• Empresa
  • OneTap, la revolució digital de la cultura

OneTap, la revolució digital de la cultura

Què passaria si poguéssim interactuar amb les obres culturals?

Miquel Martí, Ricard Alsina i Pol Daurella, cofundadors de OneTap | Cedida
Miquel Martí, Ricard Alsina i Pol Daurella, cofundadors de OneTap | Cedida
Barcelona
02 de Setembre de 2021
Act. 14 de Setembre de 2021

La cultura sempre ha estat atemporal i no generacional. És per això que quan la pandèmia va fer trontollar les vides de totes les persones del planeta, la cultura també va notar, gairebé la que més -deixant de banda la restauració-, aquesta sotragada. En aquest sentit, doncs, la recuperació de la cultura també ha guanyat prioritat i no només per la covid-19, sinó que abans també es creia que la modernització de la cultura seria la sortida perfecta per a aquest sector. OneTap ha volgut aferrar-se a aquesta necessitat de recuperació de la cultura i ha volgut apropar-la al món digital, creant continguts i esdeveniments interactius per fer de la cultura un espai on compartir, gaudir i aprendre: "Volíem introduir la cultura d'una forma molt més accessible i interactiva", explica Miquel Martí, CEO i cofundador de la startup.

 

OneTap neix de la mà de Martí i els seus companys i cofundadors Ricard Alsina i Pol Daurella, però també amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra i Barcelona Activa. El principal objectiu de l'empresa és apropar la cultura i modernitzar-la, ja que lluny queden aquelles llargues tardes observant quadres o obres d'art penjades a una paret sense cap mena de relació bidireccional: "Un dels exemples d'interacció que et podem posar és la possibilitat de xatejar amb l'autor d'alguna de les obres que estàs veient", recorda el cofundador de OneTap. A més, aquesta modernització és completament transversal i pot acostar la cultura a aquells grups de la societat que -per norma general- no sempre hi estan interessats, "com per exemple els joves", tal com explica Alsina.

Aquesta companyia està especialitzada en crear projectes per a les empreses culturals que desitgin anar un pas més enllà en la implementació de les tecnologies en les seves galeries. "Nosaltres generem propostes de valor per a les empreses", descriu Alsina. Amb aquest concepte, ja estan treballant amb alguns dels museus més grans de Barcelona i tenen pactades altres col·laboracions amb altres ciutats catalanes. "Qualsevol empresa té la necessitat d'innovar i què millor que proporcionar un projecte que apropi la cultura a tothom", diu Martí.

 

Martí: "Qualsevol empresa té la necessitat d'innovar i què millor que proporcionar un projecte que apropi la cultura a tothom"

De moment, la companyia només treballa en el sector de la cultura, ja que han vist el gran forat en el mercat en aquest àmbit, però tal com reflexionen els mateixos cofundadors "no es tanquen portes a altres sectors", ja que, al cap i a la fi, el seu producte és molt versàtil, reutilitzable i aplicable en altres condicions: "En els nostres projectes sempre utilitzem eines que ja sabem que funcionen", descriu Martí. Així mateix i amb aquesta estratègia han pogut personalitzar tots els seus projectes perquè fossin específics per a les necessitats de cada client: "Nosaltres treballem amb empreses que volen portar la cultura un pas més endavant", diu Alsina.

De passiu a actiu en un sol clic

L'empresa OneTap utilitza les anomenades web apps, unes aplicacions mòbils que no necessiten ser instal·lades per funcionar i "així l'usuari no es troba amb la necessitat d'instal·lar res en el seu dispositiu", responen els cofundadors. Aquestes eines acaben sent molt més útils que les aplicacions mòbils, ja que no ocupen espai dins dels dispositius, però a la vegada proporcionen la possibilitat de participar al públic.

Alsina: “Creem experiències que fan que els usuaris passin de ser subjectes passius a subjectes actius”

“Creem experiències que fan que els usuaris passin de ser subjectes passius a subjectes actius”, reflexiona Alsina. A part, les web apps són innovadores i encara estan en creixement; per tant, no només innoven en la seva manera d’entendre i fer gaudir de la cultura, sinó en els mecanismes que fan servir: “Nosaltres no tenim un producte en concret i això ens dona molt marge de maniobra”, explica un dels cofundadors de OneTap.

La gamificació com a estratègia

La necessitat de formar part de l’actuació sempre ha estat un dels motius pels quals la societat s’ha mogut. De fet, de les parts més interessants d’una actuació és quan el protagonista interactua amb algú del públic. OneTap porta aquesta experiència a l’extrem i dona la possibilitat a tot el públic de participar en l’actuació utilitzant eines semblants a un joc: “Podríem dir que en alguns dels nostres projectes hem utilitzat eines semblants al Kahoot per aconseguir l’atenció del públic”, explica Martí. Una opinió que també comparteix Alsina, qui recorda que “el públic desitja poder interactuar i tenir quelcom a dir de les actuacions de l’escenari”.

Tot i que l’empresa porta poc dins del mercat, ja té els objectius molt clars i vol ajudar a la cultura a continuar avançant. A més, l’equip de OneTap té rols molt marcats, però tothom treballa en conjunt per construir les històries que fan que els actes culturals prenguin vida pròpia, ja que els escenaris es converteixen en un acte de comunicació constant i, tal com recorda Ricard Alsina: “La cultura, de la manera que sigui, acaba convertint-se en un llenguatge concret”.