• Empresa
  • Nous esquers per passar per caixa

Nous esquers per passar per caixa

Cinc claus per innovar en el comerç. Els gustos del client i Internet hi tenen molt a dir

Carrer comercial a Tarragona
Carrer comercial a Tarragona
Mònica Puntí
16 de Maig de 2013

Amb els nivells de consum dels catalans sota mínim, ja no s'hi val a només abaixar preus. La directora gerent de l'Escola Superior de Comerç i Distribució, Escodi (@EscodiUab), Núria Beltran, ha donat a VIAempresa claus per innovar al comerç. Sumar a una pastisseria el servei de bar, saltar del web al smartphone i apostar pels productes ecològics, en són alguns casos reals. I provats.

1. La innovació i la creativitat no tenen a veure amb la mida
"Cal sortir dels clixés, no deixar-nos emportar per la por i trencar motllos", diu Beltran per encoratjar als comerciants a innovar. Tot empresari s'ha de fiar del seu instint i ser audaç, perquè la creativitat no depèn de tenir una empresa gran o petita, sinó que té a veure amb "la passió, la curiositat i les ganes", explica la directora gerent d'Escodi.

Abans els forns de pa i les pastisseries tenien el seu negoci molt acotat, però han innovat i ara molts d'aquests comerços també tenen lloc per a prendre alguna cosa. Han buscat una nova manera d'estendre el seu negoci.

2. Cal saber observar, conèixer el qui i el què
Un segon consell per innovar és saber observar. "Moltes vegades pensem que coneixem el nostre client, però fins que no preguntes, no l'acabes coneixent de veritat", alerta Beltran. També cal saber quin producte compra i l'opinió que en té.

Un exemple d'innovació en aquest terreny és com les botigues de vianda cuita han canviat el seus recipients per tal que puguin anar al congelador i al microones. Han observat la realitat i s'han adaptat al nou estil de vida. Segons Núria Beltran, "si observes el comportament de la gent, pots trobar noves oportunitats de negoci". També cal orientar directament el web: crear seccions per tipologies de client en comptes de per classes de producte.

3. Connectar amb els valors del client és fer negoci
Seguint amb el fet que s'ha de conèixer el client, també cal dir que s'ha de connectar amb els seus valors. En l'actualitat, molts comerços ja estan donant resposta a un sector de la població que vol aliments saludables i elaborats o conreats respectant el medi ambient. Són comerços innovadors perquè han connectat amb el client i s'han enfocat cap a les seves necessitats o valors.

4. Fer el salt del web al 'smartphone'
"Avui en dia, hi ha moltes eines de màrqueting digital, n'hi ha de gratuïtes i a l'abast de tothom, i molts comerços es comencen a introduir en aquest camp", subratlla l'experta. Alguns ja fa temps que havien muntat pàgines web, però ara s'han d'actualitzar per adaptar-se als smartphones.

5. Trobar necessitats no cobertes
En aquest sentit, les empreses tenen molt recorregut a fer, encara que les eines no són massa complexes, requereixen temps i iniciar-se en el que és màrqueting digital. Núria Beltran explica el cas d'una empresa que s'inicià el 2008, en plena crisi econòmica, i que es diu PIU et NAU. Tres emprenedors van fundar l'empresa en veure una necessitat no coberta en el mercat: roba bàsica i innovadora per a nadons i nens, amb gran pes per Internet.

Totes aquestes claus per innovar van sorgir en la tercera edició d'unes jornades organitzades per Escodi i titulades Tots podem innovar. Passió pel comerç. Hi van participar 400 professionals de 80 municipis catalans.