• Empresa
  • Obbio, el supermercat eco més gran de Catalunya

Obbio, el supermercat eco més gran de Catalunya

Irina Costafreda i Elena Díaz-Morera regenten una empresa de menjar biològic i ecològic amb dues botigues i una facturació de 3,5 milions d'euros

Elena Díaz Morera i Irina Costafreda | Cedida
Elena Díaz Morera i Irina Costafreda | Cedida
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
02 de Març de 2020

Irina Costafreda i Elena Díaz-Morera s'havien de conèixer. De manera diferent però de forma paral·lela, la seva passió per l'alimentació saludable les destinava a trobar-se. Avui regenten Obbio, una empresa de supermercats amb productes biològics i ecològics amb dos establiments a Barcelona, una plantilla de 47 persones i una facturació que ronda els 3,5 milions d'euros.

 

Díaz-Morera va estudiar ciències polítiques amb la idea de fer carrera en una institució internacional. Després d'haver cursat un MBA a Esade, li rondava la idea d'emprendre per importar la idea de supermercats d'alimentació saludable que havia vist a l'estranger- Marqt als Països Baixos, Whole Foods als EUA, Globus a Suïssa, etc.- "diferent del que hi havia a Catalunya". Si bé és cert que actualment l'oferta és més àmplia i els productes eco i bio s'estan fent un espai als lineals dels supermercats, fa temps aquests productes només es trobaven en "herboristeries, per fer compres puntuals, no globals". Ella va desenvolupar els primers anys de la carrera laboral als supermercats Carrefour i Veritas, com a responsable de compres, i després a l'empresa familiar, vinculada al mobiliari de disseny.

Obbio compta amb dos supermercats de menjar biològic i ecològic, una plantilla de 47 persones i una facturació de 3,5 milions d'euros

Una amiga li va presentar la Irina Costafreda, advocada de formació, que compartia amb ella la passió per l'alimentació saludable. La sintonia va ser instantània. Des del 2010 van desenvolupar el pla de negoci i van trigar tres anys a trobar un local que els encaixés. Va ser al carrer de Muntaner 177, un espai de 1.000 metres quadrats que podia encabir "tota l'experiència que volíem oferir".

 

"El dia que vam obrir vam treballar 24 hores i l'endemà havíem de tornar a obrir", riu l'empresària. Durant els primers quatre anys "hem fet un màster impressionant, hem après el que mai t'expliquen a les escoles de negocis", rememora. Després de professionalitzar l'empresa, ara han pogut replicar el model i des del mes d'octubre de l'any passat compten amb un segon supermercat, ara a la Ronda de Sant Pere 47, amb una inversió de 850.000 euros. L'empresa ha experimentat un creixement mitjà anual del 5% de la facturació i amb la nova obertura esperen un creixement del 40%. Aquest segon local s'espera que assoleixi una facturació anual de 2,5 milions d'euros.

Supermercat Obbio | Cedida

Supermercat Obbio | Cedida

L'empresa compta amb una plantilla de 47 professionals, 32 persones a les botigues de Muntaner i Ronda Sant Pere, quatre nutricionistes, cinc persones en l'obrador i nou a la central.

Avui dia Obbio és "un espai d'alimentació saludable on pretenem que les persones que tenen la necessitat o sensibilitat de menjar millor trobin de tot". Així els supermercats ofereixen més de 8.000 referències de productes ecològics: "Intentem que el producte sigui de proximitat, sobretot en producte fresc, que ho és en un 70% segons temporada, però el producte transformat l'hem d'anar a buscar a fora molts cops".

"A Catalunya i Espanya hi ha molta producció ecològica, però hi ha poca transformació ni productes elaborats i hem hagut d'anar a l'estranger", explica. En aquest sentit indica que un 40% dels productes elaborats són importats. "Gairebé per a tot hi ha alternativa ecològica", afirma.

"A Obbio volem que els nostres clients tinguin una experiència de compra única descobrint cada vegada que vénen nous productes, noves maneres de cuinar-los i que se sentin acompanyats"

La casa també ofereix assessorament per part d'experts nutricionistes. En aquest sentit, "a Obbio volem que els nostres clients tinguin una experiència de compra única descobrint cada vegada que vénen nous productes, noves maneres de cuinar-los i que se sentin acompanyats en el procés de canvi o millora d'hàbits saludables", destaca Elena Díaz-Morera.

A aquesta oferta també s'hi afegeix des de fa un parell d'anys la marca pròpia Obbio. A Muntaner compten amb un obrador i elaboren plats preparats: "Arròs, hummus, llenties, menjar per emportar-se o per acabar de cuinar a casa". Així mateix, el camí natural era afegir el negoci de càtering: "Hem arribat a fer càtering per a 450 persones amb tots els envasos biodegradables", subratlla.

Un altre pilar de l'expansió de la marca jau sobre la posada en marxa de la venda en línia a través d'un nou web que entrarà en funcionament enguany. "Hi ha molta gent del voltant de Barcelona que ens ho demanava, però replicar totes les referències és una complexitat brutal", apunta.

En consonància amb la filosofia de la marca, Obbio no preveu un "creixement en espais de 400 metres quadrats, volem oferir una experiència diferenciadora". Obbio només cap en grans locals.

Menjar sa no és una moda, per tant el futur d'Obbio està assegurat. "Durant un temps vam témer que menjar sa fos vist com una moda, però no és així", remarca l'empresària. Menjar sa ha vingut per quedar-se, és "impossible fer créixer la consciència i després tirar enrere". Díaz-Morera creu que aquest sector creixerà i l'impulsaran les noves generacions, que creixen molt més conscienciades.