Els nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de connexió ràpida entre Barcelona i l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat començaran a fer proves a finals de 2025. Així ho ha assegurat el director de clients d'Alstom a Catalunya, Sergio Boya, en la presentació dels nous combois, feta aquest dimecres a l'estand de la Generalitat del Tomorrow.Mobility de l'Smart City Expo World Congress de Fira de Barcelona. També s'han mostrat els nous vehicles de la línia Lleida-Manresa i el director de projectes i desenvolupament de nous negocis de FGC, Albert Tortajada, els ha descrit com "més clàssics, més robustos i amples", ja que circularan per la via d'ample ibèric.
Actualment, la planta d'Alstom de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) està fabricant els 10 trens que han d'unir Barcelona i l'aeroport. El director de clients a Catalunya ha concretat que després de les proves, el servei ha d'estar en marxa el 2026.
En aquest sentit, Tortajada ha refermat el projecte d'aquesta línia entre la capital catalana i la infraestructura aeroportuària: "El Govern actual no ens ha dit res en sentit contrari i hem de seguir treballant en aquest escenari". El director de projectes i desenvolupament de nous negocis ha subratllat que "els processos no es poden parar", perquè s'està fent la construcció, la cerca de maquinistes, "disseny de l'operació, màrqueting i s'està parlant de moltes coses".
Els convois de Lleida-Manresa, l'any vinent
Pel que fa als trens que cobriran el trajecte Lleida-Manresa, que està fabricant Stadler, el responsable de vendes ha garantit que les quatre unitats s'entregaran al maig de l'any vinent i que les inundacions a la Comunitat Valenciana no afectaran, "perquè ja estan en fase de fabricació". Es tracta d'un tren amb 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total per transportar 439 viatgers. A l'interior hi haurà 15 pantalles panoràmiques d'informació, així com 16 altaveus a cada cotxe i seran accessibles, sense escales des de l'andana amb rampa automàtica. També hi haurà zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda i possibilitar de sol·licitar parada.
El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les quatre noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, de 21,2 milions. Quan entri en servei cobrirà un recorregut de 120 quilòmetres amb 12 circulacions diàries per sentit entre Lleida i Cervera, cinc de les quals circularan fins a Manresa.
Els trens a l'aeroport del Prat tindran 209 seients i una capacitat total de 656 usuaris
Per la seva banda, els trens a l'aeroport del Prat comptaran amb 209 seients (202 de fixes i 7 d’abatibles) i una capacitat total de 656 usuaris. A l'interior hi haurà una vintena de pantalles panoràmiques d'informació, amb la particularitat que informaran sobre l'estat dels vols. També disposarà d'un espai reservat per a persones amb mobilitat reduïda. El contracte amb Alstom, que també inclou el manteniment dels 10 trens elèctrics durant 15 anys i la construcció d’un taller per fer el manteniment, supera els 170 milions d'euros.
El nou servei d’FGC unirà el centre de la capital catalana amb les dues terminals de l’aeroport, amb una freqüència de pas de cada 15 minuts i un temps de trajecte de poc més de 20 minuts (entre l’estació de Passeig de Gràcia i la T-1). Seran 22,7 quilòmetres de longitud i un total de nou estacions (Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T-2 i Aeroport T-1).