De Netflix a HBO: Dondever.com, la brúixola digital definitiva de les plataformes de 'streaming'

El portal, impulsat pel català Sergi Villaubí, ha esdevingut el motor de recerca referent al mercat de continguts audiovisuals hispanoparlants en menys d'un any

Dondever.com va néixer l'octubre de 2023 i des de llavors el seu ritme de creixement ha estat molt elevat | iStock Dondever.com va néixer l'octubre de 2023 i des de llavors el seu ritme de creixement ha estat molt elevat | iStock

Netflix, Prime Video, HBO Max, Apple TV, Disney+, Filmin... El mercat de les plataformes de streaming s'ha diversificat tant que aconseguir tenir-les totes s'ha convertit gairebé en un luxe inaccessible per a la majoria de la gent. Aquest, però, no és l'únic problema d'aquesta fragmentació. A tots ens ha passat que a l'hora de buscar una pel·lícula o sèrie no sabem on trobar-la i, per tant, si la podrem veure al moment. Per estalviar-nos aquest temps de recerca va néixer fa uns mesos Dondever.com, una plataforma d'origen català que serveix com a motor per als hispanoparlants i que ens indica a l'instant quina plataforma la té disponible, a més de la puntuació de portals referència com ara IMDB o FilmAffinity.

Més info: AutisMIND, el Netflix dels vídeos interactius per a persones amb autisme

El projecte el va engegar l'emprenedor i business angel Sergi Villaubí, que es defineix com a "cinèfil" i que va detectar el nínxol de mercat al fer servir JustWatch.com, un lloc web amb un concepte molt similar al de Dondever.com, però que presentava múltiples errors. "La informació que donava JustWatch era en molts casos poc acurada i fins i tot caòtica", explica Villaubí a VIA Empresa. Per això, en un dinar amb el seu amic Nacho González Barros (fundador d'Infojobs), van decidir provar sort. "Volíem un projecte amb una informació molt més precisa, simple i centrada en parla hispana perquè JustWatch ja tenia una quota molt important als Estats Units", afegeix.

La voluntat hi era. Però les complicacions també. Reunir la informació de tantíssimes pel·lícules i sèries no sembla una tasca fàcil i ràpida de fer. A més, cada cert temps les plataformes retiren un producte del seu catàleg i aquest canvia de plataforma. "Quan vam començar, ens vam buscar la vida per trobar la informació actualitzada, que és el més complicat", reconeix Villaubí. "Llavors, vam veure que hi ha companyies que es dediquen a fer aquest servei per a les empreses amb l'objectiu de revendre la informació a portals com el nostre o fins i tot a les mateixes plataformes, perquè aquestes sàpiguen ràpidament què està oferint la competència", detalla.

El ritme de creixement setmanal de Dondever.com es troba al voltant del 30% a Espanya i del 50% a Mèxic

De tot això no ha passat tant de temps. Dondever.com va començar a operar el passat mes d'octubre al mercat espanyol i des de llavors ha crescut molt ràpidament. El seu ritme de creixement setmanal es troba al voltant del 30%, i això ha provocat que ja s'hagin expandit a Llatinoamèrica. La primera aturada ha estat Mèxic, on ja ofereixen informació de 70.000 productes i augmenten un 50% el seu volum d'usuaris cada setmana. De fet, la previsió és que el públic mexicà superi pròximament l'espanyol. “Vam decidir començar la nostra internacionalització apostant per Mèxic perquè és el país que té més usuaris de streaming de parla hispana del món. Per exemple, només Netflix Mèxic ja compta amb el doble d'usuaris que Espanya”, assegura Villaubí.

Qualitat, personalització i posicionament, claus del creixement

Hi ha diversos detalls que expliquen el seu èxit. El primer, que ofereixen un servei gairebé únic. Pràcticament, només competeixen contra JustWatch, que tot i ser molt més antic i experimentat, no presta tanta atenció al mercat hispanoparlant. El segon és la qualitat, una característica que ara mateix representa una "obsessió" per a Villaubí. "Si li dius a un usuari que una pel·lícula és a Netflix i després no és així, tot plegat acaba sent una mala experiència per ell que afecta Dondever.com i fins i tot esquitxa a Netflix", apunta.

Portada del web de Dondever.com a Mèxic | Cedida
Portada del web de Dondever.com a Mèxic | Cedida

Un altre punt a valorar és la personalització. Aquest és el tret diferencial de qualsevol negoci que es trobi a Internet. Actualment, Dondever.com disposa de filtres com ara els gèneres, les plataformes o fins i tot el tall mínim de nota d'un producte del catàleg. Però volen anar més enllà. "Estem treballant a aplicar la intel·ligència artificial per millorar la presa de decisió de quin contingut consumir", admet Villaubí qui, juntament amb el seu soci, inverteix en empreses d'aquest sector. "Volem que els usuaris puguin marcar les pel·lícules que s'han vist i que diguin si els han agradat o no. D'aquesta manera, podrem conèixer els seus gustos i fer recomanacions ad hoc", subratlla. Un servei que JustWatch encara no ofereix, tot i tenir una trajectòria molt més àmplia.

A més de la precisió i del volum de continguts, Dondever.com té clar que el creixement també passa pel posicionament. De fet, aquesta estratègia va ser present des que van parir el projecte, amb la compra d'un domini molt llaminer. "Si volíem fer una bona feina de posicionament havíem de tenir un bon domini i fer una gran inversió en ell", explica Villaubí, que havia treballat prèviament en growth digital i en diferents agències de SEO.

A Instagram, el compte @dondeveroficial ja té gairebé 23.000 seguidors i ha enganxat a molts cinèfils amb les seves recomanacions

Però el nom no ho és tot. L'altre gran esforç va ser Instagram, amb el compte @dondeveroficial on ja han construït una comunitat de quasi 23.000 persones. Ho han fet gràcies a publicacions cridaneres, amb un format de llista de recomanacions que interessen els cinèfils. "Generem contingut que enganxa a la gent i això ens ha funcionat bé. Ara estem dissenyant estratègies per dirigir tota aquesta comunitat d'Instagram a la plataforma online i així puguin comprovar tot el que poden fer", comenta Villaubí.

Amb tot, Dondever.com aviat farà un any de vida i degut a la seva ràpida expansió, encara no hi ha hagut temps d'estrenar una app al mòbil. El seu fundador promet que arribarà "en unes setmanes" i que facilitarà encara més la feina a l'usuari final. Mentrestant, continuen generant amb IA fitxes tècniques de pel·lícules i sèries que encara no estaven incloses o d'altres noves que arriben al mercat cada setmana. Tot plegat, amb la idea de servir i orientar a la mateixa comunitat cinèfila de la qual encara se senten part. 

Més informació
Es pot gaudir de Netflix, Disney i Spotify amb una rebaixa del 80%?
Entra en vigor la llei europea de Serveis Digitals per regular gegants com Google, Meta o Netflix
Avui et destaquem
El més llegit