No hi ha dos sense tres: Capitans d'Indústria, Capitans de Comerç i ara Multinacionals de butxaca. La trilogia de Mobil Books que va començar el 2011 "per trencar la percepció negativa" de l'economia catalana davant la crisi posa punt final amb 51 noves històries d'empreses familiars que ja sonen arreu del món. És el cas de La Selva, Gelatines Juncà, J.Juan, Etnia Barcelona,Reig Jofré, Ferrer, Carinsa, Semillas Fitó, Pastoret o Torrons Vicens, entre d'altres. "No us agrada sortir als mitjans i se us bateja com els grans amagats", apunta l'editor Xavier Cambra a l'auditori del Banc Sabadell plegat dels seus il·lustres protagonistes.
Uns protagonistes que es veuen reflectits a les dades de l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar que parlen per si soles: més de dos terços de l'activitat econòmica catalana, tres de cada quatre treballadors del sector privat o un creixement del 2% anual. El conseller delegat del Banc Sabadell, Jaume Guardiola, aprofita la presentació del llibre per afegir-ne una més: Catalunya té el 34% de les empreses exportadores del conjunt d'Espanya.
"Però l'empresa catalana no s'ha limitat a exportar els seus productes, sinó que ha volgut instal·lar-se arreu del món", assegura Meritxell Torrentó, escriptora del llibre i també empresària del Berguedà. De butxaca, amagades però al cap i a la fi, multinacionals amb ganes de menjar-se el món de forma responsable des del segle XX. "L'empresa familiar ja aplicava la RSC molt abans que cap economista o consultor li posés aquest nom o etiqueta", afegeix Torrentó.
Les 'hidden champions'
De fet, el nom de la saga no és casual. Té tres personatges al darrere: Josep Pla, Jaume Vicens Vives i Antoni Subirà. El títol inicial era el d'Homenots fent referència als 60 personatges descrits per Pla, entre els quals es trobaven Pompeu Fabra, Antoni Gaudí, Pau Casals, Salvador Dalí o Salvador Espriu. Però, la idea no va quallar i es va acabar imposant el Capitans sorgit del pensament de Vives. Multinacionals de butxaca és idea de l'exconseller d'Indústria i impulsor dels clústers arran d'un reportatge.
Torrentó: "L'empresa familiar ja aplicava la RSC molt abans que cap economista o consultor li posés aquest nom o etiqueta"
Els requisits per formar part d'aquest últim llibre són tres: família empresària de mínim dues generacions, especialitzada en un sector i amb gran vocació internacional. Allò que el consultor alemany Hermann Simon podria perfectament definir com les hidden champions. És a dir, empreses petites però altament exitoses que no acostumen a sortir a la primera plana de la gran majoria de mitjans però sí a la de VIA Empresa.
L'efecte mirall a les startups
En ple 2018, ja no es tracta només de trencar la percepció negativa o velles dinàmiques empresarials sinó també d'emmirallar les nouvingudes startups. "Amb aquestes històries volem generar l'efecte mirall entre la gent emprenedora", explica Cambra. Un mirall que inclogui la història gravada a la pell de Curtits Badia, les espardenyes Castañer del camp a la cinquena avinguda per encàrrec d'Yves Saint Laurent, la història d'alta volada de Gutmar amb helicòpters com l'Eurofighter o l'Airbus A-380 o els grans de pols metàl·lica Ames que van fer les delícies d'IBM.
Cambra: "Amb aquestes històries volem generar l'efecte mirall entre la gent emprenedora"
"Uns emprenedors que al llarg dels segles XX i XXI no només foren la gènesi dels seus propis projectes, sinó de la renaixença econòmica de Catalunya. I admiro la capacitat dels seus hereus de professionalitzar el llegat rebut amb un sentiment d'absoluta reverència i reconeixement de la importància com a projecte a llarg termini, per damunt de les realitats individuals, personals o familiars", escriu Torrentó. Capacitat de treball, perseverança, lideratge, organització, visió de futur, recerca i desenvolupament, talent, mentalitat oberta... Tot plegat, a la butxaca.
Vols un exemplar del llibre? Entra al sorteig i participa-hi, regalem un llibre entre els lectors de VIA Empresa.