Les empreses han d'estar sempre a l'última hora de les tendències del mercat, fet que pot resultar emocionant i entretingut, però també esgotador. Cap a on anem? Què fem, davant dels reptes d'avui? Com podem ser coherents en les nostres accions? Quins han de ser els nostres límits? I els nostres valors comuns denominadors amb la resta de les empreses del sector? Ser empresari o emprenedor (que és una manera de dir empresari sense americana), no només té riscos, sinó que també és una aventura complexa. Però hi ha espais que, si bé no aporten respostes definitives, poden ajudar a compartir experiències i sentir-se menys aclaparats.
Ser empresari o emprenedor no només té riscos, sinó que també és una aventura complexa
El dia 3 d'octubre es va celebrar al HubSocial una jornada titulada Adaptar-se o avançar-se. El nou paradigma empresarial: IA, sostenibilitat i persones. Aquesta trobada va ser organitzada per Utopiq, una agència especialitzada en comunicació, estratègia i consultoria dels processos de canvi en sostenibilitat, compromís social i coneixement, amb el suport d'altres agències com Karmina, Inèdit, Khimera i TouchPoint. Amb convidades de tots els sectors i disciplines, va ser una trobada fantàstica per l'intercanvi d'idees i la reflexió col·lectiva sobre el moment en què es troben les empreses avui.
L'acte va començar a càrrec d'Ignasi Llorente, comunicador científic i soci d'Utopiq, que va donar la benvinguda explicant com les inquietuds de la nostra societat no són res nou, sinó troben molts paral·lelismes amb la invenció de la impremta i les altres grans revolucions culturals a la història de la humanitat que han comportat un canvi de paradigma. La jornada, que va durar tot un matí, es va dividir en dos grans blocs: una reflexió sobre cada un dels tres temes centrals. En primer lloc, l'emprenedora PatriciaAymà va conversar amb AriadnaRomans (jo mateixa) sobre la seva trajectòria a VEnviroTech, empresa de la qual és presidenta i CTO. En aquest bloc es va parlar del procés de fabricació dels bioplàstics a partir de l'acció dels bacteris i de les reticències que troba aquest format per adaptar-se a un mercat on encara no pot competir en igualtat de condicions amb els seus competidors contaminants.
Seguidament, es va parlar sobre IA, amb ArnauSanz, soci fundador i CEO de Karmina i soci d'Utopiq i CarlosRodríguez, CTO i cofundador de Goin, una plataforma que utilitza la IA per ajudar els joves a estalviar. "La intel·ligència artificial és una gran eina i revolució tecnològica, però no és infal·lible: comet errors i no podem dipositar-hi una confiança cega". L'última va ser entre el periodista especialitzat en gestió del canvi i comunicació de crisi, soci de Khimera i SonsolesMartín, responsable de Desenvolupament i Selecció d'Udon. Així doncs, sostenibilitat, tecnologia i persones, els tres elements pel canvi de paradigma.
Després de la pausa cafè es va iniciar el segon bloc de la jornada va consistir en una taula rodona per discutir els temes introduïts. "Canviar és molt difícil i els canvis són imparables", va explicar DavidEspinós, soci fundador de Khimera, en una conversa amb la seva sòcia MercèAlaball, MarionaIglesias i GemmaMartí, sòcies de l'agència de comunicació TouchPoint, JordiOliver, soci fundador d'Inèdit i ArnauSanz, CEO de Karmina i soci d'Utopiq. Tots plegats van demostrar que, en un context de transformacions socials, tecnològiques i econòmiques constants, l'adaptació deixa de ser un repte per esdevenir una necessitat per a qualsevol professional o empresa que vulgui continuar liderant. Així mateix, van destacar que no només és una tasca imprescindible reaccionar als canvis, sinó també procurar anticipar-nos-hi i veure en ells l'oportunitat per créixer, innovar i millorar. Tasca complicada i no gens senzilla, però que resulta essencial per tendir cap a aquest canvi de paradigma que comprengui de manera sostenible i pausada la nostra adaptació a les noves realitats.