El grup d'alimentacióNoel ha registrat unes vendes de 568 milions d’euros en l’exercici 2022. Aquesta xifra de negoci global de la companyia, que actualment compta amb quinze plantes de producció ubicades principalment a la Garrotxa, Barcelona i a les províncies aragoneses d’Osca i Terol, ha suposat un creixement del 33% respecte l’any anterior a causa, en bona part, de l’increment en la producció assolit. En concret, des de les diverses divisions de Noel, s’han elaborat 121.456 tones d’aliments que inclouen carns i productes de xarcuteria, pizzes, cremes i sucs vegetals, o productes elaborats amb alternatives proteiques d’origen vegetal, plant based, entre d’altres.
Segons Joan Boix, director general de la companyia, “el context econòmic que arrosseguem va convertir l’any 2022 en un exercici d’alta complexitat, degut a l’encariment dels costos de producció. En el nostre cas, les inversions realitzades en anys anteriors ens han aportat el múscul productiu i la solidesa necessaris per donar resposta a les demandes dels mercats i seguir creixent, però hem hagut de fer grans esforços davant l’increment desorbitat dels preus, sobretot de la matèria primera i de l’energia que ha patit tot el sector”. En aquest sentit, part de l’augment de la facturació del grup durant el 2022 també es deu a què la companyia ha hagut de traslladar, parcialment, al preu dels seus productes, aquest encariment dels costos.
La divisió de productes carnis continua representant el principal motor de negoci del grup, aportant al conjunt una facturació de 537 milions d’euros i experimentant un creixement d’un 29% respecte l’any anterior. A més, segueix essent la punta de llança de la internacionalització del grup que representa més de la meitat de les vendes globals. En l’actualitat, la companyia està present en més d’una seixantena de mercats i compta amb filials situades al Regne Unit i als Estats Units, i amb delegacions comercials a la Xina i Portugal.
L'estratègia de diversificació
En l’exercici 2022, Noel ha completat l’adquisició de Casa Bona, després de l’entrada al seu accionariat l’any 2019, operació que reafirma la seva aposta per seguir desenvolupant la divisió de pizzes. Una altra de les fites de l’esmentat exercici ha estat la inclusió de Verday en la cartera de marques, des d'on aglutina tots els productes de la divisió de proteïna alternativa vegetal, plant based, de la companyia.
Altres divisions de la companyia dedicades a la diversificació inclouen la divisió de líquids i semisòlids, que engloba les empreses CoBeverage Lab i Tap Tap Food, participades per Noel, i dedicades a l’elaboració de sucs vegetals cold pressed i cremes vegetals, caldos, gaspatxos, salmorejos, salses o dips, respectivament; la divisió de receptes, a través de l’aliança amb el xef català Nandu Jubany en l’empresa Global Art Cooking, centrada en l’elaboració de croquetes i canelons; i la divisió de processats per altes pressions hidrostàtiques a través d’APA Processing.
Contenció en la inversió
El context socioeconòmic actual també ha tingut incidència en el pla inversor previst per Noel durant el 2022, fent que la companyia hagi optat per una racionalització i contenció del mateix, i hagi prioritzat aquelles inversions considerades essencials pel desenvolupament del negoci. D’aquesta manera, el grup ha invertit 37,4 milions d’euros, un 35% menys que l’any anterior, en diversos projectes. La partida més destacada, d’uns 10 milions d’euros, ha anat destinada a la construcció de la darrera fase de Noel Olot, la planta d’especejament d’última generació especialitzada en l’elaboració de productes càrnics frescos, que la companyia va posar en marxa el 2021.