Núria Cabutí (Barcelona, 1967) és la consellera delegada del grup editorial Penguin Random House. En tres xifres: factura 245 milions d'euros per any, ocupa 1.115 persones de forma directa i publica 1.700 noves obres per any que s'exporten a més de 45 països d'arreu del món. Ella és la directora d'orquestra que es mou entre editors i escriptors i coordina una autèntica sinfonia de creativitat literària.
Rep VIA Empresa a la mateixa planta de la seu central de Penguin Random House a Barcelona on mesos abans ja vam entrevistar l'economista Xavier Sala-i-Martin coincidint amb la publicació del seu últim llibre La invasió dels robots i altres relats. Economia en colors 2 (Rosa dels Vents, 2018). El despatx de Cabutí és com la feina i la vida: plena de literatura. En paper i digital. El negoci editorial funcionarà sempre que hi hagi una bona història per explicar... Llegir o escoltar!
Està escrit que el llibre en paper té data de caducitat?
El llibre en paper és un format molt bo, estable, còmode i pràctic. Ha sigut l'escollit pels lectors durant 400 anys i segons estudis psiquiàtrics, la retenció en paper és més elevada. El Kindle va aparèixer el 2007 als Estats Units generant molt debat sobre com afectaria les vendes del llibre físic o si fins i tot el faria desaparèixer. 10 anys després, el format físic continua sent el preferit pels lectors i encara augmenta en vendes mentre que el digital que va arribar a suposar el 25% del mercat d'Estats Units s'està reduint.
Qui ho diria...
Tots els early adopters de la tecnologia van començar a consumir en digital. Però, a vegades depèn del moment: a casa, en un viatge... Tot i que ens pensàvem que utilitzarien més el format digital, els joves prefereixen llegir un llibre en paper. És una dada molt rellevant.
Quin rol té l’editor en ple segle XXI?
És una pregunta molt interessant. Tenim sobreinformació a les xarxes i diferents suports i per tant, el rol de l’editor és més important que mai. Ha de seleccionar què pot interessar més, acompanyar l'autor, aconseguir que el contingut connecti amb el màxim de lectors i descobrir propostes noves.
Escoltem el lector i creem un contingut o viceversa?
Hem d’estar atents a totes dues coses. Volem conèixer molt més el nostre lector a través del Data Analytics o el Big Data. Publiquem 1.700 nous títols a l’any només en llengua catalana i castellana. Segmentar què interessa a cada audiència ens ajuda a connectar molt millor amb el lector final. També mirem de què es parla a les xarxes i què es ven arreu del món. Hi ha llibres que ningú demanaria però que un cop es publiquen tenen un gran interès.
"El rol de l’editor és més important que mai"
Per exemple.
El llibre de La Magia del Orden escrit per l'autora japonesa Marie Kondo sobre com endreçar la teva casa i la teva vida. Tot i que abans de publicar cap estudi ens demostrava que tindria èxit, ha sigut un gran fenomen.
Els llibreters de peu de carrer hauran d'abaixar la persiana?
Espero que tinguin molta vida al davant. Treballem amb ells per ajudar-los, aconseguir que siguin un pol d’atracció cultural i que passin coses a la seva llibreria com clubs de lectura o actes amb els nostres autors. S'ha de connectar de nou amb aquesta comunitat de lectors.
Compartir és viure i sobreviure.
Es pot accedir al contingut de moltes maneres i la llibreria té una funció de recomanació, ha de ser un entorn agradable on la gent vulgui passar temps. Moltes tenen cafeteria i organitzen programes d’activitats culturals boníssims. Aquesta és la funció de la llibreria que crec que farà que duri molt temps.
"Si som capaços de trobar autors amb talent que expliquin una bona història tenim assegurat el model de negoci"
Una editorial és un bon model de negoci?
La disrupció digital va començar en el món editorial i els mitjans de comunicació, la música, el contingut audiovisual... Ens hem sabut adaptar bé. Si som capaços de trobar autors amb talent que expliquin una bona història tenim assegurat el model de negoci, ja sigui en format digital, àudio o peces més curtes... Sóc optimista. Sempre estem pensant en el mercat hispà i en els 500 milions de persones que parlen castellà. Som líders a Amèrica Llatina i estem presents a nou països on hi ha una demanda creixent.
Interessa la paritat?
Se n'està parlant molt. Més que paritat, busquem diversitat: gent variada, amb formacions variades, de procedències variades i que hi hagi molta més igualtat. A la nostra empresa tenim un comitè directiu amb cinc homes i cinc dones i un comitè internacional amb deu homes, deu dones i vuit nacionalitats diferents. No tenim cap política de 50 a 50 però sí un pla d'igualtat dins l'empresa i la gent preparada hi és. Estem publicant molts llibres reivindicant la igualtat d'oportunitats que hi ha d'haver a la nostra societat. Recomano el llibre Todos deberíamos ser feministas de Chimamanda Ngozi que precisament parla d'igualtat.
Quina és la recepta d’un bon escriptor?
Tenim en catàleg 8.000 autors i hi ha molts casos diferents: literatura infantil, adults, ficció, no ficció... El més important és que l’autor tingui passió pel contingut que està generant, ha de gaudir i entregar-lo de la millor manera que consideri. Nosaltres l'acompanyarem i el farem arribar al màxim de gent possible però no hi ha una fórmula màgica de vendre-ho.
Millor especialitzar-se que voler-ho tot.
Exacte. No podem fer grans campanyes generalistes de màrqueting o promoció en el món del media online però sí que podem segmentar molt bé la comunitat del llibre.
"Estem publicant molts llibres reivindicant la igualtat d'oportunitats que hi ha d'haver a la nostra societat"
Gegants com Amazon, Apple o Google ara també juguen.
Tot el sector ha de donar resposta a la dedicació que té Amazon al client final en l'entrega, la rapidesa i l'eficiència. Nosaltres estem fent moltes inversions en la cadena de valor i logística per donar el millor servei. Ara el consumidor té moltes més facilitats a l'hora de trobar qualsevol llibre al mercat i que potser la llibreria no té en estoc. Es ven molt llibre de fons a través del canal online i així s'amplia el catàleg de vendes.
Quins gèneres es venen més?
Hi ha molts gèneres. La novel·la negra o històrica funcionen molt bé com també els thrillers que passen a casa o en un entorn molt proper. I el món dels influencers té una demanda molt concreta.
La pel·lícula posa en escena el llibre?
Dóna visibilitat a l'autor, al llibre o al contingut i arribem a nous públics. És molt important que l’adaptació audiovisual sigui fidel i rigorosa per evitar la desorientació del lector. Hi ha algunes adaptacions que estan funcionant bé com La Catedral del Mar. Un dels nostres eixos estratègics és estar més a prop del món audiovisual perquè hi ha moltes plataformes que volen continguts i el llibre és una molt bona font.
"És molt important que l’adaptació audiovisual sigui fidel i rigorosa per evitar la desorientació del lector"
Un cop més, la tecnologia ho canvia tot.
S’està produint l’entrada dels smartspeakers que són els dispositius on pots interaccionar a través de la parla amb Google Home, Amazon Alexa... Tot això està disparant les consultes per veu i en tres anys més serà bastant revolucionari. Ahora, molta gent escolta continguts amb àudio llibre que és una categoria que en molts països ja fa molts anys que funciona. Nosaltres hi estem invertint molt, volem tenir un catàleg de 1.000 títols en àudio pel 2019 i estem fent tota l'estratègia de l'audiollibre en digital.
L’Administració pública ajuda la cultura i la lectura o són tot paraules buides?
Hi ha ajudes del Ministeri de Cultura i de la Generalitat enfocades a la traducció de llibres i a la publicació d'algun contingut que no té tanta sortida comercial però que sí té un interès social. També hi ha una ajuda per tal que les biblioteques puguin comprar llibres de les editorials. Nosaltres no depenem de cap ajuda econòmica sinó que som una empresa privada i autosuficient.
Què és allò que més trobes a faltar?
Les biblioteques són molt importants perquè hi ha una part de la població que potser no pot accedir a comprar llibres. S'hauria de donar molt més suport al teixit cultural que fa que les llibreries estiguin als barris i també insistiria en el pla de foment de la lectura. Els nostres índexs de cultura van creixent però estan molt lluny d’altres països europeus.
Un referent?
Alemanya.
"Barcelona és un gran clúster del món editorial"
Catalunya també és terra de llibres.
Penguin Random House és el resultat de moltes empreses que s’han incorporat a aquest gran grup editorial. Però, quan Bertelsman va comprar la primera editorial que era Plaza & Janés basada a la ciutat catalana ja va decidir que el nucli seria aquí. Barcelona és un gran clúster del món editorial que genera moltes de les publicacions d’Amèrica Llatina. A mesura que l'empresa creix també incorpora editorials i té la seu central a Barcelona. Tenim al voltant de 500 treballadors arreu de la península Ibèrica i el 80% estan a Catalunya.
S’edita tant en castellà com en català?
Tenim la vocació d’arribar a tot el món hispà i pensem en els 500 milions d'habitants que inclou els Estats Units, Amèrica Llatina i altres llocs on hi ha gent que vulgui llegir en castellà. També tenim un segell en català que és Rosa dels Vents que té moltíssima tradició i on publiquem també molts llibres en català.
El món editorial no deixa d'escriure's amb lletra tecnològica.
Anirà sortint tecnologia i succeiran moltes coses que no m’atreveixo a concretar. Però, el centre del nostre negoci no canviarà: trobar històries que connectin els lectors i interessin. Després ja veurem si el trobem en format àudio, a trossos, tot junt, com el comercialitzem... Per això és una essència que no canviarà.
"M'exalta el nou i m'enamora el vell", que deia J.V Foix.
Ara competim amb més alternatives d’oci però també recordem que quan va sortir la televisió semblava que la ràdio desapareixeria i és un format molt sa que la gent continua utilitzant. S’haurà de conviure i publicar coses molt atractives. Bertelsman té tota una àrea per invertir en startups a Israel i Silicon Valley vinculades al món media. La transformació digital és un repte però dins les empreses és més aviat un tema de gestió, adaptació, preparació, talent, col·laboració amb startups, saber què està passant i portar-ho dins el cor de negoci.