Recents informes han posat en relleu la importància del pensament creatiu com a factor clau per al funcionament òptim i la productivitat del sector empresarial.
Algunes dades rellevants són el rendiment superior, en un 200%, de les empreses que inverteixen en disseny a diferència de les que no (Design Council del Regne Unit) i el fet que el 70,1% de les empreses enquestades al Spain Design Index reconeixen "el disseny com un element estratègic al negoci". De fet, l'economia creativa en si, la que comprèn iniciatives que generen desenvolupament i riquesa per mitjà de la creativitat, preveu la generació de 8 milions de nous llocs de treball el 2030 a nou grans economies del món, entre elles Espanya, segons un informe de la consultora Deloitte.
Aquestes evidències posen de manifest el rol transformador de la creativitat a la competitivitat de les empreses. Això, juntament amb el fort canvi de paradigma social, marcat per la irrupció d'innovadores tendències que posen els usuaris al centre i disciplines com la intel·ligència artificial, ressalten la necessitat de formar una nova generació d'emprenedors.
Amb l'objectiu de donar resposta a aquesta demanda latent, Madrid acollirà la tardor que ve la primera universitat d'Espanya enfocada exclusivament a formar emprenedors en l'àmbit de les indústries creatives. Així naixerà Elisava Madrid, amb un nou model pedagògic que oferirà educació en un terreny educatiu fins ara inexplorat al nostre país: on conflueixen el disseny i la creativitat amb els negocis.
Elisava, Facultat de Disseny i Enginyeria, és la primera escola de disseny d'Espanya, fundada a Barcelona el 1961. Durant més de 60 anys ha ofert formació a més de 25.000 estudiants en col·laboració amb empreses, institucions i universitats de tot el món.
La seu de la nova universitat es trobarà a Acid House Madrid, centre creatiu que obrirà les portes a la primavera al barri de Legazpi, a uns metres del Centro de Creación Contemporánea Matadero. Els primers cursos, limitats a 20 places cadascun, ja compten amb les inscripcions obertes i es començaran a impartir el pròxim mes d'octubre. En espanyol i anglès i en format presencial i semipresencial, els màsters amb què s'iniciaran seran Beyond Branding, Investigació per al Disseny i la Innovació, Strategic Design i Creativity and Design Leadership.
Aquest nou model educatiu comptarà amb perfils com Christer Windeløv-Lidzélius, exdirector de Kaospilot, universitat danesa pionera al món en reinvenció pedagògica, i que codirigirà diversos dels programes educatius d'Elisava Madrid. La facultat serà dirigida per Edgar González, educador i arquitecte amb més de 25 anys d'experiència treballant a la intersecció del disseny, tecnologia, ciutat i innovació i a universitats com IE University o IE Business School.
Edgar González, al capdavant d'Elisava Madrid, explica: "es tracta d'un nou i disruptiu model educatiu, que aborda els desafiaments contemporanis de les corporacions i desenvolupa solucions innovadores per a aquestes. Per això, utilitza el patró de pensament del disseny, així com les seves metodologies creatives, amb les seves eines i processos, i els aplica en el context empresarial creant estratègies efectives centrades en l'ésser humà".
El nou programa pedagògic, adreçat a perfils transversals, està inspirat en l'experiència d'Elisava en programes de màster Executive a Barcelona. Santiago Albert, director de Màsters i Postgraus de l'escola, afirma: "comptem amb una llarga trajectòria en cursos executius, que s'han desenvolupat amb èxit a la nostra seu de Barcelona, l'objectiu de la qual ha estat formar professionals capaços d'impulsar el canvi i la innovació en corporacions. Fruit d'aquesta experiència, aterrem a Madrid amb un nou model pedagògic, ara sí, totalment centrat a formar emprenedors a l'entorn de les indústries creatives a través del design thinking i la creativitat".
Albert Folch, dissenyador amb 20 anys de professió, director de l'agència creativa Folch i cofundador d'Acid House, defensa: "pensem que el model que estem fixant amb Elisava pot ser escalable a moltes altres ciutats de la geografia espanyola, així com de Llatinoamèrica, generant no només un nou model educatiu sinó tot un ecosistema creatiu molt necessari per a certs entorns tecnològics i empresarials". I afegeix: "l'obertura de la nova universitat situa Madrid com el nou epicentre de l'economia creativa de parla hispana".
Alguns dels referents d'aquest nou model educatiu, a punt d'arribar a Madrid, són universitats pioneres internacionalment en reinvenció pedagògica, com l'esmentada Kaospilot a Dinamarca; Hyper Island a Suècia; o Minerva a San Francisco.
Neix la primera universitat per formar emprenedors en indústries creatives
L'economia creativa preveu la generació de 8 milions de nous llocs de treball el 2030 a nou grans economies del món, entre elles Espanya, segons Deloitte
Barcelona
19
de Març
de
2024
Act.
09
de Setembre
de
2024
Contingut de marca