• Empresa
  • La nova vida "post-Nissan": de l'adéu a 2.500 treballadors a la benvinguda dels nous model d'Ebro

La nova vida "post-Nissan": de l'adéu a 2.500 treballadors a la benvinguda dels nous model d'Ebro

Durant els pròxims dies començarà una nova etapa a la Zona Franca amb la fabricació de 150.000 nous cotxes fins al 2029

Vista aèria de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca | ACN
Vista aèria de l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca | ACN
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
19 de Novembre de 2024

Faltaven pocs dies per les vacances de Nadal, quan el 16 de desembre de 2021 es va posar punt final a una llarga trajectòria industrial de 41 anys de la multinacional Nissan a Barcelona. El tancament d'aquesta planta, juntament amb els centres de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca, van afectar uns 2.500 treballadors, entre els quals un miler es van prejubilar o van acceptar baixes incentivades, mentre que la resta van anar directament a l'atur. Foren uns anys complexos i plens d'incertesa, fins que l'abril del 2024 va saltar la bona notícia amb l'anunci d'una aliança entre la xinesa Chery i EV Motors, matriu d'Ebro, per donar una segona vida a la planta. I, durant aquesta setmana, la principal novetat: es començarà a fabricar el primer model de la marca d'Ebro, el S700. I, amb ell, es produiran 150.000 cotxes de diversos models fins al 2029.

 

El tancament de Nissan va suposar un cop dur per l'economia catalana durant la pandèmia de la covid-19, ja que, juntament amb Seat, era un dels motors industrials de Catalunya. De fet, segons càlculs de l'època, Nissan produïa l'1,5% del PIB industrial català, i tenia unes instal·lacions equivalents a 10 estadis de futbol. Els motius? Segons els dirigents de la companyia, gran part de la decisió estava relacionada amb la geopolítica entre França i Japó de les últimes dècades. A més, la cotització de la companyia a la borsa espanyola no era favorable, amb caigudes del 45% en vendes de furgonetes i el 25% pels automòbils.

El CEO global de la companyia, Makoto Uchida, va explicar en diverses declaracions als mitjans de comunicació que van fer un "extens estudi" per mitigar l'excés de capacitat de producció i millorar la competitivitat general. A més, va declarar que les condicions del mercat van provocar que els volums de producció caiguessin per sota del 25% de la capacitat de la planta.

 

Segons càlculs de l'època, Nissan produïa l'1,5% del PIB industrial català i tenia unes instal·lacions equivalents a 10 estadis de futbol

Frank Torres, un dels principals directius de la multinacional a Espanya, va ser un dels encarregats de pilotar el primer gran ERO de Nissan, amb més de 1.600 acomiadaments el 2010. Deu anys més tard, també va ser el màxim responsable de negociar l'últim expedient que va significar el punt final de les produccions de l'empresa automobilística en territori català. Cal destacar que Nissan va arribar a donar feina a 5.000 persones a Catalunya.

El 28 de maig de 2020, després de l'anunci del tancament per part de l'empresa, els 2.500 treballadors de Nissan van iniciar una vaga que es va allargar durant 90 dies amb l'objectiu que la companyia fes marxa endarrere en la decisió i, poc després, per reclamar garanties d'una reindustrialització justa. Van aconseguir ajornar el tancament un any. Posteriorment, es van fer efectives les baixes dels treballadors i van començar a cobrar de l'atur, mentre esperaven "amb candeletes" l'entrada d'un nou fabricant automobilístic que es volgués mudar a Barcelona. 

La benvinguda d'Ebro Factory

Treballadors de l'antiga Nissan durant l'acte protocol·lari de signatura de l'acord entre Chery i Ebro-EV Motors | ACN
Treballadors de l'antiga Nissan durant l'acte protocol·lari de signatura de l'acord entre Chery i Ebro-EV Motors | ACN

Actualment, l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona és notícia perquè preveu reactivar durant els pròxims dies el primer model de la marca Ebro, el S700, de 4,5 metres de llarg. Després d'uns anys complexos, finalment l'abril del 2024 es va anunciar una aliança entre la xinesa Chery i EV Motors, matriu d'Ebre, per revitalitzar aquesta planta i produir fins a 150.000 cotxes l'any 2029, tal com s'ha mencionat anteriorment.

Durant el maig de 2020, 2.500 treballadors de Nissan van iniciar una vaga que es va allargar durant 90 dies amb l'objectiu que la companyia tornés endarrere en la seva decisió

En aquest acte de posada de llarg de l'aliança industrial, els seus impulsors també van prometre generar fins a 1.250 llocs de treball quan la planta estigués a ple rendiment. Per apuntalar aquest projecte industrial, EV Motors va sortir a mitjans d'octubre a borsa. La companyia es va estrenar en el parquet reservat per pimes, el BME Growth, amb un preu inicial de 6,88 euros per acció. A més, té una valoració similar a la de tot un referent industrial com és el fabricant ferroviari Talgo i que supera la de més de 40 empreses que actualment cotitzen al mercat continu. El document informatiu remès al BME Growth detalla que EV Motors preveu un creixement "molt significatiu" de les vendes des dels 36 milions de tancament del 2024, als més de 330 del 2025.

EV Motors va sortir a la borsa de les pimes, BME Growth, durant l'octubre de 2024

De cara al 2029, el fabricant de vehicles preveu facturar 1.918 milions d'euros en vendes. Les previsions se sostenen sobre les expectatives de producció i venda de prop de 1.400 vehicles el 2024 per superar les 30.000 unitats venudes el 2025. En els pròxims anys, es contempla un creixement accelerat que permeti superar les 150.000 unitats venudes el 2029.

Amb la sortida a borsa pretenen fer més gran el projecte de reindustrialització i que els inversors se sumin al projecte per revitalitzar la planta de la Zona Franca. A l'estiu, el grup ja va subscriure una ampliació de capitals de 40 milions d'euros.

Interior de l'antiga planta de Nissan de la Zona Franca el dia de l'acord entre Ebro-EV Motors i Chery | ACN
Interior de l'antiga planta de Nissan de la Zona Franca el dia de l'acord entre Ebro-EV Motors i Chery | ACN

Segons les últimes dades comunicades a la Borsa i anunciades a la premsa aquests últims dies, EV Motors compta actualment amb 728 empleats, 440 d'ells a Zona Franca i 288 més a la planta de Montcada i Reixac. Un centenar de persones estaran empleades en tasques directives, d'enginyeria i de manteniment, mentre que està previst que es generin unes 50 vacants perquè persones ara en formació –unes 400– puguin treballar en l'adaptació de les línies de producció. La idea és que el segon model d'Ebre, el S800, es comenci a fabricar al desembre.

EV Motors a Catalunya: actualment compten amb 728 empleats, 440 d'ells a Zona Franca i 288 més a la planta de Montcada i Reixac

Un escenari que semblava inimaginable per a molts quan la sortida de Nissan va deixar les plantes de les fàbriques en una situació molt complicada. Aquestes instal·lacions, que el grup japonès va ocupar durant més de dues dècades, s’havien convertit en una veritable locomotora industrial. I sembla que ara tenen una segona vida.