A la pel·lícula Her, Theodore Twombly, un solitari escriptor, se sent intrigat per un nou i avançat sistema operatiu, Samantha. Es tracta de l'assistent de veu del seu telèfon mòbil, del qual acaba enamorant-se. Aquest només és el guió d'un film estrenat l'any 2013, però amb la implementació cada cop més gran de la telefonia mòbil en les nostres vides, qui sap si pot arribar a convertir-se en una història real. Parlar per missatgeria instantània, veure pel·lícules, treballar amb el mòbil i fins i tot consultar qualsevol cosa a través de l'assistent de veu. Les possibilitats que ofereixen els smartphones no són infinites, però gairebé. És per això que el 77% dels treballadors menors de 35 anys ja utilitza el seu mòbil com a eina de treball. Un canvi en les formes de treballar i també en el dia a dia de les persones que ForceManager ha posat sobre la taula en un debat organitzat en el marc del MWC, que se celebra la setmana vinent a Barcelona.
Avui dia, hi ha 7.800 milions de targetes SIM al món, més que el nombre de persones. I és que, segons dades de GSMA, el sector de la telefonia mòbil representa ja el 4,5% del PIB mundial i dóna feina a 29 milions de persones. L’smartphone ha canviat la manera com les persones es relacionen, s’ha convertit en una extensió del cos humà. Ja són molts que no saben sortir de casa sense el mòbil a la butxaca. I aquest canvi s’ha traduït també en el món laboral.
Quin paper juga la tecnologia mòbil en l’entorn de feina? Les dades demostren que el 70% dels empleats a l’Estat espanyol utilitzen el mòbil o la tauleta com a eina principal de treball, en lloc del portàtil. Una xifra que representa 14 milions de persones.
L'smartphone eleva la productivitat
La telefonia mòbil ha permès guanyar en autonomia i flexibilitat i passar menys temps a l’oficina. El 72% considera que l’smartphone permet treballar des de qualsevol lloc i el 60% destaca que facilita accedir a la informació en qualsevol moment. Una situació que les empreses ja han començat a veure com una oportunitat: el 90% dels directius creuen que la tecnologia mòbil millora la productivitat dels seus treballadors i un 60% de les companyies valoren implementar una estratègia de mobilitat per millorar la productivitat, optimitzar els recursos i aconseguir més eficiència.
Per al director de Sabadell Venture Capital, Sergio Pérez, “el telèfon mòbil és una extensió del nostre cos, ja que ens permet consultar qualsevol cosa en qualsevol lloc i moment i ho tens a la palma de la mà”. I és que en una feina com la seva, en la qual no es troben mai a l’oficina sinó arreu buscant les millors startups i emprenedors, les facilitats que proporciona el mòbil per treballar són òbvies. “La telefonia mòbil s’ha convertit en un avantatge competitiu fonamental, sobretot pels treballadors que es mouen constantment”, afegeix el CEO de ForceManager, Oscar Macia.
Ara bé, dins de la telefonia mòbil, s’ha de tenir clar que no només s’inclou l’smartphone, sinó que tots els dispositius són mòbils, també els portàtils. S’ha produït un canvi cultural i tecnològic que ha facilitat que les comunicacions es facin de forma més ràpida i senzilla, “però sense deixar de banda el portàtil”, defensa el CTO d’IBM, Jaume Miralles.
Un canvi cultural que ha ofert una oportunitat de mercat a startups com Signaturit i Captio. Signaturit és una empresa fundada per Juan Zamora que ha desenvolupat un sistema de signatura digital de documents a través de l’smartphone. Per la seva banda, Captio ha creat una aplicació que permet capturar i digitalitzar des del mòbil les factures i despeses de compra.
Zamora: "Escalfar la cadira no té cap sentit i la tecnologia mòbil permet que puguis treballar des de qualsevo lloc"
Al final, la tecnologia mòbil permet crear noves aplicacions que milloren les solucions actuals i el dia a dia de les persones tant a la feina com fora d’ella. I això implica disposar d’apps mòbils que permetin als empleats realitzar les seves tasques laborals des de qualsevol lloc. “La telefonia mòbil et dóna productivitat quan no estàs en l’oficina, però la clau es troba en la usabilitat”, apunta Miralles. És per això que obrir i una app ha de ser un procés senzill, perquè si no l’usuari no l’emprarà. I aquí és on juguen un paper fonamental les noves funcionalitats com l’empremta dactilar o els assistents de veu.
I és que per atraure talent, oferir flexibilitat i conciliació al treballador és fonamental. “Escalfar la cadira no té cap sentit i la telefonia mòbil permet que puguis treballar des de casa i connectar amb qualsevol persona arreu del món”, apunta Zamora. Les dades ho demostren: un 70% dels millennials estarien disposats a fer un projecte laboral a distància.
Flexibilitat: és el que demanen les noves generacions i és una carta que han de jugar totes les empreses per captar talent. Però mentre que les startups tenen força incorporada aquesta cultura i forma de treballar, suposa un repte més gran per a les grans companyies. “Més que un repte és un must per a nosaltres”, destaca Pérez.
La tecnologia mòbil ho és tot
Ara bé, quan parlem de telefonia mòbil ja no només es tracta d’aquests dispositius, sinó que “hem de parlar de digitalització en el sentit més ampli, i això afecta a tota la cadena de valor, no solament als fabricants de dispositius mòbils”, assenyala el director de transformació digital de la Mobile World Capital Barcelona, Jordi Arrufí. En aquest sentit, s’ha d’entendre el MWC també com no només el saló del mòbil, sinó molt més. Aquest any, el gran protagonista serà el 5G, que permetrà una millor connectivitat i avançar cap a cotxes, oficines o cases connectades.
“Es tracta de com la telefonia mòbil permet conèixer millor a l’usuari i oferir un millor servei al client”, afegeix. Un clar exemple és Spotify, que ha incrementat el day engagement, és a dir, el nombre d’usuaris que es connecten diàriament, d’un 35% a un 50%. “I això ho ha fet incrementat el nombre de cantants únics a la seva plataforma i oferint a l’usuari exactament el que vol escoltar”, exemplifica Arrufí.
No obstant això, Arrufí assenyala que s’està detectant un cert estancament en la compra d’smartphones, “la gent no els renova ja amb tanta freqüència”. I és que cada cop sorgeixen nous dispositius que permeten que tot estigui connectat, com el rellotge. “Jo he passat de pagar amb la targeta de crèdit a pagar amb el rellotge, ni he passat pel pagament mòbil”, apunta Zamora.
El següent pas? Els assistents virtuals, que ja s’estan començant a implementar amb força amb Siri o Alexa. Ara bé, per a Macia el repte és trobar el cas d’ús adequat. “Hem vist que els assistents de veu encara no poden competir amb el teclat, és un tema de practicitat. Per això, s’han de trobar aquells moments d’ús on té sentit, i aquest és quan s’està conduint”, assenyala.
“Alexa té una penetració als Estats Units brutal, i també a la Xina. Aquí a Europa som més paranoics, potser la sèrie de Black Mirror ens ha afectat molt”, bromeja Pérez. Tal vegada Europa encara necessita fer més aquest canvi cultural cap a les noves tecnologies, no sense oblidar els riscos d’aquestes noves tecnologies. Pérez posa d’exemple un vídeo on es mostra que un usuari vol comprar piles a Amazon, l’assistent de veu li ofereix les de la companyia i, quan el client no les vol, li diu que ja no hi ha altres opcions disponibles. “És per això que la intel·ligència artificial ha de ser personal i transparent”, afegeix Miralles.
Miralles: "La intel·ligència artificial ha de ser personal i transparent"
A més d’alguns problemes de seguretat encara pendents a resoldre, com l’autentificació per veu. “Si jo li dic al mòbil d’un amic que enviï un correu, ho farà perquè no reconeix de qui és la veu que li està parlant”, destaca Macia.
No obstant això, la tecnologia avança a passos gegants i aquests reptes a resoldre en uns anys seran realitat. Al final serà veritat que acabarem vivint en un episodi de Black Mirror, o almenys semblant.