• Empresa
  • Muse Scene Lab, la immersió feta orquestra

Muse Scene Lab, la immersió feta orquestra

La startup permet a directors d'orquestra i músics interactuar amb una banda d'avatars mitjançant els seus gestos

Amb unes ulleres de realitat virtual, Muse Scene Lab planteja una experiència d'assaig immersiva | Cedida
Amb unes ulleres de realitat virtual, Muse Scene Lab planteja una experiència d'assaig immersiva | Cedida
Barcelona
11 d'Agost de 2022

Que el millor viver de la inspiració és la pràctica i el treball no és només una convicció de pintors. La famosa frase de Picasso "la inspiració existeix, però t'ha de trobar treballant" és compartida per artistes de diferents disciplines: literatura, música, dansa, escultura... Però assajar, experimentar i treballar és més complicat quan la pràctica artística esdevé en equip, com les orquestres o bandes simfòniques, que poden arribar a tenir entre 80 i 100 músics components.

Aquest és, de fet, un dels hàndicaps que es troben els estudiants de música i músics en general que volen formar part d'una orquestra simfònica: la seva inserció laboral es veu entorpida perquè no tenen suficient experiència. Es calcula que un estudiant de música aconsegueix practicar no més de cinc cops l'any amb una orquestra i un estudiant de direcció d'orquestra menys de 60 minuts durant els quatre anys de formació. El preu d'ajuntar tants músics, els instruments i el lloguer de l'espai també és elevat: segons dades de Muse Scene Lab, quatre hores d'assaig té un preu promig de 10.000 euros.

Per aquest motiu, Pedro Barboza, qui té més de 20 anys d'experiència en formació musical i qui va fundar l'any 2011 l'acadèmia Escuela Itinerante de la Música (EIM), va decidir entrar a la incubadora Demium per profunditzar en solucions immersives que donin resposta a aquesta necessitat. Després de Denium, amb una idea més definida i amb un equip de tres fundadors formalitzat (Barboza juntament amb Luis Parra i José Cantón),  ha entrat al programa d'incubació de Barcelona Activa per llançar una eina que, mitjançant experiències immersives, solucioni la manca d'oportunitats per assajar que pateixen molts músics. 

Sota el nom de Muse Scene Lab, els tres emprenedors llançaran al mercat una sèrie d'eines que, amb realitat virtual, revolucionaran l'educació musical tradicional. Amb les ulleres de Metaquest (les noves Oculus de Facebook-Meta), la persona es podrà traslladar a un assaig virtual, amb avatars que tocaran conjuntament una cançó i que modificaran la seva actuació en funció de les seves accions, en temps real. "No és un assaig al metavers", aclareix Barboza. "La resta de músics no són persones reals, sinó avatars"; afegeix. 

Barboza: "Les ulleres de realitat virtual captaran tots els moviments del músic per traslladar aquella informació a la resta de l'orquestra"

Les ulleres de realitat virtual, "que tenen fins a quatre càmeres exteriors, captaran tots els moviments del músic per traslladar aquella informació a la resta de l'orquestra virtual", explica Barboza. Gestos com els que faria un director d'orquestra per indicar al violinista el ritme de la melodia, es traslladaran a l'espai virtual i tindran un efecte. 

De fet, la primera plataforma que té previst llançar la startup estarà orientada justament a directors d'orquestra. MuseLab Conductor serà l'eina amb què Muse Scene Lab debutarà en el mercat i amb la qual intentarà arribar tant a acadèmies com estudiants de música. "Les acadèmies de música són el nostre client, però l'usuari serà el músic i l'estudiant de música", indica Barboza, qui preveu, tenir preparat el producte mínim viable per a l'octubre del 2022. És, per tant, un model orientat al B2B (business to business) que funcionarà mitjançant subscripcions, en funció del nombre d'usuaris. El conservatori del Liceu és una de les 11 acadèmies i institucions que ha mostrat interès a testejar aquest primer producte. Un cop testejat i perfeccionat, Barboza preveu iniciar l'expansió al llarg del 2023, primer al territori espanyol i després a Anglaterra i els EUA, "dos països amb models educatius superiors molt semblants", indica.

Per a materialitzar aquest creixement, han obert recentment una ronda d'inversió pre seed que té com a horitzó aixecar 100.000 euros de business angels, dels quals 50.000 seran convertibles. La idea, a més, és que l'eina evolucioni fins al punt que l'usuari pugui tocar instruments o cantar. Això, però, implicaria l'ús de més tecnologies: per una banda, "les ulleres haurien de facilitar la realitat mixta -combinant el món físic amb el virtual en temps real- per tal que l'usuari vegi l'instrument que toca";i, per l'altra, s'hauria de captar el so del cantant o de l'instrument perquè interactuï amb l'orquestra virtual". Barboza, a més, vol ampliar el repertori musical de la plataforma: si ara hi ha principalment música clàssica, vol arribar a incorporar cançons de jazz o de pop, per exemple.