Si una cosa ha quedat clara a escala econòmica i empresarial aquest 2018 és que les empresesestrangeres s’han enamorat de Catalunya i de Barcelona. I és que les notícies de multinacionals que han aterrat al mercat català o han escollit la capital com a seu per donar servei al sud d’Europa s’han repetit contínuament al llarg de l’any. VIA Empresa fa un repàs de totes aquelles companyies que han apostat pel territori i han demostrat, un cop més, que Barcelona és poderosa.
Què té el territori català que atrau tantes empreses, especialment del sector tecnològic? Ja ho deia Germà Bel, col·laborador d'aquesta casa, que “Barcelona manté una posició destacada entre les principals ciutats europees, i competeix -sense ser capital d’Estat ni tenir BOE dels de veritat- amb capitals d’Estat importants com Berlín i Madrid”.
I és que recentment el Financial Times ha premiat l’estratègia del Govern en la captació d’inversions estrangeres a escala internacional. El 2017, Catalunya va captar 70 projectes d’inversió estrangera que van suposar una inversió de 241 milions d’euros, segons l'indicador d'Acció. Unes xifres que s'espera que se superin aquest 2018. "Portem uns anys molt positius però el que tenim en cartera ens fa preveure que els pròxims anys també seran molt bons", apunta el conseller delegat d'Acció, Joan Romero, a VIA Empresa.
Les darreres dades publicades pel Ministeri d'Economia i Empresa corresponents al tercer trimestre del 2018 indiquen que Catalunya ha rebut 845 milions d'euros d'inversió estrangera, un 56% més que fa un any. Ara bé, per a Romero, aquest indicador és molt volàtil pel que s'haurien de comparar llargs períodes de temps. "Si comparem el període 2013-2017 amb el període 2008-2012, la inversió estrangera a Catalunya ha crescut un 34%", assenyala.
Així mateix, el conseller delegat d'Acció considera molt rellevant la tipologia de projectes que arriben a Catalunya. "Mentre que Madrid destaca, segons l'indicador del Ministeri, en activitat immobiliària, el territori català ho fa en indústria, innovació i logística. Són projectes atractius i de gran valor afegit que generen llocs de treball estables". I és que segons Romero, "l'empresa multinacional sempre situa Catalunya en la seva llista de llocs on invertir".
Ciutat tecnològica
Un sector que ha apostat fort per la capital catalana, precisament pel seu ecosistema emprenedor i d’innovació, és el tecnològic. I és que l’allau de grans gegants tecnològics no s’ha fet esperar.
És el cas de Facebook, que el mes de maig va instal·lar el seu centre de control de fake news a la Torre Agbar. L’empresa ha llogat vuit plantes de l’edifici del 22@ en el qual 500 persones treballen per controlar les notícies falses de la xarxa social. Un espai que comparteix amb Oracle, una multinacional tecnològica que ha obert aquest estiu un nou centre de desenvolupament.
Però no només la companyia de Mark Zuckerberg vol proveir d’un millor servei als seus usuaris des de Barcelona. Airbnb també va inaugurar l’octubre un centre de suport de viatgers i amfitrions en el qual 800 treballadors atendran en nou idiomes diferents les consultes dels seus clients. Es tracta d’un dels centres de servei més grans dels set que té la plataforma per tota Europa. A més, Microsoft va anunciar l’estiu que ubicarà a Barcelona un dels seus centres de Quantum Labs.
El banc alemany N26 ha inaugurat també l’octubre el seu Tech Hub a Barcelona, on més d’una vintena d’especialistes de producte i desenvolupadors de software treballen en nous projectes. De la mateixa manera que MediaMarkt, que el febrer va anunciar l’establiment d’un centre tecnològic a les seves oficines del Prat de Llobregat.
Així mateix, l’empresa danesa Hempel ha estrenat fa just un mes un nou centre d’excel·lència i R+D a Santa Perpètua de Mogoda. Una operació en la qual la companyia ha invertit 6 milions d’euros i que crearà 30 nous llocs de feina. “La filosofia d'Hempel encaixa perfectament amb l’estratègia de la Generalitat: una economia productiva, innovadora, sostenible, integradora i oberta al món”, va assegurar la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, durant la inauguració.
I més innovació a Barcelona, de la mà d’Allianz, UPS, Everis i Yuki. L’asseguradora alemanya va anunciar a principis d’estiu l’obertura d’un centre tecnològic, mentre que UPS ho va fer amb el seu centre d’operacions per al sud d’Europa. Uns mesos abans, concretament el febrer, arribava la notícia que la consultora Everis havia inaugurat el seu primer LivingLab a Barcelona per impulsar la innovació dins de la mateixa empresa.
A més, l’empresa holandesa Yuki ha invertit 10 milions d’euros en un software desenvolupat des de Barcelona, on la companyia té des del 2016 el seu centre de desenvolupament internacional de negoci a Europa. Així mateix, la multinacional Regus ha llogat 3.800 metres quadrats d’un edifici a la Gran Via de les Corts Catalanes per situar allà un centre de serveis i l’empresa argentina de satèl·lits Satellogic ha instal·lat la seva seu europea al 22@.
L’última incorporació de l’any a la llista ha estat Rakuten, que aquest mateix mes de desembre ha anunciat que estudia la possibilitat d’obrir una seu europea a la capital catalana. Una inversió que, segons el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, suposaria “centenars de milions d’euros” i la creació de “molts llocs de treball”.
Barcelona punt estratègic
Ara bé, no només les multinacionals s’han enamorat de Barcelona per ser un hub tecnològic de referència i apostar per la innovació, sinó també per ser un punt estratègic per instal·lar grans oficines fora del seu territori d’origen.
Aquest 2018, la primera que ho ha fet ha estat Chartboost, amb seu a San Francisco però que el mes de maig va obrir la seva oficina europea d’enginyeria a Barcelona. Pocs dies després es van sumar a la idea Moodle, Lidl i Elis. La companyia australiana va obrir la seva base d’operacions i primera oficina fora del país a la ciutat catalana, mentre que Lidl va anunciar la instal·lació del seu centre europeu d’excel·lència a Barcelona, el qual crearà 250 llocs de feina per a perfils tècnics. A més, la francesa Elis va obrir el juny la planta de bugaderia industrial més gran d’Espanya a la Zona Franca de Barcelona.
Així mateix, la multinacional nord-americana Nike ha triat Barcelona per estrenar el seu nou concepte de botiga Nike Live a Europa al llarg del 2019. I és que la companyia ha escollit la capital catalana com una de les 12 ciutats del món per desenvolupar el seu negoci.
Les últimes en sumar-se al carro el penúltim mes de l’any han estat Papernest, que ha obert a Barcelona la seva primera seu fora de França, així com l’empresa de videojocs americana Tilting Point que estrena el primer estudi fora del seu país d’origen. Finalment, la japonesa Muji ha aprofitat la campanya de Nadal per obrir al passeig de Gràcia la seva botiga més gran d’Europa.
Obrir o expandir mercat
Per últim, el 2018 també ha destacat per les empreses estrangeres que han decidit obrir mercat a Catalunya o impulsar encara més el seu negoci al territori. Es tracta de Five Guys, Scoot, Organtheory Fitness, Plat Group, Frank Recruitment, Kiwi.com, Carl's Jr., Miele i Wellness Kliniek.
Les hamburgueseries han entrat amb força al mercat català, amb l’arribada de Five Guys i Carl’s Jr. L’hamburgueseria preferida d’Obama va aterrar el mes d’abril i ja compta amb tres establiments a Barcelona i preveu obrir-ne un més el primer semestre del 2019. Així mateix, Carl’s Jr. ha obert un local a La Maquinista i té la intenció d’arribar als 100 establiments a l’Estat espanyol en un termini de cinc anys.
D’altra banda, la startup de motosharingScoot va aparcar les seves motos pels carrers de Barcelona el juny, convertint-se en la primera ciutat després de San Francisco que acull la xarxa de lloguer de vehicles elèctrics de la companyia americana.
També han obert oficines durant aquest any l’holandesa Plat Group, l’anglesa Frank Recruitment, la txeca Kiwi.com –que obre segon espai després d’obrir una seu el maig del 2016- i les bugaderies Miele, que l’octubre van estrenar la primera franquícia a Barcelona. A més, Wellness Kliniek construirà un centre de cirurgia estètica a Rubí per iniciar la seva activitat en el període 2019-2020 i la cadena de gimnasos Organtheory Fitness preveu obrir vuit estudis de fitness a Barcelona en els pròxims dos anys i mig.
Amor a primera vista ha estat el que ha portat el 2018. Ara només cal esperar que el 2019 consolidi aquesta relació entre les empreses estrangeres i Catalunya i que n'atregui de noves. Perquè com ja deia Chacón en una entrevista a VIA Empresa, "he de ser la primera venedora de l'economia del nostre país".