. El cinema es mou en una altra esfera on les plataformes no són cap amenaça perquè les productores “tenen pressupostos molt més bèsties”. Per aquest motiu, malgrat que ja hi ha films finançats íntegrament per Netflix, Sagalés afirma que l’impacte no ha estat tan negatiu.

Sense passar comptes

Malgrat que la visió de Sagalés pugui semblar apocalíptica, demana a les productores que mantinguin una actitud “optimista” davant les plataformes: “Estan generant molta feina arreu del món, l’únic problema és que elles no donen xifres d’audiència i no se’ls demana, com sí que passa a les productores que continuen treballant per a la televisió”.

A través de Proa, el director de la secció de ficció afirma que s’ha intentat obrir el diàleg amb Netflix, Movistar i Amazon. “No està en les mans dels productors corregir el problema perquè són societats anònimes i cap té la seu a Espanya, a excepció de Movistar. Si estiguessin aquí, se’ls podria imposar el compliment d’una inversió mínima en el negoci audiovisual nacional com han de fer les televisions públiques i privades, que està al voltant del 5%”, proposa Sagalés.

Sagalés: “Se’ls podria imposar el compliment d’una inversió mínima en el negoci audiovisual nacional com han de fer les televisions públiques i privades”

Sense unes línies clares d’actuació, el productor executiu de Diagonal TV prefereix no fer càbales sobre el futur, però té molt clar que si una productora se centra únicament en les sèries, “ho tindrà difícil”.

Nascuts en un món global

L’altra cara de la moneda és la que exposa Mediapro. Prefereixen veure l’entrada de les plataformes com una obertura de fronteres: “Amb la televisió en obert arribes a públics limitats, mentre que el mercat de Netflix és global. Les plataformes són la internacionalització”.

Mediapro: “Les plataformes són la internacionalització”.

Un clar avantatge que empeny la companyia a traçar noves línies de negoci que vagin de la mà de les plataformes. Una estratègia que, apunten, permetrà “reforçar la part més industrial del sector”, fer-lo menys dependent de les subvencions i tenir la capacitat de “sortir a fora i competir”. Tal com ho va fer el cinema francès, en el qual la companyia de Jaume Roures opta per emmirallar-se.