Va ser el 1957 quan José Noguera Muñoz va fundar Naulover, una marca de moda artesana i per a dones que destaca per la qualitat de les seves peces i que fuig de la roba de consum ràpid. Amb tota la producció a Catalunya, s'ha convertit en un dels referents de la moda de qualitat al país i té presència des d'Emirats Àrabs fins al Japó i factura al voltant dels 20 milions d'euros.
Es defineixen com a artesans del punt i com una "fascinant col·laboració entre l'artesania i la moda" que proposa roba "elegant, seductora i refinada que atreu dones de tot el món".
Amb la moda a la sang
Tot i que Naulover va néixer als anys 50, la tradició i la vinculació de la família Noguera amb la moda neix generacions enrere. És una saga amb la moda a la sang. "Els meus besavis ja eren modistes i sastres i anaven per les masies, on estaven durant dos mesos per fer tota la roba de treball i de festa de la gent que hi vivia", explica Carme Noguera, filla del fundador i consellera delegada.
Els avis de la Carme tenien una botiga al carrer dels Arcs de Barcelona, on venien roba que feien amb teixits que anaven a comprar a París. Mentrestant, José Noguera era encarregat dels grans magatzems Can Vilardell de Barcelona i la seva dona, que havia perdut el pare molt jove, s'havia reinventat fent jerseis.
Els inicis de Naulover
Amb tot aquest bagatge, el José i la seva dona van iniciar el projecte de Naulover, amb la fàbrica a Sant Joan de Mediona i les oficines a Barcelona. Inicialment, la idea era confeccionar jerseis per a bebès. "Al cap de poc temps van veure que era millor fer roba per a dones i sortia millor", detalla la Carme.
Els seus valors a l'origen són els mateixos que es mantenen a dia d'avui: roba de proximitat, de qualitat i que perduri en el temps. El que avui es coneix com l'slow fashion, en contraposició a la tendència de grans marques que promouen la compra compulsiva contínua.
Carme Noguera: "Hem anat creixent de la mà del Corte Inglés i ara tenim un espai a tots els seus magatzems"
El primer punt de venda de Naulover va ser Can Vilardell, els grans magatzems on treballava el José. I un cop l'empresa es va posar en marxa, van fer el pas al Corté Inglés: "Hem anat creixent de la mà del Corte Inglés i ara tenim un espai a tots els seus magatzems".
Actualment, Naulover té presència en 400 punts de venda en una quinzena de països, quatre botigues pròpies i també ven per internet, que suposa el 25% de la seva facturació. De fet, la seva estratègia ara passa per incrementar el canal online i tenir presència a espais com Alibaba o Zalando. Tot i aquest creixement, que els ha portat a generar vint milions d'euros anuals, s'han mantingut fidels als seus valors d'artesania i qualitat.
Moda feta a Catalunya
I la seva fidelitat també ha estat amb el territori. 65 anys després dels seus inicis, tota la seva fabricació es manté a Sant Joan de Mediona. I des d'aquest municipi de l'Alt Penedès han arribat a botigues de Portugal, Bèlgica, Itàlia, Israel, Mèxic o Japó, un país que els està sorprenent: "El nostre producte encaixa molt bé al Japó, perquè volen un producte europeu i de qualitat. Els japonesos tenen una cultura on valoren molt els productes més artesans". Ara també estan entrant a la Xina.
Noguera reconeix que quan es van començar a produir deslocalitzacions a països asiàtics, s'ho van plantejar. Però ràpidament ho van descartar: "Vam pensar que perdríem els nostres trets identificatius i el nostre ADN, que ens diferencia de les altres marques, i perdríem la qualitat.
Carme Noguera: "A vegades vas a comprar i no saps a quina botiga estàs, perquè tots els productes són iguals"
Carme Noguera és una veu autoritzada per parlar del món de la moda, des que era ben jove s'ha mogut per tallers, oficines i magatzems. I es mostra molt crítica amb l'evolució que ha tingut el sector els últims anys, amb grans marques que han monopolitzat el mercat i que han optat per una roba de menys qualitat, que no perdura i sense personalitat.
"A vegades vas a comprar i no saps a quina botiga estàs, perquè tots els productes són iguals", assegura Noguera. Per això, van optar per quedar-se a Catalunya i poder controlar tot el procés: "Valorem molt la qualitat i pensàvem que ho perdríem. Vam sacrificar el marge i el preu per no perdre el nostre ADN".
L'amor per la moda
El creixement de les grans marques de moda ha acabat provocant, lamenta, que la gent ha anat traient valor a la moda: "La roba s'ha devaluat molt. Així com la gastronomia s'ha tornat a revalorar i es valora la proximitat i el bon menjar, amb la moda hi ha hagut un fenomen totalment contrari, es consumeix i es llança".
Així, creu que aquestes empreses "han fet molt mal a la indústria" catalana i d'arreu del món. "Han desaparegut moltes marques i s'han perdut els valors que representaven", afegeix. A més, defensa que la seva aposta per la proximitat també és més sostenible: "Quina pena i quin malbaratament quan veus totes les deixalles de roba que es llencen cada any".
Carme Noguera: "Estaria molt bé que la gent tornés a valorar els productes i tota la feina que comporta fer un jersei o una jaqueta"
"Seria molt millor comprar menys i comprar més bo i que les coses duressin més, fugir del consum tan bèstia", emfatitza. A més, també llança una reflexió: si una samarreta val 4 euros, quines són les condicions dels treballadors que hi ha darrere.
"Estaria molt bé que la gent tornés a valorar els productes i tota la feina que comporta fer un jersei o una jaqueta, on intervé molta gent. Abans un abric el tenies a l'armari i l'estimaves durant anys. Hem de tornar cap aquí", conclou Noguera, que sí que creu que cada vegada hi ha més gent que valora la proximitat i la qualitat en la moda.
I la desaparició de bona part de la indústria tèxtil del país ha vingut acompanyada per la inexistència de formació professional que ensenyi a teixir i confeccionar. "Costa molt trobar gent preparada i els hem de formar nosaltres", indica. Tot i el panorama, empreses com Naulover demostren que l'aposta per quedar-se a Catalunya i valors com la qualitat i la proximitat han tingut èxit i que encara hi ha esperança per un sector que va ser pioner al país.