• Empresa
  • Núria Cabutí: llibres, innovació i lideratge en temps de canvi

Núria Cabutí: llibres, innovació i lideratge en temps de canvi

La CEO de Penguin Random House Grup Editorial ha estat tota la vida entre xifres i lletres i ha esdevingut un referent europeu al sector del llibre

    Nuria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet
    Nuria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grupo Editorial | Oscar Llobet
    Carlos Rojas | VIA Empresa
    Periodista
    Barcelona
    20 d'Abril de 2025

    Segons Núria Cabutí (Barcelona, 1967), la clau de l'èxit rau a "preguntar-se constantment què s'ha de canviar i innovar". Una reflexió que recull i sintetitza la seva "visió 360" del sector que fa anys que lidera. Ara bé, molt abans d'esdevenir una referent al teixit empresarial català, Cabutí va créixer entre llibres. La seva mare era bibliotecària i el seu avi, Josep Maria Brull, un escultor destacat del passat segle. No obstant això, a l'hora de triar entre xifres i lletres, l'actual CEO de Penguin Random House Grup Editorial va decantar-se per la primera opció. Això li ha permès conviure entre la gestió i les novel·les, una terra de ningú que ella va voler ocupar des de la seva etapa com a estudiant.

     

    El seu camí va començar graduant-se en ciències econòmiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i en estudis econòmics per la Universitat d'Oxford Brooks. Tots dos títols els va ampliar amb un MBA per l'IESE. Amb aquestes certificacions, va engegar la seva etapa professional com a analista financera a Bertelsmann, la propietària de Penguin Random House. Allò va succeir l'any 1992 i va ser el tret de sortida a tot el que vindria després: una de les carreres més prestigioses al sector editorial. Cabutí admet que aquell període li va aportar una "flexibilitat" que li va permetre després accedir a la direcció general de Random House Mondadori, el 2010. Abans, ja havia estat la directora editorial d’algunes àrees, a més d'un pas previ a Plaza & Janés com a directora de màrqueting i comunicació.

    "Durant els anys anteriors, vaig aprendre que en aquest sector sempre et sorprendràs, perquè mai saps què passarà amb un autor o un llibre, per molt que investiguis els mercats i les tendències", admet Cabutí, que remarca "l'adaptabilitat" com una habilitat "essencial" per saber surfejar aquest factor sorpresa. "Com a editorial, cal fer una tasca d'acompanyament. El nostre és un treball creatiu, de llarga durada i de fons. Hem de creure en l'autor", afegeix.

     

    L'estrena com a CEO enmig d'una crisi mundial

    El 2010, va esdevenir el que encara és avui: la CEO de Penguin Random House Grup Editorial. Han passat 15 anys i, des de llavors, Cabutí ha hagut d'entomar reptes empresarials de gran magnitud. Un d'ells, la crisi financera d'inicis de segle. Una situació que va obligar a tot el sector a reinventar-se i trobar fórmules per subsistir. "Vam intentar consolidar el mercat unint forces entre diverses editorials", recorda.

    Així doncs, Penguin Random House va encetar una etapa d'adquisicions d'empreses que va incorporar al grup. En concret, van comprar Santillana Ediciones Generales (2014), Ediciones B (2017), Ediciones Salamandra i Edicions La Campana (2019), a més de l'adquisició dels segells Molino, Serresla Magrana i 20/20 Editora. "Tot plegat ens va permetre tenir un compte de resultats sanejat i garantir el futur del nostre projecte editorial", subratlla. Actualment, l'editorial publica més de 2.000 títols cada any i té 51 segells editorials. Ja compta amb més de 40.000 llibres en el seu catàleg, de 20.000 autors diferents, que es venen a 33 països del món. Tot un referent mundial al sector editorial.

    Durant la pandèmia, els llibres van esdevenir un mètode popular per combatre el confinament: "La lectura ens va curar en aquells moments de tanta incertesa", recorda Cabutí

    D'aquell procés, Cabutí va aprendre que "s'ha de tenir un pla de negoci, un somni i ganes de fer coses", però "l'execució és igual d'important". En aquest cas, ella no tenia experiència en el camp de les integracions, però la situació va obligar-la a actuar. Superar aquella crisi la va formar com a líder, i quan va arribar la pandèmia ho va notar. Tot i això, la covid-19 no va suposar un cop tan greu per al sector editorial, ja que la gent va apostar per la lectura com a mètode per combatre el confinament. L'empresària considera aquest moment la fita de la qual més orgullosa se sent. Però no només per la tasca de la seva firma, sinó per com el món sencer es va refugiar en els llibres. "La lectura ens va curar en aquells moments de tanta incertesa", apunta.

    La digitalització i la logística, reptes d'ahir i d'avui

    Però, hi ha alguna "taca" en aquest historial empresarial? Cabutí assenyala la famosa digitalització del sector. "L'any 2010 semblava que la part digital substituiria el llibre físic, i després s'ha demostrat que no és així", explica. "Si hagués sabut en aquell moment que la venda física de llibres físics continuaria tan forta, potser hauríem pres algunes altres decisions prèviament", lamenta. Avui pensa que la digitalització "no és cap repte" perquè les editorials han après a encaixar els e-books o recentment els audiollibres amb el seu catàleg. "Al final, s'ha incorporat amb naturalitat a dins del sector editorial", celebra.

    Ara bé, Internet ha creat un enemic que no existia dècades enrere: la pirateria. Una problemàtica que preocupa Cabutí, que indica que existeix "especialment al mercat llatí" i que es produeix per "picaresca, manca d'educació o desconeixement". "Al final, repercuteix a tot el sector, perquè si no remunerem els autors per la seva obra, potser deixen d'escriure", adverteix.

    Exterior de la nova planta de Penguin Random House | ACN
    Exterior de la nova planta de Penguin Random House | ACN

    Tot i això, el principal repte del sector és la "logística". Avui, les llibreries continuen concentrant el 50% de les vendes, malgrat el pes que tenen webs com Amazon. Precisament, plataformes com aquesta destaquen per la rapidesa dels seus enviaments, i és el que les editorials busquen neutralitzar. Per això, Penguin Random House ha estrenat aquest 2025 un nou centre logístic a Cerdanyola del Vallès de més de 45.000 m². "És un lloc punter a tota Europa, on hem incorporat molta tecnologia. Tenim diferents tipus de robots per poder entregar de manera ràpida els llibres. D'aquesta manera, les llibreries podran competir amb els grans operadors", comenta.

    Una empresària d'èxit en un món d'homes

    Després de 14 anys a l'elit empresarial, Cabutí pot donar testimoni sobre si s'han fet passos de veritat en matèria de feminisme a les empreses. Malgrat que concedeix els "esforços" com a societat, assenyala la voluntat com un element crucial per assolir canvi real. "Millorar en aquest sentit ha d'estar dins les prioritats del CEO d'una companyia, perquè si no, les coses no succeeixen soles", apunta. "No n'hi ha prou amb lleis, hi ha d'haver intencionalitat. Vull que els meus fills tinguin unes condicions de flexibilitat millors que les que jo vaig tenir, i això no ha d'anar en detriment del funcionament de l'empresa", afegeix.

    Però, aquesta intencionalitat l'observa actualment? "La veig a la nostra empresa, i penso que cada cop també més en general, però encara hem de fer més passos", conclou.

    Amb tot, Cabutí combina el seu rol com a consellera delegada de Penguin Random House amb el de vicepresidenta d'una gran institució com és el Cercle d'Economia. "Ens qüestionem els temes que poden fer millorar l'economia catalana i tenir un impacte positiu a la societat", explica. Defineix el Cercle com una "think tank molt europeista" que promou "tenir una conversa amb institucions i polítics, i que des d'allà es prenguin mesures".

    El llegat desitjat? "M'agradaria que Penguin Random House tingués un catàleg molt ampli, on càpiguen tots els continguts, des de la part adulta a la infantil"

    Amb tants desafiaments, quan llegeix la CEO d'una gegant editorial? Cabutí ho fa els vespres o els caps de setmana. El seu llibre favorit és Cien años de soledad, de Gabriel García Márquez, tot i que el que més li ha agradat recentment és Hit Refresh, de Satya Nadella (CEO de Microsoft). "Quan va arribar al càrrec, Nadella va implementar una cultura d'aprenentatge dins de l'empresa. M'està servint d'inspiració perquè vull fer el mateix aquí", reconeix.

    Aquesta és una de les mesures que vol deixar com a llegat un cop tanqui l'actual etapa professional. "M'agradaria que Penguin Random House tingués un catàleg molt ampli, on càpiguen tots els continguts, des de la part adulta a la infantil", desitja. Tot plegat sense perdre la qualitat a les obres. Un objectiu ambiciós que, en cas d'aconseguir, "seria una bona notícia, perquè voldria dir que hem enriquit la societat". De moment, ho estan aconseguint. Prova d'això és que l'últim Premi Nobel de Literatura, Han Kang, ha publicat amb Penguin Random House. De fet, són l'editorial amb més Nobels en els catàlegs de llengua hispana. I, atesa la visió de la seva CEO, segur que no serà l'últim.