Les empreses de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) com Uber i Cabify s'enfrontaran a multes de fins a 800 euros en el cas que no donin compte de tots els seus serveis al registre públic online que el Ministeri de Foment va posar en marxa el primer d'abril o en el cas que es detectin infraccions en les dades que ofereixin. Aquest registre ha de funcionar com a instrument per inspeccionar, controlar i sancionar al sector dels VTC des del primer de juny, dos mesos després de la seva posada en marxa.
Les comunitats autònomes seran les encarregades de realitzar les tasques d'inspecció i control de les comunicacions de les VTC al registre i de les dades que remetin, segons van detallar a Europa Press fonts del Ministeri de Foment. Així, a partir d'ara, els serveis d'inspecció del transport de les diferents regions o la Policia Municipal podran sancionar a un conductor de VTC al qual li demanin documentació acreditativa d'haver comunicat un servei al registre i no la tinguin o no l'hagin realitzat correctament.
En aquest cas, les empreses del sector afrontarien una multa de 401 i 600 euros, tal com estableix la Llei d'Ordenació del Transport Terrestre (LOTT). Les sancions seran d'entre 601 i 800 euros en el cas que, a la llum de les dades remeses al registre, es detecti que un VTC excedeix el límit de viatges que poden fer fora de la seva comunitat, fixat en el 30% dels seus serveis totals.
Amb la posada en marxa d'aquest registre el Govern busca garantir que el servei dels VTC compleix les característiques fixades en la llei amb la fi última d'atallar el conflicte obert entre aquest sector i el del taxi, que l'acusa d'intrusisme i competència deslleial.
Per a això, els titulars de llicències VTC estan obligats a inscriure en el registre online cada viatge que realitzin per a transportar viatgers, detallant el lloc i data en què es contracta, i l'hora en què comença i acaba el servei. També han d'especificar la matricula del cotxe i a l'arrendatari el mateix, això és, si es contracta mitjançant una empresa intermediària com les plataformes Uber i Cabify.
Noves regulacions
El registre comença a funcionar com a instrument de control i sanció coincidint amb l'aprovació per part d'algunes comunitats de normativa per regular aquest nou tipus de transport urbà en els seus territoris. Catalunya, València, Balears, Aragó i el País Basc són les cinc regions que ja han regulat el sector, en tots els casos introduint un temps mínim d'antelació per contractar aquests cotxes. En el cas de les dues primeres, ha suposat que Uber deixi d'operar en elles i Cabify canviï el seu model de negoci.
Al tancament d'abril, les VTC comptaven amb 14.177 llicències en tot el país, més de la meitat (7.375 autoritzacions) a Madrid. Després se situen Barcelona, amb 1.934, malgrat perdre 350 des que va entrar en vigor la nova norma, Màlaga amb 1.418, Alacant (296 VTCs), i Sevilla i Balears, amb 213 en cada cas.