Olaria és una empresa familiar catalana nascuda el 1936 dedicada a la fabricació artesanal de ferratge. Els seus productes, de qualitat i personalitzats, es poden trobar a espais emblemàtics com la Casa Berenguer, la Casa Milà, l'Hotel Avenida Palace o l'Hotel Majestic. També en iots de luxe. La companyia fundada per Joaquín Olaria García a Barcelona i, 90 anys després, és el seu nét, Albert Olaria Ricart, el responsable. En tota la seva història ha viscut moments difícils, que l'han portat a reinventar-se i redirigir el negoci. Ara, han creat un pany pensat per reduir el contagis de malalties com la Covid-19.
"Els inicis van ser a la preguerra, amb molt pocs recursos. I va anar evolucionant fins a situar-la als anys 70 en un referent nacional en el sector del ferratge, amb estils francesos i centreeuropeus", explica Albert Olaria. Als anys 60 es van internacionalitzar, van créixer en volum de producció i van arribar als 40 treballadors. Portaven els seus productes especialment als Estats Units i per Europa.
Olaria: "No hi podíem competir ni amb preu ni amb volum"
Però als anys 80 i 90, com moltes indústries catalanes, van patir una crisi per l'arribada de productes europeus primer i, després, asiàtics. "No hi podíem competir ni amb preu ni amb volum", explica. A més, en aquell moment el producte espanyol tenia poc prestigi i el mercat local també es va reduir de manera considerable. Va ser cap al 96 quan Albert Olaria es va fer càrrec de l'empresa i va decidir emprendre un nou camí.
I va apostar per recuperar l'esperit artesanal del producte, amb un projecte més petit i pensat per una fabricació artesana, personalitzada i de qualitat. Dels 40 treballadors que eren, ara en són quatre, dos dels quals, l'Albert inclòs, són els artesans que fabriquen les peces. Han recuperat tècniques clàssiques i estils francesos i ofereixen un producte personalitzat que arriba a molts racons del món.
El 50% de la seva venda la fan fora de l'Estat Espanyol, principalment a Anglaterra, França i Alemanya. Però no es queda aquí. "Turistes àrabs, russos, xinesos o africans van a Londres i París per comprar artesania per les seves cases i és on es ven part del nostre producte, que està distribuït per tot el món", destaca.
L'empresari explica que "fem una aposta pel producte especialitzat, no pel volum”
La producció és tota artesanal i la fan a Rubí. A més, compten amb proveïdors del territori. "Volem tenir un seguiment molt curós de procés i som molt exigents amb el producte", explica l'Albert, que destaca que són una microempresa però "amb una filosofia molt clara". En el seu cas, va aprendre l'ofici a través dels "grans artesans" que tenia l'empresa i que encara ara passen per les seves mans molts dels productes. "Fem una aposta pel producte especialitzat, no pel volum. Segur que ens limita, però portem un gran control de la qualitat", emfatitza.
I la seva intenció és seguir per aquest camí, oferint un tracte personalitzat als clients. "Ens omple més que no començar a enviar paquets no saps on. Ens agrada portar la nostra proposta a edificis emblemàtics".
Pany contra el coronavirus
Tot i això, ara han decidit crear dos panys pensats a reduir el risc de contagis per la Covid-19. "Em vaig adonar que estàvem fabricant un producte que és un transmissor de virus i vaig pensar que ens havíem d'adaptar a la nova realitat", explica Olaria, que afegeix: "Prioritzem molt els estils, però hi havia una urgència sanitària que s'havia de solucionar".
Per una banda, han creat un pany de coure, que és un material antibacterià. I l'altre producte és una maneta per obrir portes amb l'avantbraç, pensat sobretot per espais públics i empreses. "Abans ja pensàvem dues vegades el fet posar la ma a la maneta d'un servei públic, però ara s'ha convertit en una necessitat", argumenta. "És un producte que demanda la societat".
Ja estan produint, en aquesta ocasió amb processos més industrialitzats per poder fer més volum, i ja han rebut les seves comandes, tant a l'Estat com a l'exterior. La seva idea és que administracions públiques s'interessin per aquest sistema i també empreses privades que vulguin reduir el risc de contagi a les seves seus. La seva intenció és que aquesta nova línia suposi un 25% del total de la facturació.