• Empresa
  • El negoci del futbol: milers de milions entre gols, nous estadis i l'impuls femení

El negoci del futbol: milers de milions entre gols, nous estadis i l'impuls femení

El Reial Madrid esdevé el primer club del món a superar els mil milions en ingressos, per sobre del dominant futbol anglès i un renovat Barça

El futbolista Lamine Yamal, durant la final de la passada Supercopa d'Espanya, celebrada a Aràbia Saudita | EP
El futbolista Lamine Yamal, durant la final de la passada Supercopa d'Espanya, celebrada a Aràbia Saudita | EP
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
27 de Gener de 2025

Quin és el negoci darrere del món del futbol? Es tracta de l’esport, amb diferència, més popular al món: compta amb més de 3.500 milions de seguidors, segons un estudi realitzat per WorldAtlas; des de l’òptica empresarial, són 3.500 milions de consumidors, que inverteixen a acudir a un partit, a veure’l per televisió, o a comprar la nova samarreta dels seus respectius ídols. Aquest èxit universal, que fa dècades que es troba instaurat en la societat i arreu del món, ha convertit aquest esport en un model de negoci capaç de generar milers de milions, fins a trobar casos com l'etern rival del Barça, el Reial Madrid, que la passada temporada hauria generat un total de 1.045,5 milions d’euros: es tracta, segons Deloitte, de l’únic -i primer- club a la història que ha superat els mil milions.

 

Dels mil milions del nou Bernabeu, a la desacceleració blaugrana al Lluís Companys

Amb el trasllat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys, el Barça ha deixat d'ingressar 63 milions d'euros per partit | EP
Amb el trasllat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys, el Barça ha deixat d'ingressar 63 milions d'euros per partit | EP

“L'èxit econòmic del club durant la passada temporada es va basar en el recentment renovat i ampliat Santiago Bernabéu, que va suposar un augment significatiu dels ingressos comercials i del dia de partit respecte a la temporada anterior”. Així ho assegura la big four en la seva 28a edició del Deloitte Football Money League 2025, que recull els 20 clubs que més ingressos generen en el futbol mundial. A la passada temporada, 2023/24, van assolir tots plegats la xifra rècord d’11.200 milions d’euros, dada que representa un increment del 6% respecte a la temporada anterior. Aquest increment s’explica amb l’auge del futbol femení, a qui Deloitte també li dedica un estudi del qual es desprèn que els 15 equips femenins més grans van generar un total de 116,6 milions d’euros durant la mateixa temporada, la del 2023/24.

Quant a la contribució blaugrana, en el cas de l’equip masculí és cada any més tímida: la darrera temporada va generar un total de 760,3 milions d’euros, davant els 800,1 milions de l’anterior -un 5% menys-. Aquest decreixement és protagonitzat per la caiguda dels ingressos per cada jornada -concretament 63 milions menys per cada dia de partit- que s’explica amb la renovació del Spotify Camp Nou i que ha traslladat tant als jugadors com a l’afició a l’Estadi Olímpic Lluís Companys. Així, el Barça ha passat de la quarta a la sisena posició del Deloitte Football Money League 2025, allunyant-se del podi, compost pel mencionat etern rival, el Manchester City (837,8 milions) i el Paris Saint-Germain (805,9 milions). El Futbol Club Barcelona, després de celebrar fa uns mesos el seu 125è aniversari, no consta entre les primeres posicions des de la temporada 2018/19 i 2019/20, dues temporades en què va liderar els llistats de Deloitte, esdevenint el club de futbol que més ingressos generava arreu del món. 

 

El Barça Femení, l'impuls de la dona al futbol mundial

La darrera guanyadora de la Pilota d'Or, Aitana Bonmatí | EP
La darrera guanyadora de la Pilota d'Or, Aitana Bonmatí | EP

Un cas molt diferent del femení, que ha marcat un notori creixement del 26% en els seus ingressos i ha revalidat la primera posició, amb 17,9 milions d’euros. L’edició d’enguany, a més, dibuixa d’una manera molt visible el creixement del futbol femení: si bé la temporada 2022/23, el Barça Femení facturava 13,4 milions, molt per sobre dels equips que el seguien, com el Manchester United (8 milions) i el Reial Madrid (7,4 milions), l’edició d’enguany mostra xifres el doble de grans, amb equips com l’Arsenal o el Chelsea, que facturen 17,9 i 13,4 milions d’euros, respectivament. Unes dades que mostren la gran presència que té el futbol al Regne Unit, tant en el vessant masculí com en el femení, cada any més professionalitzat.

El Barça Femení ha marcat un notori creixement del 26% en els seus ingressos i ha revalidat la primera posició, amb 17,9 milions d’euros

Les culés, guanyadores de la Lliga de Campions 2023 i del 2024, s’autofinancen des del 2015 i s'han convertit en una "fàbrica de facturació i d’esponsorització". Un equip que ha lluitat contra la visió esbiaixada dels "equips femenins com a germans petits dels clubs masculins" per convertir-se en l'única secció rendible del club, per davant del futbol masculí, el bàsquet, l'hoquei, el futbol sala i l'handbol. Per exemple, el pressupost total del Barça com a entitat global del 2021 va ser de 796 milions d’euros. És a dir, el Barça femení comporta només el 0,75% del total.

La dicotomia dels negocis en el món del futbol: entre els ingressos televisius i comercials

Diversos clubs alemanys es van beneficiar de la celebració de l’Eurocopa | EP
Diversos clubs alemanys es van beneficiar de la celebració de l’Eurocopa | EP

Si reprenem l’informe masculí, observem que el Manchester United (770,6 milions d’euros) i el Bayern de Múnic (765,4 milions), en quarta i cinquena posició, es troben entre els equips més grans a escala mundial. Després es trobaria el ja mencionat Barça, i el top 10 el tancarien l’Arsenal (716,5 milions), el Liverpool (714,7 milions), el Tottenham Hotspur (615 milions) i el Chelsea (545,5 milions), confirmant la magnitud del futbol anglès. En les següents posicions, hi ha l’aparició d’algun equip italià, com l’AC Milan o l’Inter de Milà, que van generar 397,6 i 391 milions d’euros respectivament, o l’Atlético de Madrid, en representació espanyola, amb 409,5 milions.

En conjunt, el club mitjà del Deloitte Football Money League 2025 va generar 560 milions d'euros, amb un repartiment dels ingressos que es divideix entre els comercials, que representen, de mitjana, 244 milions (44%); els ingressos de transmissió, uns 213 milions (38%); i els ingressos del dia de partit, que amb el 18% restant representen un total de 103 milions d’euros de mitjana. Aquest darrer tipus d’ingrés ha experimentat un creixement considerable, de l’11% interanual, que Deloitte atribueix a “l'augment de la capacitat dels estadis dels clubs, els preus generals de les entrades i les ofertes de jornades prèmium”. Així mateix, els ingressos del dia de partit van superar per primera vegada la barrera dels 2.000 milions d’euros -2.100, concretament-. 

Quant als ingressos comercials, destaca que l’any passat diversos clubs alemanys es van beneficiar de la celebració de l’Eurocopa al país que, per cert, es va endur una selecció espanyola repleta de talent blaugrana, amb els joves Lamine Yamal, Pedri, Dani Olmo, Fermín i Ferran Torres com a màxims representants, i alguns excanterans, com Àlex Grimaldo o el mediàtic Marc Cucurella. Per la seva banda, alguns clubs francesos es van beneficiar de la celebració dels Jocs Olímpics, en ser el país francès l’amfitrió de l’esdeveniment.

El club mitjà del 'Deloitte Football Money League 2025' va generar 560 milions d'euros

Ara bé, entre els 20 equips que, segons l’estudi de Deloitte, més ingressos generen, es pot fer una clara distinció entre els 10 primers i els 10 següents, i no pas per la suma total, sinó per la seva procedència: en el cas dels 10 equips que més facturen, destaca que els ingressos comercials són la font dominant, en representar entorn d’un 48% dels ingressos del club. D’altra banda, de mitja taula cap avall, els ingressos per transmissió són els principals, amb un 47% del total. Amb tot, Deloitte Football Money League 2025 subratlla que el rendiment esportiu dels equips de futbol d’arreu del món, tant en categoria masculina com femenina, esdevé un factor clau per a l’impuls financer d’un club, i així ho han demostrat alguns equips anglesos més modestos, com el Newcastle, que es posiciona com el 15è club més gran del món amb 372 milions d'euros en ingressos, o l’Aston Villa, 18è amb 310 milions.

El futur del futbol: més estadis i més entreteniment

Finalment, malgrat que les dades entre el futbol masculí i el femení encara difereixin considerablement -11.200 milions d’euros en ingressos entre els principals equips masculins, davant els 116,6 milions del futbol femení, és a dir, 96 vegades menys-, destaca el notori creixement de les categories femenines, que any rere any, avancen a pas de gegant mentre determinats equips masculins s’encallen o, fins i tot, retrocedeixen; d’aquesta manera, Deloitte pronostica un futur del futbol més femení: “El futbol femení continuarà aprofitant les competicions internacionals i la inversió dels òrgans de govern per fer créixer la base de seguidors i l'esport. Abans de la pròxima Eurocopa femenina del 2025, la UEFA ha compromès 1.000 milions d'euros en inversió per fer créixer el futbol femení durant un període de sis anys, augmentant el finançament per a competicions nacionals i de clubs i donant suport a la participació de base”, apunta l’informe.

D’altra banda, s’espera que molts equips segueixin les passes del Reial Madrid: el 2025 ha engegat amb més de 300 projectes d'estadis esportius -sigui renovacions, o noves construccions-, molts dels quals pretenen assegurar als seus respectius clubs un increment dels ingressos mitjançant el seu ús per a altres tipus d’esdeveniments, més enllà del dia de partit: “A més d'augmentar la capacitat per atendre l'excés de demanda, els clubs se centren a crear destinacions d'entreteniment més intel·ligents que ofereixin millors experiències per als jugadors, artistes, aficionats i la comunitat en general durant tot l'any”, assegura Deloitte, qui no només augura una nova era al futbol mundial, sinó també al món de l’entreteniment.