“Definitivament, Noel Alimentaria és com si fos un poble de la Garrotxa: tenim 2.000 treballadors a la companyia en una comarca de tan sols 55.000 habitants”, destaca Joan Boix, director general de l'empresa d’alimentació. Noel suposa aproximadament el 16% del PIB de la zona i va tancar l’inoblidable -per molts factors- 2020 amb una facturació de 368 milions d’euros i una exportació del 60%. Casos similars els podem trobar a la comarca d’Osona amb Casa Tarradellas o del grup bonÀrea a la comarca de la Segarra.
“Tothom coneix Noel, ja sigui perquè hi ha treballat en un moment puntual de la seva vida o també algú del seu cercle social”, destaquen des de la companyia. I no és per menys, en vuit anys han multiplicat per dos la facturació, han diversificat el negoci, però, sobretot, els agrada destacar la seva implicació i cohesió social a la Garrotxa. "Volem impactar al territori i volem que passin coses positives". A part de la formació continuada i reglada que ofereixen als seus treballadors a través de Noel Academy, patrocinen la Unió Esportiva Olot, el Bàsquet Girona i, ocasionalment, la Festa Major d'Olot, entre les entitats més conegudes.
L’empresa d’alimentació suposa aproximadament el 16% del PIB de la Garrotxa
Malgrat que constantment se'ls associa a la indústria càrnia, es consideren d'alimentació i, per això, fa 15 anys van canviar el nom: d'Embutidos y Jamones Noel, SA aNoel Alimentaria. Han apostat per tenir tota la cadena de valor, des de la matèria primera al consumidor final i estan especialitzats en la distribució de pernil cuit i curat, embotits i carns fresques. L'objectiu, segons els líders, és clar, "productes que aportin salut, que siguin sostenibles i que siguin bons". El repte, captar nou públic vegetarià.
El llegat familiar
"A Noel Alimentaria ja hem fet el canvi generacional (quarta generació) i som uns autèntics defensors de l'empresa familiar", destaca Boix. "Vam néixer el 1940 i l'evolució de Noel ha estat sempre positiva. Sense cap mena de dubte, liderar una companyia familiar és més fàcil que una multinacional o entitat de capital risc", precisa el director.
Joan Boix (Noel Alimentaria): “Liderar una companyia familiar és més fàcil que una multinacional o entitat de capital risc”
No obstant això, el director general remarca que un dels grans problemes de les companyies familiars (el 86% de les empreses catalanes ho són, segons els últims estudis) és el canvi generacional i com podem ajudar-les en el relleu. Així ho han fet constar els impulsors en una trobada davant l’elit empresarial catalanista de la mà de Femcat, la Fundació Catalana d’Empresaris de Catalunya, a principis d'octubre. Per als líders, "la companyia està per sobre de la propietat".
El que tenim clar és que “els nostres fills havien d’integrar-se a la companyia sempre que fos de forma voluntària i no obligada. I humilment, com un més. Havien de veure món, créixer i aportar nous coneixements”. "A més a més, tots els altres treballadors de Noel han de saber com pensem, des del primer a arribar a l'últim. Volem feedback constant i que tot l'equip estigui al cas de les nostres polítiques", continua Boix.
"Ens interessa el salari emocional, busquem un entorn laboral segur i per aquest motiu hem invertit dos milions d'euros en tota la pandèmia per fer un lloc lliure de coronavirus, amb prevenció, EPIs, mesurar la temperatura i sectoritzant la fàbrica”, conclouen.
La companyia té dues fundacions de gran impacte social. La Maria Rosa Sans, creada el 2008, ha becat una dotzena d'alumnes de la Garrotxa sense recursos perquè puguin anar a la universitat. D'altra banda, la Fundació Albert Bosch ha destinat des de la seva creació el 2004 un milió d'euros en finançar dues línies d'investigació de l'Hospital Vall d'Hebron en càncer infantil. També està involucrada en un projecte que busca millorar l'estada dels nens que han de romandre ingressats a la zona d'oncologia pediàtrica d'aquest hospital de referència i les seves famílies.
“Hem invertit dos milions d’euros en tota la pandèmia per fer de Noel un lloc lliure de coronavirus”
Reptes de futur
Entre les principals novetats de Noel, destaca l’anunci que van fer al març per optar als fons europeus, amb un pla d'inversió que suma 300 milions d'euros i que preveu crear fins a 400 llocs de treball directes. "L'objectiu és potenciar la contractació de joves per donar resposta a l'alta taxa d'atur juvenil i per seguir amb l'aposta de Noel per a aquest col·lectiu".
Des de la finestra de les instal·lacions de Noel de Sant Joan les Fonts, les vistes donen al Parc Natural de la Garrotxa i a una zona de pícnic. Una imatge peculiar, com tot el seu territori. De fons, la cohesió social. Noel, un petit poble entre volcans.