Què fan les empreses? Quins perfils professionals necessiten? Un dels principals problemes que identifiquen les companyies pel que fa al talent és que no sempre troben candidats amb les habilitats i coneixement que més els convenen. La solució fa anys que es debat en els àmbits educatiu i empresarial i hi ha cert consens que millorar la comunicació entre els dos bàndols és el més adequat. Això és el que tracten de fer algunes escoles privades d’educació postuniversitària: adaptar els estudis que ofereixen als requeriments del mercat laboral.
“Creem bootcamps en funció de les sortides laborals que identifiquem en cada moment”, explica Jared Gil, CEO de Nuclio Digital School. Les matèries més buscades ara mateix per les empreses són data science, ciberseguretat i disseny d’apps i webs, explica. Un dels que té més èxit és sobre anàlisi i tractament de dades, que va més enllà d’això: “També hem inclòs programació amb Python per poder utilitzar les dades per fer prediccions i treure conclusions”, indica Gil.
Explica que totes les edicions que s’han fet han estat plenes, ja que és un camp amb “moltes sortides i remuneracions molt bones”. El curs de ciberseguretat -una necessitat que s’ha posat especialment de manifest amb el teletreball i l’auge d’allò digital durant els confinaments per la covid-19- també és nou i no comença fins a l’abril. A banda d’aquestes àrees més innovadores, àrees que ja porten més temps entre les més demandades al mercat laboral, com el digital product management i el màrqueting digital, segueixen tenint èxit.
De moda a obligació
El màxim reclam de Nuclio Digital School és la digitalització. El que ha canviat des dels inicis és el paper que té aquesta transformació en el si de les empreses. En paraules del CEO de l’escola, “abans era una moda; ara, és una obligació”. De fet, totes les dades apunten que les empreses digitalitzades han sobreviscut amb millors condicions la crisi de la covid-19 que les que no ho estan.
Àrees que ja porten més temps entre les més demandades al mercat laboral, com el 'digital product management' i el màrqueting digital, segueixen tenint èxit
Així, abans del coronavirus l’ecosistema emprenedor de Barcelona empenyia els joves a estudiar tecnologia, segons Gil. Als inicis de l’escola, fundada a finals del 2018, els alumnes s’hi inscrivien per passar de treballar de corporates a startups. En canvi, ara la majoria d’empreses han començat processos de digitalització i, per tant, tenen alumnes professionals que volen actualitzar-se i adaptar-se a la nova manera de fer de la seva companyia. La majoria ja treballen, fet pel qual les classes són compatibles amb l’horari laboral.
Nuclio Digital School no ha notat els efectes de la pandèmia pel que fa a la manera de fer les classes, ja que abans que esclatés ja treballaven amb un model híbrid, combinant les classes presencials i les virtuals. “La covid-19 no ha tingut cap impacte en els continguts de l’escola, ja que abans que arribés ja havíem solucionat la transició cap a l’educació online”, explica Gil.
Actualment, es troben en un moment d’expansió, amb la propera obertura d’un nou campus a Madrid. Els primers programes presencials seran al maig, quan acabin les obres de les instal·lacions. No és l’única ampliació que tenen en marxa. El CEO de l’escola explica que han construït un segon campus a la capital catalana just al costat del primer que tenien, a prop de la Sagrada Família: “Barcelona ens ha quedat petit”.