• Empresa
  • Oimo, un pas més a prop de fer desaparèixer el plàstic

Oimo, un pas més a prop de fer desaparèixer el plàstic

La startup que es presenta com l'alternativa ecològica i sostenible del plàstic

L'equip d'Oimo | Cedida
L'equip d'Oimo | Cedida
Barcelona
03 de Juny de 2021
Act. 04 de Juny de 2021

Sabíeu que els humans ingerim l'equivalent a una targeta de crèdit en plàstic a la setmana? Per les proporcions sembla quelcom sense cap ni peus, però la veritat és que el plàstic s'està convertint en part de la nostra vida, d'una manera poc saludable. És per això que la Unió Europea ha començat a avisar a les empreses de la reducció del plàstic en els seus empaquetaments i produccions, ja que no falta gaire perquè les noves normatives europees prohibeixin el plàstic pràcticament al complet. Oimo és una startup que entra al mercat per fer que aquesta desaparició del plàstic sigui efectiva, creant els seus propis materials degradables i sostenibles.

"Ens basem en la filosofia del perquè una cosa que utilitzes cinc minuts ha de costar-li centenars d'anys al planeta", explica Clara Hardy, Cofundadora d'Oimo. Aquesta companyia, que es llançarà al mercat a finals d'any, va començar el seu spinoff a l'estranger, però va escollir Barcelona per a començar a treballar en els seus prototips. Hardy, juntament amb Albert Marfà i la col·laboració de Barcelona Activa, han aconseguit crear un substitutiu del plàstic que no només s'adapta a les necessitats de les empreses sinó als seus mecanismes de producció.

Aquest projecte presenta dues línies de materials: els rígids i els sòlids. "Són l'alternativa pel polipropilè i el polietilè d'alta densitat, dels plàstics més utilitzats en l'empaquetatge de moltes de les empreses i a la vegada dels més contaminants", recorda Hardy. Així doncs, l'empresa està preparada per a substituir empaquetats tan quotidians com les anelles de les llaunes o el film que utilitzem per embolicar objectes. "Hem dissenyat un empaquetatge degradable i segur pel planeta", afegeix la cofundadora.

La internacionalització és part del seu projecte i que tenen en cartera empreses multinacionals i també companyies nacionals i locals"

A més, el disseny i producció d'aquestes alternatives al plàstic, l'empresa també es dedica a fer projectes de desenvolupament per a companyies que volen desfer-se dels seus plàstics i tenir un consum molt més adient pel planeta: "A part de ser proveïdors també ens encarreguem de replicar les propietats mecàniques d'alguns materials perquè siguin més sostenibles per a algunes empreses que ens ho demanen", descriu Hardy. Aquestes dues línies ja els han fet guanyar la seva primera cartera de clients internacionals i algunes empreses que han decidit confiar en ells per a les proves pilot, tot i que no poden desvelar noms, Hardy descriu que "la internacionalització és part del seu projecte i que tenen en cartera empreses multinacionals i també companyies nacionals i locals".

Un pas per davant de la competència

Oimo, vol entrar en un mercat competitiu, ja que les normatives europees i el nou creixement de la consciència sobre les condicions del planeta han fet aparèixer moltes startups que volen ajudar en aquesta modernització de les empreses ja existents. Així i tot, Oimo té un avantatge davant de la seva competència i és la capacitat d'adaptació que tenen els seus productes. En aquest sentit i tal com explica Hardy, "fem materials que s'adapten als processos mecànics de les empreses".

Per tant, quan una empresa vol apostar per canviar el plàstic dels seus processos, Oimo entra en acció per dissenyar un producte que no només és sostenible i ecològic sinó que s'adapta perfectament a la maquinària que fa l'empaquetatge amb plàstic. D'aquesta manera, no s'ha de canviar tota la instal·lació i les companyies s'estalvien despeses: "Nosaltres creem materials sostenibles i adaptables, per tant a una empresa li surt a compte utilitzar els nostres materials abans que canviar tota la instal·lació, com per exemple passaria si substituïssin el plàstic per cartó", descriu Hardy.

 Hardy: "La balança perfecta és Barcelona"

Barcelona s'ha convertit en la seu d'Oimo, i dels seus cinc treballadors a temps complet. Tot i això Catalunya no va ser un destí a l'atzar sinó que l'empresa va descobrir que aquí hi havia molta producció de plàstic i van decidir instal·lar-se a Barcelona per "generar impacte", tal com explica la cofundadora. Malgrat aquestes notícies, l'ambient de Barcelona també els va ajudar molt a tirar endavant el seu projecte, ja que l'ecosistema barceloní és molt emprenedor i hi ha moltes maneres d'aconseguir finançament.

"Catalunya i sobretot Barcelona donen molt suport als emprenedors, però també hi ha una gran xarxa de networking que no trobes en altres llocs", confessa Hardy. Així doncs, la capital catalana es converteix en un espai "perfecte", ja que alberga tot allò que Oimo busca, eliminar el consum de plàstic i a la vegada poder créixer com a empresa, com descriu la cofundadora: "La balança perfecta és Barcelona".

Cada vegada som més conscients de com és de perillós el plàstic per a les nostres vides, però sobretot pel planeta. Empreses com Oimo són les encarregades de posar el seu granet de sorra en el descobriment d'altres materials menys nocius i degradables per ajudar al medi ambient, al cap i a la fi, tal com recorda Clara Hardy: "Ja hi ha més de 9 milions de tones de plàstic a l'oceà, si no fem alguna cosa, l'acabarem perdent, i d'oceà només n'hi ha un".