L'OPA llançada per la italiana Atlantia sobre Abertis afronta una setmana clau, atès que en els propers dies el grup de concessions i el seu primer accionista, Criteria CaixaHolding, hauran de pronunciar-se sobre l'operació i el dijous, 19 d'octubre, conclou el termini amb què compta ACS per plantejar la seva anunciada OPA competidora.
En els propers dies el Govern espanyol tindrà així mateix la resolució de l'Advocacia de l'Estat per determinar si ha d'autoritzar el traspàs de les autopistes i els satèl·lits d'Abertis, tal com defensa, en contra de la consideració d'Atlantia.
En paral·lel, segueix corrent el termini amb que els accionistes d'Abertis compten per decidir si accepten l'oferta d'Atlantia, que conclou el 24 d'octubre.
La companyia italiana ofereix 16,50 euros per cada acció d'Abertis (preu gairebé un euro per sota dels màxims d'uns 17,3 euros als quals actualment cotitza el grup). També planteja el bescanvi d'un títol d'Abertis per 0,697 accions d'Atlantia (equivalent a uns 19 euros) si ben aquest pagament en 'paper' està limitat a un màxim del 23,2% del total de l'oferta.
Atlantia va rebre dilluns passat llum verda de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) a la seva OPA a Abertis, que va presentar formalment el passat 15 de juny, una operació benvolguda en 16.341 milions d'euros amb la qual pretén conformar el primer grup mundial d'infraestructures de transport del món.
El vistiplau del supervisor, al costat de l'inici del període d'acceptació, va engegar tots els terminis d'una eventual guerra d'Opes pel grup de concessions que fixa la llei.
Postura de Criteria
Així, Abertis ha de reunir aquesta setmana el seu consell d'administració per emetre el preceptiu informe sobre l'OPA, pel qual inclourà l'opinió d'una firma independent i conclourà amb una recomanació als seus accionistes.
En aquest consell es pronunciarà Criteria, soci de referència d'Abertis amb el 22,3% de la seva capital, que des de l'inici de l'operació ja va indicar que només es manifestaria davant l'OPA quan correspongués fer-ho en el màxim òrgan de gestió del grup.
Del seu costat, ACS té fins a aquest dijous per decidir si finalment entra en la licitació per Abertis i llança una oferta competidora que, per tant, haurà de plantejar un preu superior al d'Atlantia.
La formulació d'una eventual contraOPA donaria inici a un nou període de trenta dies, en el qual, al seu torn, la companyia italiana tindria la possibilitat de millora la seva OPA inicial.
Una oferta d'ACS, a pesar que contempla formular-la a través de la constructora alemanya Hochief, garantiria l'espanyolitat de les autopistes i la xarxa de satèl·lits espanyols d'Abertis, que també explota també vies de pagament a França, Brasil, Xile, Argentina, Puerto Rico, Índia i la pròpia Itàlia.
A Espanya, la companyia que presideix Salvador Alemany és el primer gestor d'autopistes, atès que gestiona 1.560 quilòmetres, el 60% de tota la xarxa. A més, controla el 90,8% de Hispasat, l'operador dels satèl·lits del país, una signatura en la qual l'Estat té el 9,2% restant.
En aquest sentit, en els propers dies el Govern espera comptar amb el respatller de l'Advocacia de l'Estat a la seva consideració que Atlantia ha de demanar autorització a l'Executiu per fer-se amb la companyia que gestiona aquests actius, estratègics per al país. Atlantia rebutja que hagi de sol·licitar aprovació en estimar que no pren directament títols de les empreses d'autopistes i satèl·lits, sinó que pretén prendre el control de la matriu d'aquestes signatures.