"Ens han deixat morir"

La polèmica pel tancament de les plantes de Nissan a Catalunya: empresa vs. administració i treballadors

Les flames dels pneumàtics cremats pels treballadors de Nissan, a prop de l'entrada de la planta | ACN
Les flames dels pneumàtics cremats pels treballadors de Nissan, a prop de l'entrada de la planta | ACN
Barcelona
28 de Maig de 2020
Act. 28 de Maig de 2020

"Ens han deixat morir". L'anunci ja oficial del tancament de les plantes de Nissan a Catalunya ha desembocat en un seguit de protestes dels treballadors que tenen per objectiu salvar les fàbriques i els més de 20.000 llocs de treball afectats. Després de 40 anys a Catalunya, l'automobilística ha dictat sentència i, tot i que ha admès que "és una decisió difícil", aposta per començar ja les negociacions per al procés de retirada. Però serà complicat. Després d'acusar-los de "deslleialtat", la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ja ha deixat ben clar que el Govern "no ho posarà gens fàcil", i encara més tenint en compte que tant l'Executiu català com l'estatal encara esperen resposta de la companyia nipona sobre el pla que van presentar que preveia la inversió de 300 milions d'euros per a les plantes catalanes.

 

La decisió sembla definitiva. El CEO de Nissan, Makoto Uchida, ha assegurat durant la presentació de resultats del 2019 que van considerar "diverses mesures" abans de dictar el tancament de les plantes de la Zona Franca, de Sant Andreu i de Montcada, però la "baixa producció" de les fàbriques catalanes i la previsió d'una caiguda més pronunciada en els propers mesos, els han fet veure les coses clares.

El Govern no es rendirà, però la direcció europea ha tancat la porta a revertir la situació de la planta de la Zona Franca, de la qual ha dit que "exigia grans inversions per posar-se al dia" perquè fos "més competitiva". De fet, el president de Nissan a Europa, Gianluca De Ficchy, ha afegit que els plans presentats fa un any per modernitzar la planta havien quedat obsolets, després que Mercedes decidís retirar la fabricació de la pick up, que representava el 57% del total.

 

Danys colaterals

El tancament de les plantes de Nissan no afecta només les plantes de la companyia, sinó també totes les empreses proveïdores i subcontractades que produeixen per a l'automobilística. Això vol dir que els 3.000 treballadors que perdran la feina a les fàbriques de la marca nipona, se sumen als més de 20.000 que treballen per a ells, cosa que és, en paraules del president del Govern, Quim Torra, "una mala notícia per als treballadors, les famílies i l'economia del país".

Torra: "És una mala notícia per als treballadors, les famílies i l'economia del país"

Però, mentre que la direcció europea de l'empresa ha tancat totalment la porta a revertir la situació, el Govern manté l'esperança que "no sigui una decisió definitiva". Després d'una llarga reunió entre Torra amb el vicepresident i conseller d'Economia, Pere Aragonès, el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, i la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, la idea de l'Executiu català és provar de negociar amb Nissan apel·lant a la seva "responsabilitat" social. En aquest sentit, Aragonès ha explicat que "aquest matí hem donat un missatge més clar a la direcció europea: l’empresa no pot marxar sense més, cal assumir la responsabilitat de les persones i cal reconsiderar la decisió de tancar les plantes" perquè això afecta el teixit econòmic de Catalunya.

Exemple d'això és l'Anoia. Segons la Unió Empresarial de l'Anoia (UEA), hi ha una desena d'empreses afectades amb 600 treballadors vinculats al sector de l'automoció i, per tant, també a Nissan. "Ho veiem amb preocupació. És una patacada gran venint d'una altra patacada. Plou sobre mullat", lamenta el seu president, Joan Domènech. I és que això se suma al fet que la comarca ha estat molt tocada per la crisi derivada de la pandèmia de covid-19, ja que van haver de viure un confinament perimetral molt més estricte que la resta de Catalunya. Tot i que ara cal estudiar quin volum de feina generava Nissan a la zona, ja que cap de les companyies es dedicava exclusivament a aquesta empresa, les més afectades són Calaf Group, Braid, Trire, Snop o Reydel.

Acció-reacció

Després de lamentar que "Nissan no ha mantingut una línia coherent, ha fet patir la seva política de producció, i no ha estat per falta de suport públic que hagi decidit marxar", Chacón ha advertit la multinacional que "aquesta acció tindrà una reacció". Segons ha explicat, en els últims 10 anys, la Generalitat ha contribuït amb 25 milions d’euros donant ajuts a les plantes de l'automobilística amb l'objectiu de salvar els llocs de feina, però això tampoc no ha servit per donar la volta a la situació.

El Homrani: "Quan és tan barat sortir d’un país, facilitem que empreses que tenen la seu de decisió fora d’aquest país ho valorin comparant-ho amb altres normatives laborals"

A parer de la consellera, això demostra "un menyspreu a tot l’ecosistema vinculat a la indústria de l’automoció". "Hem patit un cop dur, no només el sector industrial, sinó també els treballadors de Nissan i proveïdors que pateixen des de fa molts anys aquesta incertesa sobre el seu futur", ha insistit. Però, què ha portat a l'empresa a prendre aquesta decisió?

Segons els seus directius, la poca producció de les plantes, però, segons El Homrani, el motiu pot ser un altre. "La decisió no és raonable ni raonada, però fa masses anys que no toquem la normativa laboral que ens fa ser poc competitius a l’hora de defensar el teixit industrial", ha posat damunt la taula, al mateix temps que ha afegit que "quan és tan barat sortir d’un país, quan no té despesa, facilitem que empreses que tenen la seu de decisió fora d’aquest país ho valorin comparant-ho amb altres normatives laborals".

Mantenir el cap fred...

Administracions i treballadors mantenen l'esperança, encara que saben que serà un procés dur en què s'hauran de mobilitzar pràcticament cada dia. De moment, els treballadors de Nissan ja han començat les protestes per intentar aturar el tancament de les plantes i, després de fer una assemblea davant les instal·lacions de la Zona Franca, han encès pneumàtics que han provocat una gran bafarada de fum. A més, des d'aquest matí han tallat els carrers que envolten la fàbrica de la Zona Franca, han agafat els cotxes que tenien aparcats a la planta de pintura i han envoltat les instal·lacions. Després, fent una marxa a peu, han tallat durant diversos minuts la Ronda Litoral i també la Gran Via.

El president del comitè d'empresa, Juan Carlos Vicente, ha assegurat que "lluitarem fins l'últim moment" mantenint el cap fred" perquè tenen per endavant un "procés llarg" on hi haurà mobilitzacions pràcticament cada dia. "El que demanem és que busquin un futur, la viabilitat, que ens tornin a fer competitius, perquè ho som. Portem des del 2009 fent plans de competitivitat", ha afirmat. I no només això. Segons ha recordat, els treballadors han fet "molts esforços" per ajudar l'empresa i han acceptat "empitjoraments salarials i socials per fer-la competitiva", de manera que ara veuen injust que se'ls faci fora.

Els treballadors de Nissan aplaudeixen durant l'assemblea a les portes de l'empresa | ACN

Els treballadors de Nissan aplaudeixen durant l'assemblea a les portes de l'empresa | ACN

Però el CEO de Nissan insisteix en la idea que el grup ha de reduir el volum d'actius que no donen rendiments suficients i s'ha de centrar en les àrees core del negoci, retallant la producció en zones on es cregui que el retorn serà insuficient. "Sabem que el camí de la recuperació no serà fluid; tenim molts reptes i haurem de realitzar grans inversions", ha assenyalat.

De fet, el pla de Nissan passa per reduir en un 20% la producció de vehicles arreu del món, passant dels 7 als 5,4 milions de cotxes anuals. La companyia, a més, també té previst reduir el nombre de models, rebaixar un 15% els costos operatius i escurçar la vida útil dels seus vehicles fins als 4,5 anys.

...i mirar cap a un nou futur

El pla està escrit i, contra això, només s'hi poden fer dues coses. La primera, lluitar per evitar el tancament, tot i que la direcció de Nissan no doni opció. La segona, com apunta Foment del Treball, agafar el període de tancament com a una oportunitat per explorar les noves tendències i actualitzar la planta en la producció de models  adaptats als nous hàbits de la mobilitat. Segons la patronal, l'acció de les administracions ha d'orientar-se a l'objectiu de retenir la planta a Barcelona i mantenir els llocs de treball.

CIAC: "Emplacem tots els agents implicats a començar a parlar des d’avui mateix per saber com aprofitem aquest enorme capital humà"

Per la seva banda, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) recorda que aquest "cop dur" també es notarà a escala estatal, però opta per llançar a l'aire un missatge optimista. "Estem més que convençuts que superarem aquest duríssim cop perquè, al llarg del temps, la indústria de l’automoció catalana ha superat altres crisis", escriuen en un comunicat, on afegeixen: "Aquest camí l’hem de fer comptant amb el talent dels excel·lents professionals de Nissan. Una experiència com la seva no es pot perdre així com així. Per tant, emplacem tots els agents implicats a començar a parlar des d’avui mateix per saber com aprofitem aquest enorme capital humà".

El tancament està previst per al desembre i, tot i que la multinacional ha negat rotundament que hi hagi cap opció que facin marxa enrere, administracions, agents socials i treballadors ho lluitaran fins el final. Lamentablement, com diu el president del comitè de Nissan, "ens han deixat morir, portem anys dient-ho, que ens treuen cotxes i se'ls enduen a França i Anglaterra, i que ens deixen morir". Però, sigui com sigui, i com diu Torra, "no donem per definitiva aquesta decisió" i això pot ser un bon exemple de la suma de sinergies entre administracions, agents socials i famílies per salvar un dels actius industrials més importants de Catalunya.