Quan tornarà a jugar a futbol Alexia Putellas? Estarà present al pròxim mundial de futbol que se celebrarà el juliol del 2023 a Nova Zelanda? De moment hi ha moltes incògnites amb la futbolista catalana, que es va trencar el lligament creuat anterior del genoll esquerre el juliol del 2022 en un entrenament de l'Eurocopa, una de les lesions més greus que existeix a l'esport. Tanmateix, després de nou mesos de recuperació, Putellas continua com a referent futbolístic i així ho avalen els premis rebuts com a millor futbolista del món. Un exemple de marca personal treballada al "mil·límetre", com confessen fonts del seu entorn més pròxim i que l’han convertit en estrella mediàtica de diverses marques i nous negocis.
Abans de l'auge del futbol femení, la de Mollet del Vallès era la jugadora millor pagada de la plantilla del Barça femení amb un salari que rondava els 150.000 euros anuals. Una xifra que sorprèn perquè està a anys llum del futbol masculí. De fet, el sou mínim anual a la lliga masculina espanyola és de 155.000 euros anuals. Si ho comparem amb l’estrella del Barça masculí Robert Lewandowski, el davanter percep aquesta quantitat en tan sols una setmana. I fins i tot una mica més: 194.000 euros setmanals.
Tal com apunta Mayka Jiménez a Relevo “cal tenir en compte que la igualtat salarial al futbol femení i masculí és una utopia”. Per exemple, a partir del 2020 es va fixar una quantia mínima de 16.000 euros anuals per a la Primera Divisió femenina per les que es dediquessin a jornada completa al futbol. Les que ho feien de forma parcial era de tan sols 12.000 euros. Després de molts mesos d’estira-i-arronsa, les jugadores van decidir fer vaga per exigir un conveni que els permetés viure del seu esport. Fins aquell moment, les seves condicions eren més semblants a les de les esportistes amateurs.
Per altra banda, amb els títols aconseguits per la plantilla catalana, Putellas va renegociar el seu contracte tot i que no s'han desvelat xifres oficials des del club. Segons publica Relevo, el seu salari actual podria rondar al voltant dels 650.000 euros anuals. Una xifra que li caldria sumar els seus múltiples acords publicitaris i certs bons per objectius. I també tenir en compte l’augment de seguidors al seu compte d’Instagram, que va créixer dels 400.000 seguidors als 2,7 milions actuals amb els mèrits esportius i títols individuals. I una data clau que ho va canviar tot: el 29 de novembre de 2021 la catalana va ser guardonada amb la primera Pilota d'Or de la seva carrera, convertint-se en la primera jugadora espanyola a assolir el reconeixement.
Els negocis que l’acompanyen
Però, qui acompanya Alexia Putellas en l’àmbit empresarial? Nike és la primera marca que l'ha recolzat des del 2013 amb l’inici de la seva carrera professional amb diverses campanyes al llarg dels anys. A més, SPSG Consulting ha portat a terme un estudi sobre les firmes que la gent associa als esportistes espanyols més destacats i Alexia, de la mà de Nike, ha sigut la més reconeguda amb un 50% dels vots.
Posteriorment la futbolista també és imatge de Visa o de la marca de cotxes Cupra, que també és patrocinadora del Barça. També és la cara visible de la marca de rellotges Hublot que compta ambNovak Djokovic, Usain Bolt o Kylian Mbappé. A la llista cal destacar l'empresa dermatològica Martiderm i Allianz des del gener de 2022. En el cas de Martiderm es tracta de la primera vegada que la companyia compta amb una ambaixadora de marca, tant a Espanya com a escala internacional. A més, busquen a través de l’esportista llençar un missatge d'autoestima a través de la cura i el benestar de les persones. “Volem empoderar totes les persones a assolir la seva millor versió i a posar-se en primer lloc”, apunten des de la companyia. En aquests moments des de Martiderm compten amb una quota de mercat del 43% a Espanya en la seva categoria de productes de cura facial i corporal.
A aquestes marques s’hi ha sumat Mango i Iberdrola, com a ambaixadora per a la igualtat a l'esport.En el cas de Mango s'ha convertit en la seva ambaixadora de marca des del febrer de 2023. Com apunta Toni Ruiz, conseller delegat de Mango “Putellas destaca pel seu lideratge i el seu treball en equip, dos valors molt rellevants. Ens sentim molt orgullosos que l'Alexia jugui al nostre equip perquè junts contribuïm a impulsar canvis positius”.
Des de Mango també afegeixen que “Alexia és un exemple que ha trencat motlles dins i fora del camp de joc: un referent per a les noves generacions per haver aconseguit donar visibilitat a l'esport femení i per la lluita per la igualtat d'oportunitats entre homes i dones”. Fins i tot, pel 8 de març van llançar al mercat la samarreta solidària juntament amb Save the Children amb el missatge Girls should play with whatever they want to (Les noies haurien de jugar com vulguin). El 100% dels beneficis s’han destinat a donar suport a diversos projectes de Save the Children.
Els valors made in La Masia de Putellas
"Alexia Putellas va debutar a la primera divisió espanyola amb tan sols 16 anys i al Barça s'ha consolidat sobretot com a jugadora al llarg de les quatre últimes temporades i ha aconseguit lligues, copes i l'anhelada lliga de Campions", destaca Elisabet Vallbona, filòloga i especialista en comunicació esportiva a VIA Empresa.
Vallbona (experta en comunicació esportiva): “Alexia Putellas o Aitana Bonmatí encarnen els valors culés i el concepte més que un club”
"Considero que actualment costa trobar un referent al Barça masculí com havia sigut Carles Puyol o Andrés Iniesta i, per a mi, Alexia Putellas o Aitana Bonmatí encarnen els valors culés i el concepte més que un club. És la marca del Barça", continua Vallbona. "De fet, Putellas és la capitana i dona suport en tot moment a les jugadores de l’equip, a les més veteranes, a les noves i a les del filial quan pugen".
Maria Teixidor, que va ser directiva del FC Barcelona entre el 2015 i 2020 i directora esportiva del Barça femení, precisa que “Putellas s’ha convertit en aquest referent que ella mateixa no va tenir”. “Es tracta d’una professional que estima i projecta amor al futbol, a part que ha assumit una posició d’acompanyament i lideratge del projecte de forma molt natural", conclou.
El documental a Amazon Prime
Entre els projectes de Putellas destaca el salt a la gran pantalla amb un documental de tres capítols sota el títol Labor Omnia Vincit (El treball ho venç tot) per a Amazon Prime. La presentació va tenir lloc el passat 29 de novembre al Teatre Lliure de Barcelona i va estar acompanyada per companyes d’equip, familiars, amics i fans. La seva cinta es pot veure tant a Espanya com a Portugal i Llatinoamèrica.
Teixidor (exdirectiva del Barça): “Putellas s’ha convertit en aquest referent que ella mateixa no va tenir”
La producció no només repassa els moments més carismàtics i amables d'una carrera en què encara queden més capítols. També mostra els moments més durs en la seva trajectòria, especialment per la lesió de genoll que la va apartar de la passada Eurocopa.
“La Pilota d'Or ho canvia tot”, va reconèixer la futbolista al documental, on explica que després d'aquest premi comença “una nova vida” que no coneixia. Una vida amb sessions de fotos, reunions, entrevistes… que ha de compaginar amb la seva feina sobre la gespa, cosa que va arribar a fer-li desitjar desaparèixer del focus mediàtic: “A vegades he desitjat que s'oblidessin de mi”, confessa. Però hi ha aconseguit "donar la volta".
La revolució del Barça femení
“A Anglaterra s'està apostant pel futbol femení des de fa molts anys, com s’ha plasmat amb l’excel·lent organització de l'Eurocopa 2022 i que els ha portat a la primera posició. Falta aquesta empenta en l'àmbit espanyol i és una sort que el Barça i Putellas hagin fet de mirall a altres equips com el Madrid o l'Atlético de Madrid, que volen aconseguir més pressupost per l'equip femení”, afegeix Vallbona. "Quan eren petites amb prou feines van poder tenir referents femenins i ara elles ho són de les noves generacions", destaca l'experta.
Uns negocis que s’han vist plasmats amb una bona notícia per a la secció femenina. El Barça femení encapçala la classificació Deloitte Football Money League com el club que va generar més ingressos del món a la temporada 2021-2022. Segons l’informe de Deloitte, el Barça va generar els ingressos més grans, amb 7,7 milions d'euros, per la seva participació a la final de la Champions League el 2022 i per haver guanyat la competició el 2021. El Manchester United va reportar el segon ingrés més alt amb 6, seguit pel Manchester City amb 5,1, el PSG amb 3,6, l'Arsenal amb 2,2 i els Spurs 2,1.
Com també un gran nombre d'acords amb marques internacionals (alguns de compartits amb Putellas): Nike, Estrella Damm, CaixaBank, Cupra, Allianz, Spotify, Coca-Cola, Heura Foods... I un dels últims patrocinis anunciats va ser el de Bimbo. Aquesta marca apareix a la màniga de l’equip femení i el contracte deixa 3,5 milions d’euros al Barça. En total, les inversions de totes aquestes marques deixaran fins a 8 milions d'euros als comptes de l'equip aquesta temporada 2022-23, segons ha indicat el Barça. Com exclamen els fans, "és l’efecte de la reina Alexia Putellas". I sembla que és expansiu.