La família Bernat va adquirir i refundar el 2004 l'empresa sabonera Nicepack, que tenia el seu origen el 1995 i que durant deu anys s'havia especialitzat en la fabricació de sabonets sòlids per a hotels. Llavors tenia un únic client, una companyia catalana de distribució de sabons, i els seus productes es podien trobar en establiments hotelers de tot Europa.
L'objectiu dels Bernat va ser obrir i catapultar el negoci a tot el mercat. Vint anys després, es mantenen com l'única indústria sabonera de tot Catalunya i han entrat al món de la perfumeria i la cosmètica amb el sabó sòlid com a bandera. Avui en dia fabriquen 350.000 quilos de cosmètics sòlids cada any amb un 95% d'ingredients naturals.
Objectiu: fer créixer el projecte
Joaquín Bernat va adquirir Nicepack, ubicada a Canovelles, el 2004. "Els sabonets per a hotels eren el cor de l'empresa", explica Quim Bernat, segona generació juntament amb la seva germana Natàlia. L'aposta per Nicepack sorgeix per la inquietud familiar de dibuixar el seu propi camí, en un sector que ja coneixien. L'objectiu era clar: fer créixer el projecte.
Un dels primers passos va ser anar a buscar clients de cosmètica i perfumeria sense sabons sòlids. "Ens reconeixien per la professionalitat, el coneixement del mercat i la qualitat del producte", explica Bernat sobre la seva porta d'entrada en aquell nou àmbit.
Arrelats al territori
Unes qualitats que s'expliquen, en part, per mantenir la indústria a Catalunya: "Som industrials d'origen, ens agrada treballar al país". Segons Bernat, aquesta proximitat els permet tenir un control més gran del producte i ofereix molta versatilitat i reacció ràpida davant les necessitats urgents dels clients: "Es valora molt".
Això els ha situat com l'única indústria sabonera del país: "Per una banda, els competidors no han sabut entendre el mercat. I, per l'altra, encara hi ha molt poc mercat de consum de pastilles de sabó a Catalunya". A més, ofereixen un vestit a mida pels clients i s'adapten a les seves necessitats.
El sabó, en pastilla
Quim Bernat i Nicepack són uns grans defensors dels sabons sòlids i en pastilla. Fabriquen els tradicionals sabons de tocador i de tractament (sofre, argila, exfoliants naturals, àloe vera, rosa mosqueta...). També xampús, gel o per afaitar. "Volem fer entendre que el sabó sòlid és molt sostenible", emfatitza.
Quim Bernat: "La gent jove té més consciència de sostenibilitat i de productes naturals"
Un dels motius és que l'ús d'aigua i envasos és molt menor que en el cas dels sabons líquids. Els ingredients són molt més naturals i lliures de detergents. "El format sòlid és l'opció més natural i ecològica del mercat i en redueix l'impacte ambiental", resumeix. A més, per la pell és més saludable.
"Els sabons que fabriquem estan lliures de parabens i silicones, que se solen utilitzar perquè són conservants molt barats i eviten la presència de microorganismes en productes cosmètics en format líquid, però els nostres sabons sòlids no en necessiten”, assenyala Bernat, que creu que és un producte que va a l'alça: "La gent jove té més consciència de sostenibilitat i de productes naturals i sense plàstic".
El cop de la pandèmia
Tradicionalment, els sabonets en pastilla per a hotels era el principal negoci de Nicepack. Però la pandèmia ho va capgirar tot. Els hotels van tancar i la facturació de l'empresa va caure més de la meitat, malgrat que ja s'havien endinsat al món de la cosmètica i perfumeria. . I quan els hotels van tornar a obrir, molts van apostar per dosificadors de sabó líquid. "Va ser un punt d'inflexió", reconeix Bernat.
Alhora, la competència xinesa en aquest producte era cada vegada major: "Havíem de separar-nos d'aquest àmbit i anar a un sector de més valor afegit". I van redoblar la seva aposta per altres clients, amb sabons especials i per a diferents usos per fer valdre un producte industrial fet a casa. Fins el dia d'avui, en què la perfumeria i cosmètica representa ja el 60% de la facturació i han superat la facturació del 2019.
Quim Bernat: "Sempre hem tingut una vessant més industrial que no pas de màrqueting o vendes"
I sempre amb un ADN industrial: "No ens hem plantejat mai la marca pròpia. Sempre hem tingut un vessant més industrial que no pas de màrqueting o vendes. I sempre hem treballat per tercers, és la nostra manera d’enfocar l’empresa. Som industrials i volem oferir un sabó a empreses sense que hagin de fer grans inversions". Així és com s'ha mantingut aquesta sabonera familiar com l'única del sector a Catalunya.