Les negociacions entre els sindicats i la direcció de Nissan s'han trencat aquest divendres de matinada després d'una llarga reunió, segons han informat a l'ACN fonts dels representants dels treballadors. Els sindicats afirmen que ha estat l'empresa qui s'ha aixecat de la taula de negociació en no acceptar la seva petició de fer un redactat d'acord on es comprometin a no fer més acomiadaments fins el 2022 ni augmentar la proposta d'increment salarial. De la seva banda, la companyia ha assegurat que qui ha "canviat de postura" ha estat el comitè d'empresa i que ho ha fet de forma "inesperada" en el que considera un "exercici d'irresponsabilitat". Nissan informarà la direcció de la multinacional "per tal que prengui les decisions que consideri oportunes".
Des de CCOO, Miguel Ángel Boiza ha explicat a l'ACN que si accepten la sortida ara de 600 treballadors que estableix l'empesa entre les plantes de Barcelona i Montcada i Reixac volen un redactat d'acord "on es comprometin" a no fer-ne més. A més, ha considerat insuficient la proposta d'increment salarial ja que ha assegurat que no s'acosta ni a l'IPC.
A través d'un comunicat, la companyia automobilística japonesa ha explicat que ha fet un "gran esforç" per atendre les peticions dels sindicats i que, entre d'altres, ha proposat compensar les prejubilacions amb el 85% del salari net fins la jubilació als 63 anys, una prima d'adhesió en un únic pagament equivalent al 5% per als qui s'acullin a la prejubilació acordada, un pla de baixes incentivades amb adhesió voluntària fins el 31 de març del 2020 millorant les condicions actuals i un increment salarial del 3% durant la vigència del conveni (un 0,6% no consolidat el 2019, 1% consolidat i un 0,2% no consolidat el 2020 i el 2021). Un altre dels compromisos que destaca l'empresa és abonar en un únic pagament i amb caràcter no consolidable un 1% de les taules salarials i de la resta de conceptes retributius si quan finalitzi el conveni no s'ha assignat un nou vehicle a la planta de Barcelona. Per últim, proposa un pla estratègic de formació per a la millora de les habilitats enfocat especialment als col·lectius d'operaris i especialistes.
Segons Nissan, totes aquestes condicions "satisfeien" les demandes dels representants dels treballadors expressades al llarg de les negociacions i permetien aprofitar "l'oportunitat de futur que ofereix la companyia per seguir fabricant automòbils a Barcelona", que ha concretat en una inversió de 70 MEUR en una nova planta de pintura d'última generació seguint els nous requisits ambientals.
En aquest sentit, ha criticat l'"inesperat i inexplicable canvi de postura" dels sindicats per "rebutjar, en considerar-la insuficient, la línia de treball desenvolupada fins ara per les dues parts i les condicions proposades per l'empesa".
Els sindicats informaran aquest divendres als treballadors en diverses assembles a les fàbriques i el comitè d'empresa reflexionarà sobre accions futures, entre les que no descarten mobilitzacions amb motiu del saló Automobile Barcelona.