26
d'Abril
de
2016
Act.
27
d'Abril
de
2016
Al recentment inaugurat restaurant Green Spot de Barcelona no paren d'arribar nous comensals. Molts atrets per les recomanacions i el boca-orella; altres, curiosos d'endevinar si sopar verdures i fruites pot satisfer-los com si el plat principal fos un entrecot de primera. La coliflor arrebossada, els espaguetis de cereals amb carabassa i el xili sense carn són algunes elaboracions d'aquest establiment, l'últim que s'hi suma a la tendència vegana que creix a la ciutat comtal. Es veu a bars i restaurants, però també als supermercats on l'etiqueta BIO comença a ser més que habitual. I aquests dies a Alimentaria als mateixos pavellons el millor pernil ibèric competeix amb les hamburgueses de soja. La guerra (freda) pels paladars aliens està servida.
"El fet que Barcelona sigui ciutat-amiga dels vegans potencia el que ja hi havia a Barcelona, perquè la ciutat des de fa més de 30 anys és pionera en aquest món. Abans l'únic lloc en el qual es podien comprar productes diferents, com les algues per exemple que ara mateix estan de moda, era aquí", explica Yelel Cañas, xef del restaurant Green Spot, un negoci obert ara fa dos mesos per la companyia En Compañía de Lobos que regenta altres tres negocis de temàtica diferent.
Els inicis del Green Spot han coincidit pràcticament amb la polèmica generada arran la declaració que l'Ajuntament de Barcelona ha fet aquest mes d'abril, declarant-se ciutat veg-friendly. D'una banda, un sector es troba còmode amb la mateixa, com apunta Cañas: "La declaració ajuda que un restaurant com aquest funcioni millor, ajuda que la gent estigui més predisposada a provar coses diferents. Fa dos anys igual molts no s'haurien atrevit a tastar-les però ara pel simple motiu que Barcelona motivi i potenciï aquest tipus d'iniciatives, s'afavoreix", apunta.
Per contra, d'altra banda els carnissers i xarcuters de la ciutat han criticat la iniciativa, sobretot pel fet que la proposta porti adherida la recomanació de declarar els dilluns dia lliure del consum de carn. "Nosaltres no tenim res a dir, és una decisió d'Alcaldia. Però on ens vam quedar sobtats va ser quan es va proposar que els dilluns no es mengi carn. Una decisió d'aquesta mena, que sembla una decisió quasi religiosa de l'Edat Mitjana, ens sembla que està fora de lloc", explica Xavier Gallifa, president del Gremi de Carnissers i Xarcuters de Barcelona al marc de la fira Alimentaria, on aquests dies es reuneixen proveïdors d'uns i altres productes. Gallifa, que representa un total de 300 negocis –la majoria ubicats a mercats municipals- considera que no té sentit que "precisament, un dels pavellons més grans d'Alimentaria sigui atacat per la mateixa ciutat en què se celebra la fira. Han pixat fora de test", argumenta.
De fet, el pavelló d'Intercarn és, segons la mateixa fira Alimentaria, un dels seus motors. Enguany ocupa dos pavellons (4 i 5), 12.000 metres quadrats que donen cabuda a 550 firmes, un 29% més que l'any anterior. El sector, a més, gaudeix de bona salut: la xifra de negoci se situa per sobre dels 22.000 milions d'euros i suposa el 21% del total del sector alimentari espanyol, a més d'ocupar 8.000 treballadors.
Però el que és evident és que la moda verda entra amb força, ja que també als pavellons carnis hem trobat àrees dedicades al públic veggie. És el cas de la firma gironina Noel, una de les empreses presents a Intercarn que ha volgut apostar també pel mercat veggie amb una línia de productes sense carn. Altra és Distribucions Puchades que representa a Espanya la firma holandesa Vivera, especialitzada en productes 100% vegetarians. "L'empresa ve del nord d'Europa on és molt fàcil ser vegano, aquí a Espanya és una cosa molt complicada, però està havent-hi una gran demanda, està creixent moltíssim, i a força d'això aquest és un producte que anem trobar d'aquí a un any o any i mig en tots els supermercats", explica Cristina Cardiel, responsable de vendes de la firma d'hamburgueses de cigrons i similars elaboracions fresques i congelades. També coincideix que la declaració de Barcelona com a ciutat amiga dels vegans ajuda moltíssim, pensa que "ajudarà a obrir mercat per a la resta d'Espanya".
També la firma Casabella, amb seu a Olivan, ha apostat enguany per una línia de productes BIO que va des de caldos diürètics amb col, api, carxofa, llimona i boldo, apte per depurar l'organisme; com cremes d'espinacs, pèsols o carabassa i mango. Contesten al que els demanava el consumidor, apunta la seva general manager, Rosa Casabella. "Fèiem productes naturals, però la demanda dels clients era la certificació d'agricultura ecològica i al final ens hem ficat en aquest mercat... estem molt contents, la veritat", confirma.
Un mercat al que també entren les grans
I no són només les empreses petites les que han vist el nínxol, sinó que grans multinacionals com Nestlé sorprenen aquests dies a la fira amb productes 'verds' després d'haver constatat que hi ha un mercat en potència. "No és una moda. Els estudis fets entre la població més jove, com els millennials, revelen que és una tendència que ha vingut per quedar-se. Els productes vegetals també tenen una lectura de sostenibilitat mediambiental, ja que per elaborar una hamburguesa es necessiten 15.000 litres d'aigua i, en canvi, els vegetals no necessiten tants recursos", apunta Carlos Moyano, del departament comercial de Nestlé.
Sembla que si més no, agraden al gran públic, conscienciat cada vegada més de la necessitat de mantenir una vida saludable suma d'esport, alimentació i benestar personal. Segons un estudi de Leatherhead Food, els productes que incorporen ingredients funcionals dissenyats per millorar el benestar de les persones són una de les tendències més clares en alimentació i es calcula que el proper any continuarà la seva tendència de creixement sobre el 7% a escala global.
Igual que els runners envaeixen els nostres carrers, els productes verds començaran aviat a inundar els lineals dels supermercats i fins i tot és possible que les patates fregides que acompanyen al vermut es substitueixen pels snacks de pèsols que, just coincidint amb Alimentaria, introdueix al mercat la firma japonesa Calbee. Els Harvest Snaps volen aquests dies de l'estand de la firma que dóna a conèixer d'aquesta manera un snack que conté un 70% de pèsols, un 8% d'arròs i oli de gira-sol apte per a vegans. "El nostre lema és 'Collim el poder de la natura' i va molt vinculat a l'origen de la companyia, nascuda al Japó en la postguerra i que buscava donar petits aliments que substituïren els grans àpats", relata Alex Barón, general manager de Calbee.
Lluny de creure que la tendència veggie és una moda, Barón recorda que "fa temps que hi ha hagut signes en aquest sentit sobre com ajustar el consum de carn i afavorir el consum de verd i això s'incorpora a poc a poc". Però no només per indicació mèdica, sinó també per convicció, com recorda el xef Yelel Cañas, molts consumidors segueixen religiosament una dieta vegana que ja és una oportunitat real per a molts empresaris. "Molts ho fan simplement com una moda, però crec que la gent que segueix això hauria de fer-ho per consciència". Verda vs. vermella, o no?
"El fet que Barcelona sigui ciutat-amiga dels vegans potencia el que ja hi havia a Barcelona, perquè la ciutat des de fa més de 30 anys és pionera en aquest món. Abans l'únic lloc en el qual es podien comprar productes diferents, com les algues per exemple que ara mateix estan de moda, era aquí", explica Yelel Cañas, xef del restaurant Green Spot, un negoci obert ara fa dos mesos per la companyia En Compañía de Lobos que regenta altres tres negocis de temàtica diferent.
Els inicis del Green Spot han coincidit pràcticament amb la polèmica generada arran la declaració que l'Ajuntament de Barcelona ha fet aquest mes d'abril, declarant-se ciutat veg-friendly. D'una banda, un sector es troba còmode amb la mateixa, com apunta Cañas: "La declaració ajuda que un restaurant com aquest funcioni millor, ajuda que la gent estigui més predisposada a provar coses diferents. Fa dos anys igual molts no s'haurien atrevit a tastar-les però ara pel simple motiu que Barcelona motivi i potenciï aquest tipus d'iniciatives, s'afavoreix", apunta.
Per contra, d'altra banda els carnissers i xarcuters de la ciutat han criticat la iniciativa, sobretot pel fet que la proposta porti adherida la recomanació de declarar els dilluns dia lliure del consum de carn. "Nosaltres no tenim res a dir, és una decisió d'Alcaldia. Però on ens vam quedar sobtats va ser quan es va proposar que els dilluns no es mengi carn. Una decisió d'aquesta mena, que sembla una decisió quasi religiosa de l'Edat Mitjana, ens sembla que està fora de lloc", explica Xavier Gallifa, president del Gremi de Carnissers i Xarcuters de Barcelona al marc de la fira Alimentaria, on aquests dies es reuneixen proveïdors d'uns i altres productes. Gallifa, que representa un total de 300 negocis –la majoria ubicats a mercats municipals- considera que no té sentit que "precisament, un dels pavellons més grans d'Alimentaria sigui atacat per la mateixa ciutat en què se celebra la fira. Han pixat fora de test", argumenta.
Estand del grup Los Norteños, a la fira Alimentaria. N. Navarro |
De fet, el pavelló d'Intercarn és, segons la mateixa fira Alimentaria, un dels seus motors. Enguany ocupa dos pavellons (4 i 5), 12.000 metres quadrats que donen cabuda a 550 firmes, un 29% més que l'any anterior. El sector, a més, gaudeix de bona salut: la xifra de negoci se situa per sobre dels 22.000 milions d'euros i suposa el 21% del total del sector alimentari espanyol, a més d'ocupar 8.000 treballadors.
Però el que és evident és que la moda verda entra amb força, ja que també als pavellons carnis hem trobat àrees dedicades al públic veggie. És el cas de la firma gironina Noel, una de les empreses presents a Intercarn que ha volgut apostar també pel mercat veggie amb una línia de productes sense carn. Altra és Distribucions Puchades que representa a Espanya la firma holandesa Vivera, especialitzada en productes 100% vegetarians. "L'empresa ve del nord d'Europa on és molt fàcil ser vegano, aquí a Espanya és una cosa molt complicada, però està havent-hi una gran demanda, està creixent moltíssim, i a força d'això aquest és un producte que anem trobar d'aquí a un any o any i mig en tots els supermercats", explica Cristina Cardiel, responsable de vendes de la firma d'hamburgueses de cigrons i similars elaboracions fresques i congelades. També coincideix que la declaració de Barcelona com a ciutat amiga dels vegans ajuda moltíssim, pensa que "ajudarà a obrir mercat per a la resta d'Espanya".
També la firma Casabella, amb seu a Olivan, ha apostat enguany per una línia de productes BIO que va des de caldos diürètics amb col, api, carxofa, llimona i boldo, apte per depurar l'organisme; com cremes d'espinacs, pèsols o carabassa i mango. Contesten al que els demanava el consumidor, apunta la seva general manager, Rosa Casabella. "Fèiem productes naturals, però la demanda dels clients era la certificació d'agricultura ecològica i al final ens hem ficat en aquest mercat... estem molt contents, la veritat", confirma.
Cremes de verdures de la marca Casabella BIO. A. Corón |
Un mercat al que també entren les grans
I no són només les empreses petites les que han vist el nínxol, sinó que grans multinacionals com Nestlé sorprenen aquests dies a la fira amb productes 'verds' després d'haver constatat que hi ha un mercat en potència. "No és una moda. Els estudis fets entre la població més jove, com els millennials, revelen que és una tendència que ha vingut per quedar-se. Els productes vegetals també tenen una lectura de sostenibilitat mediambiental, ja que per elaborar una hamburguesa es necessiten 15.000 litres d'aigua i, en canvi, els vegetals no necessiten tants recursos", apunta Carlos Moyano, del departament comercial de Nestlé.
Sembla que si més no, agraden al gran públic, conscienciat cada vegada més de la necessitat de mantenir una vida saludable suma d'esport, alimentació i benestar personal. Segons un estudi de Leatherhead Food, els productes que incorporen ingredients funcionals dissenyats per millorar el benestar de les persones són una de les tendències més clares en alimentació i es calcula que el proper any continuarà la seva tendència de creixement sobre el 7% a escala global.
Igual que els runners envaeixen els nostres carrers, els productes verds començaran aviat a inundar els lineals dels supermercats i fins i tot és possible que les patates fregides que acompanyen al vermut es substitueixen pels snacks de pèsols que, just coincidint amb Alimentaria, introdueix al mercat la firma japonesa Calbee. Els Harvest Snaps volen aquests dies de l'estand de la firma que dóna a conèixer d'aquesta manera un snack que conté un 70% de pèsols, un 8% d'arròs i oli de gira-sol apte per a vegans. "El nostre lema és 'Collim el poder de la natura' i va molt vinculat a l'origen de la companyia, nascuda al Japó en la postguerra i que buscava donar petits aliments que substituïren els grans àpats", relata Alex Barón, general manager de Calbee.
Lluny de creure que la tendència veggie és una moda, Barón recorda que "fa temps que hi ha hagut signes en aquest sentit sobre com ajustar el consum de carn i afavorir el consum de verd i això s'incorpora a poc a poc". Però no només per indicació mèdica, sinó també per convicció, com recorda el xef Yelel Cañas, molts consumidors segueixen religiosament una dieta vegana que ja és una oportunitat real per a molts empresaris. "Molts ho fan simplement com una moda, però crec que la gent que segueix això hauria de fer-ho per consciència". Verda vs. vermella, o no?
Un dels plats de la carta del nou restaurant d'En Compañía de Lobos. Green Spot |